Sitat Opprinnelig postet av Rcar Vis post
Hei dag otto
S80 er veldig mye bil for pengene ja.
Litt gubbete, derav også prisen... !?!
Men man lærer seg som Volvomann for å like og nyte (komforten).
Kan altså absolutt anbefales, kjører T6 selv (med et stort )
Om man ikke er avhengig av stasjonsvogn er det vel det å regne som den bilen som gir "mest for pengene" uten tvil vil jeg si.
Har ofte hatt voksne eiere og derfor roligere kjørt og bedre vedlikeholdt enn f.eks S60.
S80 (bensin) bør etter min mening ha minimum en 200 Hk for å fortsatt kunne oppfattes som både kvikk og komfortabel.
Da har du 2,4/2,5 Turbo, 2,9 sugis, T5 og T6 å velge mellom.
Men selvsagt er mindre motorer også et alternativ - for eksempel er en 170 hk 2,4 billigere å drifte en noe sprekere turbobiler. Da gjerne i kombinasjon med manuell. (140 Hk blir alt for snaut...men det kan jo selvsagt enkelt fikses)
Den "lille" 2 liter turboen er ofte sliten hvis bilen har gått langt (har vel vært kjørt litt mer på turtall og bør sjekkes nøye)
Forstilling på disse trenger dog et solid røsk med bytte av det meste på 200-250 km, er litt underdimensjonert med tanke på vekt. (Bak bør foringer og støtdempere sjekkes )
- Men kjøper man en bil som har runnet 275` (+) er ofte en del av dette byttet (!)
- Det samme gjelder bremser - men der har man ofte en ny tørn på 275-300...

Rust er minimalt, men samler seg tidvis i område rundt hengerfeste (hvis den har det) og noen ganger ruster de i fillebiter i hjulbrønnen fremme og opp mot dempertårn i front (sett på flere tidlige modeller...med produksjonsfeil ???)

T6en er absolutt den bilen som gir mest for pengene med tanke på nypris og prisen nå; Men bruker et lite oljefelt hver måned og har (oftest) mer utstyr som kan gå i stykker enn den jevne S80.
- Er også en del dyrere deler kontra øvrige (f.eks katalysator(er) og turbo(er) )

Generelle råd ellers er som for øvrige Volvo; sjekk veivhusventilasjon, oljelekkasje, tett takluke (om den har det), rustent eksosanlegg, hjullager,
ETM
(om den jobber jevnt & kontrollert).

En god indikator på en godt holdt S80 med høy km er originalt interiør uten vesentlig subbe slitasje på seter, ratt og midtkonsoll-lokk. (Har sett mange originale langmilere der dette er pent og originalt - og da er bilen oftest slik ellers også)
- Å kjøpe en som har gått kilometerne side på langkjøring kontra småkjøring utgjør jo også et hav av forskjell. (Gjelder selvsagt generelt)
Automatkassene er som på Volvoer flest fra denne era - noe du bør sjekke nøye. (Spesielt på T6 med GM kasse ! Men de er ofte er de byttet og fulgt mye bedre opp gang nr 2)

http://www.dinside.no/32959/test-volvo-s80-t6

VH
Rcar
Jeg har en v70 med 2,0t. Syns den virka slapp så jeg ville chippe den. Fant da ut at org turbo ikke lukket spjeldet på eksos siden så fikk ikke ladetrykk.

Bytta turbo og chippet den å går greit nå syns jeg uten å ha prøvd tilsvarende. Er vel uansett ingen rakett i utgangspunktet.

Å denne har gått 460 000km