Bil: S60 T5 2001-mod, 221 700 Km

Har hatt litt service på bilen i dag, byttet veivhusventilasjon, luftfilter, olje + filter og tennplugger.

Da jeg tok ut pluggene så jeg at de var dekt med olje på gjengene, alle 5 faktisk.

Kan olja ha kommet fra slangen ved siden av oljepåfyllingslokket som går ned på veihusventilasjonen?
Jeg så denne har svettet litt rund coilene.

Eller kan olja kanskje ha lekkt fra oljepåfyllingslokket? Eller er det andre muligheter, kan det ha skjedd pga tett veivhusventilasjon for eksempel?

Tennpluggene var ikke våte på der som gnisten tennest. Det skal nevnest at dette er første gang jeg har byttet plugger på bilen, så det er minimum 50 000 KM siden sist det ble gjort.

Bilen har altid gått jamt og fint, har ikke vært noen ting som tyder på at det skal være problemer med tenningen.
Bilen gikk ca likt etter tennplugg bytte også, virket kanskje litt mer responsiv. Men det er vel sånn det pleier etter å ha byttet ut gamle, slitte tennplugger

Under oljeskiftet ble oljen sjekket og den er helt fin, ikke noe vann. Kjøleveska er også helt fin.


Legger ved en link med bilder av tennpluggene: https://www.dropbox.com/sh/iof1lwxj0...zsiSaXWLa?dl=0


Alle tips og forslag til årsaken tas imot med stor takk


Mvh Ketil