Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
Jaha? Hvor mye laddetrykk trenger du for å nå 700hk da? Mye kan jeg gjette...

Plenum KAN faktisk utgjøre mye det også. Hvis man lager det slik at det passer med pulsingen i luftstrømmen (resonans) kan man faktisk hente en god del. Kan også nytte litt ved å bruke ram-effekt av luftstrømmen i plenum. Størst mulig plenum er ikke nødvendig best

Resonans er ikke til å fnyse av... bare se hva Mazda gjorde på 787 LeMans raceren (Den var wankel, men allikevel) Den oppnådde også 700hk, men som 2,8L SUGIS. Den hadde variable innsugstrakter og variabelt volum i plenum som bidro veldig mye på å oppnå den effekten. (fyllingsgrad ca. 120%) Det var nok til at de ble "banna" fra LeMans, selv om overladning er lov i LeMans
2,7 i ladd, det är inte insuget som bestämmer effekten utan KAM axeln samt tändsystemet, där man hämtar dom sista hästarna på bilarna =)

vet folk som ligger på över 500hk utan problem med org insug på b230fk motorer..

en bra snurra o saker som håller i längden är ju som sagt det viktigaste.. =)