-
eab - volvo 940 med b21
Tråden om 740'n
Info om hva som har skjedd med motor og oppsett fram til 740n ble handlet inn er å finne lenger ned i denne tråden om 940'n:
Denne skranglekassa fra 1996 har jeg kjøpt, solgt og så kjøpt igjen. Jeg skulle vel ha lært første gang, men slik gikk det altså ikke
Noen kjappe fakta først som sist:
Eksteriør
Helt ordinær blå med sort front
full av bulker
eikerfelger med 215/45-17 dekk
elektrisk glassluke
spoiler på bakluka
Interiør
delskinn foran og bak, med r-sport trekk foran
skrukkete og ødelagte sorte dørtrekk med orginale papphøyttalere
Understell
senket (40/40)
ipd 25mm stabstag foran og bak
Drivverk
m90 kasse (om det er h2 eller l2 er jeg usikker på, men den har langt 5.gir)
4.10:1 bakaksel med truetrac og forsterka trekantramme til momentstagene
Motor
B21et med tilhørende råder og stempler, men veiv fra en 1975 b21a
urørt 398 topp
v kam
e-innsug
940 grenrør
holset hy35 turbo
630cc dyser montert rett i toppen med modifisert original fuelrail
ekstern oljekjøler
3" intercooler fra ebay
3" jt eksos med én demper
walbro 255lph pumpe i tanken
Planene for denne bilen er stort sett bare å bruke bakdekk, uten de helt store ambisjonene om høyest mulig effekt eller bra utseende. Likevel er det en del ting som står på to-do lista. Førstepri er å sette sammen noe som ligner på en orginal ft/fk motor til eukontrollen. Har snakket med en del verksteder allerede, og felles for de er at sannsynligheten for at det blir en 2'er på punkt 9 (forevisning trafikkstasjon) er stor.
Har tidligere klippet en del i ledningsnettet pga kobling av megasquirt, men har klart å lappe det sammen igjen så nå går motoren med 630cc dyser, 3" lmm og ren e85. Har i mange år vurdert VEMS men har ikke fått ut fingern før nå. Kjøpte også et ferdig ledningsnett som forenkler installasjonen betydelig. Så etter at "pkkmotoren" har kjørt bilen til og fra verksted en gang eller to så blir b21 motoren på nytt løftet ned mellom framskjermene, supplert med:
accel ultra coil
8mm spiral core pluggledninger
71 graders termostat
ngk bkr7eix plugger
og ny rotor og nytt fordelerlokk (orginale bosch deler var grisebillig hos rockauto)
Førstepost vil bli oppdatert etterhvert med et mer presentabelt bilde og kanskje litt mer info. Fra post #2 og utover følger en kjapp liten oversikt over hva som har skjedd med bilen fram til nå. For å slippe at noen qouter en gedigen post full av bilder tar jeg meg friheten til å dele opp i flere poster
Sist endret av eab; 17/01/17 kl 21:56
Regler for innlegg
- Du kan ikke starte nye tråder
- Du kan ikke svare på innlegg / tråder
- Du kan ikke laste opp vedlegg
- Du kan ikke redigere meldingene dine
-
Forum Rules