Jeg finner ingen egen tråd om E85 her inne så derfor tenkte jeg vi kunne slå oss sammen og lage en.

Hvis dette finnes fra før så kan selvsagt tråden slettes og hvis den ikke hører hjemme under "avansert trimming" så ber jeg om at den flyttes til riktig kategori.
Grunnen til at jeg plasserte den i denne kategorien er fordi jeg ønsker å ha fokuset på E85 brukt i sammenheng med trimming.

Det virker som det er veldig lite info om E85 her inne. En naturlig årsak kan selvsagt være at vi har få muligheter (ca 20) til å fylle her i landet kontra svenskene som har nesten 2000 stasjoner. http://www.korridor.se/aryan/acadian...s_search.phtml

Men fortjener ikke dette drivstoffet litt mer oppmerksomhet? Kan ikke E85 tilføre litt ekstra til oss som bruker mange tusen kroner på å få de gamle bilene våre til å yte litt ekstra?

Jeg vet også at det finnes noen her inne som har stålkontroll på E85 og dets egenskaper. Jeg har også en sterk mistanke om at noen har erfaring med E85 i tanken, så kom igjen...!

Inne på turbobricks.com finnes det en veldig god write-up på konvertering til E85: http://forums.turbobricks.com/showth...hlight=ethanol
Jeg har forstått det slik at det er en svenske som har skrevet den, men som vanlig er det fornuftig å være kildekritisk. E85 fremstår som noe magisk i enkelte innlegg, men det har jeg ikke trua på at det er. Et annet ankepunkt er at tråden er litt gammel så dere som har litt innsikt klarer helt sikkert å forbedre den.

Jeg vet ikke helt hvordan reglene er for å copy-paste fra andre forum, men kanskje det hadde vært litt greit å samlet litt basisinfo her inne også? Det er vel slik at vi vil ha et mest mulig komplett forum? (teksten må uansett oversettes fra engelsk så det blir ikke direkte kopiering.)

Jeg vil ikke bruke alt for mye energi på denne tråden før jeg vet om det er noe interesse for emnet. Samt om det allerede finnes en slik tråd.


Hva tror dere?


Jeg kan legge til at min -98 945 med FK maskin som egentlig var tiltenkt som bruksbil uten større mods står i fare for å bli konvertert. Jeg har bare 2 mil til nærmeste E85 pumpe så for min del så er det helt kurant.
Hvis det er laber interesse for emnet så kan jeg uansett oppdatere litt utover sommeren, etterhvert som jeg gjør fremskritt hvis noen synes det er litt kurant.
Jeg skal forhøre meg litt mer om hva som bør/må gjøres for en slik konvertering før jeg begynner, men hvis det ikke dukker opp noen større ankepunkter så kan det fort bli satt i sving. (har allerede en liten oversikt over hvilke deler jeg må bytte samt endel fakta.)

Hva sier dere til dette som skrives på turbobricks:

Positivt med E85:

1. Det tærer ikke på motor eller drivstoffsystem. Dette er en myte og ethanol forveksles ofte med methanol. Noen modeller før 1988 kan likevel ha noen deler som ikke tåler E85. Hvis vi snakker om Volvo så gjelder det i hovedsak ikke-elektriske systemer som f.eks. K-jet osv. De fleste biler med EFI skal være resistente overfor E85

2. E85 er 104-105 oktan og tåler derfor høyere ladetrykk eller høyere kompresjonsforhold uten tenningsbank.

3. E85 kjøler bedre, pga høyere AFR. (Lambda 1 = AFRstoich 9,765 - Bensin har 14,7)

4. E85 er i de fleste tilfeller minst 5% mer effektivt enn bensin ved samme lambdaverdi (opptil 25% mer effektivt på enkelte biler som er optimalisert for E85).

5. E85 har gode rengjøringsegenskaper og etterlater seg et restprodukt av vann som rengjør drivstoffsystemet og holder brennkammer, ventiler, kanaler og eksos renere. Nesten på samme måte som hvis motoren hadde vanninnsprøytning.

6. I de fleste tilfeller vil E85 være mer økonomisk.

Det sies også at E85 krever ca 42% større dyser enn originalt og biler som kjører med E85 bruker 30% mer drivstoff enn på bensin. Grunnen til at disse tallene ikke stemmer overens ved første øyekast har med massetetthet å gjøre.

I praksis:
Hvis vi tar en B230FK som utgangspunkt da så skal det altså la seg gjøre å kjøre E85 med 2,5" LMM og 465cc dyser. For best mulig resultat bør man ha en chip tilpasset til de delene man bruker og det drivstoffet man skal kjøre på (som alltid), men i min enkle verden har jeg faktisk vært inne på tanken av å prøve med TLAO chip siden LH 2.4 uansett skal justere seg inn etter Lambda 1. Jeg har også en Innovate MTX-L bbl, men har ikke rukket å lese meg frem til om denne forholder seg til Lambda 1 eller den faktiske AFR. (grunnen til at jeg spekulerer er om jeg skal justere etter 14,7 eller 9,765 på E85)
Ettersom 2,5" lmm passer tilsynelatende godt sammen med de 465cc dysene jeg har så kan det godt være at jeg kan kjøre med original chip også, uten at jeg vet noe som helst om dette.
Grunnen til at TLAO vurderes er pga at jeg har en sånn chip fra før samt at jeg har lyst å smelle inn de 875cc dysene jeg har liggende sammen med 012 lmm som er montert fra før.

Så kommer vi til det punktet som er avgjørende..... Tenning!

Ut fra det VELDIG lille jeg vet og har klart å lese meg frem til er det her den største fordelen med E85 kommer tilsyne. Jeg føler ikke at jeg har forstått dette punktet godt nok til å skrive noe om det så jeg lar heller være å gå veldig inn i dybden.
Uansett, etter det jeg har forstått så kan man kjøre vesentlig høyere ladetrykk med original tenning på E85 kontra bensin uten at bankesensoren slår inn og dreper effekten.
Noen her inne kan sikkert si noe fornuftig om emnet. Kreves det helt andre plugger, coil, ledninger? E85 har vel ikke like høy brennhastighet som bensin kanskje?
Uansett så kan det godt være at man burde hatt en tilpasset tenningschip for å kunne dra nytte av egenskapene til E85.

Også kommer vi ikke bort fra det faktum at DATASPRUT nok vil være det aller beste og mest sannsynlig det eneste som vil virke knirkefritt. Mye av grunnen til dette er at E85 har dårlige kaldstartsegenskaper og med et datasprut kan man justere på mye drivstoff når man kjører på starteren slik at det ikke lenger blir noe problem å starte ned mot -20*C. Med originalt sprut så tror jeg man må tilvenne seg noen triks allerede når gradestokken kryper under +5*C.

Jeg håper noen slenger seg på her slik at vi får rettet opp hvis noe av det jeg har skrevet er feil. Noen hofteskudd blir det alltid. I tillegg håper jeg denne tråden kan hjelpe meg og andre som er nysgjerrig på sprit.

PS! Ikke drep meg om noe er feil, dårlig språk osv. Jeg er skjør. :P