Brukere som er tagget i denne tråden

Viser resultater 1 til 25 av 562

Tråd: Berg Performance: Volvo 245 "Storfalevogna" | Oppgatering etter Høsttreff 2016 !

Threaded View

Forrige innlegg Forrige innlegg   Neste innlegg Neste innlegg
  1. #1
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard Berg Performance: Volvo 245 "Storfalevogna" | Oppgatering etter Høsttreff 2016 !

    Her er da vogna mi!


    Har hatt bilen siden jeg var 15 og er 23 år nå, bilen ble kjøpt med en b21a og m45 kasse med minst 40 ponnier i og det har vel steget endel i løpet av årene Men håper det kommer til å stige adskillig mere!


    Det her tror jeg er det fineste bildet jeg har av bilen, hilser fint til å ha 80km\t og skrens





    Karosseri!

    -Lesjøfors senkefjærer
    -Nylakkert understell
    -Polyuretanforinger der det trengs som mest, forsterket original ellers
    -OMP Bøttestol
    -Megawheels 16"

    Motoroppsett 2010!
    -B21A(T) Bunn, overhalt før vårtreffet 2009
    -1000398 Topp som ble levert med R-Sport motoren, overhalt
    -Megasquirt MS II 3.57
    -Innovative LC-1 Bredbåndslambda
    -K-Jet bensinpumpe
    -Precision 880cc dyser, med formotstander.
    -F-innsug
    -Nuke fuelrail
    -Justerbar BTR
    -T3\T4 Turbo @ 1 bar
    -600x300x76mm Intercooler
    -RFL Dumpventil (Klarer ikke å slippe ut trykket fra T3\T4 =\ )


    Motoroppsett 2011:
    B230 bunn med FT råder og FT stempler!
    398 topp som er portet, med Gruppe-A kjølekanaler
    F-innsug med 880cc Presicion dyser på NUKE fuelrail. Justerbar BTR er også montert, stålomspunnede slanger..
    Innovative LC-1 Bredbåndslambda
    Megasquirt 3 med MS3X utbygging, kjører sekvensiell innsprut og fordelerløs tenning. Styrer også ladetrykk og vifter og lignende.
    K-Jet bensinpumpe
    600x300x76mm Intercooler fra i fjor
    T3\T4 hybrid med 55mm Kompressor 0.50 A\R og 0.63 A\R eksosdel. Stålomspunnet oljetur fra front av blokk.
    2.5" hjemmebygd eksos med enkel potte!
    Sachs Race Engineering trykkplate med organisk lamell

    M45 så lenge den holder, da byttes det til M3 kasse!


    Noen planer for 2012:
    Fargekoding:
    Ligger på "äka fort hyllan"
    Mangler på "äka fort hyllan"

    -B230 blokk 96.00 borring, selvfølgelig med nye lager og alle toleranser blir målt nøye.
    -16v GLT Topp Original enda, men blir en anelse frisert i kanalene og matchportet med innsuget
    -Høyflødes Oljepumpe
    -Wiseco Smidde stempel
    -Custombygd turbo bygd på Garrett deler. 68mm inducer og 0.82A\R eksoshus
    -Megasquirt II 3.57 Med ladetrykksstyring
    -880cc Precision Dyser
    -Innovative LC-1 Bredbåndslambda
    -15 Raders oljekjøler, Greddy kopi
    -600x300x76 Intercooler, samme som på gammelmotoren
    -H-Profilråder, enten KSR eller K1
    -Bmw M3 girkasse, ZF
    -Grenrør fra KSR

    -Egenkomponert Innsug med 850GLT spjeld
    -Ombygd svinghjul med sterkere trykkplate.




    Får vel starte litt med oppbygginga til 2009 =)

    Det hele startet da jeg kjøpte bilen som 15 åring, men det store skjedde vel egentlig ikke før fadern donerte bort sin gamle R-Sport motor! Motoren ble kjøpt som erstatningsmotor av R-Sport sverige ved en feiltagelse ( av Jakhelln bil ) og ble oppkjøpt av far som brukte denne i 135 000 før bilen ble hugd.

    Vasket motor i ett par uker i strekk pga minst 1 cm lag med gammel "mainnlort" før jeg hadde samvittighet til å åpne blokka =P
    Plukket ned blokka og byttet pakninger og lager og målte opp toleranser og slikt, og satte sammen motoren igjen og monterte sakene i bilen, fikk prøveskilt på bilen og kjørte 23 timer i strekk for å rekke innkjøringa Tok ett par bilder på turen også





    Bilen oppførte seg eksemplarisk på turen, og det ble kun en meget liten oljelekkasje av at jeg ikke hadde skrudd oljetrykksgiveren skikkelig fast =)

    Første Sommertreff

    Så ble det tid for sommertreff =P Morro var det, men kjørte uten intercooler og med originalt trykk. Fremdeles var følelsen av å bygge noe som fungerte såpass godt fantastisk god

    Lite og ingenting av bilder fra dette treffet, men noen dekk gikk det da =D

    Andre sommertreff

    Oppbygging av bilen

    Før dette treffet ble inspirasjonen en smule større! Intercooleren ble montert som resulterte i at batteriet måtte flyttes bak, og Malpassi FKT1 bensintrykksregulatoren og en K-Jet pumpe sto for forsyningen av bensin. Turbotrykket ble økt til 0.9 bar og smilefaktoren ble såpass høy at det ble nødvendig med dobbelt så mange dekk som normalt rundt 8 stk per dag! Det ble også montert turbotrykksmåler av typen "600hk+++" fra quale for å holde styr på trykket.







    På treffet!

    Ble endel bedre drag i motoren, og det meste av fliringen og pekingen til folk i pitlane gikk over til litt mere beskjeden latter og ett par stykker som kom bort og syntes det var tøft med gammel volvo. Det var morro å få litt gode tilbakemeldinger =) Etterhvert ble sjoføren litt mere dreven på å ratte skrens, og da ble det funnet ut at "bare 50 hester til så får jeg skikkelig med røyk" fortsettelse på det området følger.

    MEN det hele endte med at begge motorfestene tok kveld og oljefilteret ville ikke være med på å holde oppe hele motoren, ble vinket inn av noen ivrige flaggvakter og hadde fremdeles halvfullt med olje når jeg kom inn i pit! Motoren hadde ikke tatt noen skade, og fører var fornøyd!

    Ett par bilder fra selve treffet







    Trackday på ACR! Arrangert av Rana Gatebil

    Ett par uker etter sommertreffet arrangerte Rana Gatebil trackday for spesielt intereserte! Motorfester og oljefilter ble byttet og siste turen på bane for i år ble unnagjort, og på vått føre er litt småopphora forgasserturbo mer enn nok :twisted: :roll:

    Trackday !

    Legg merke til hvor flink jeg er til å hilse på rettstrekka




    Glatt 50 meter ut på langstrekka!




    Krengevogna!




    Ett siste lite bilde av volvo i høststemning!



    Oppbygging til 2010

    Da var vi kommet til "bare 50 hk til" delen av prosjektet! Planene ble lagt (opptil flere ganger) og revidert (minst like mange ganger).

    Her en dag for en stund siden gikk det en frysning nedigjennom nakken da ordene "16v turbo" ble sagt =) Ble henting av en GLT topp i sverige og en intetanende blokk ble funnet frem i kjelleren og satt på bukken. Nå mangler stort sett bare litt penger og endel pågangsmot!


    Litt 16v Mykporno ?



    Så ble det nødvendig med motorstyring! Valget falt på Megasquirt II 3.57, med bredbåndslambda, boost controller kit og relekort! 880cc Precision dyser er også innkjøpt!








    Og når jeg først hadde kjøpt dette måtte jeg selvfølgelig ha ny turbo! Mulig det blir kjøpt inn en annen, men bilde skal dere få uansett..!



    Og med større turbo, 16v topp og datasprut blir det endel effekt! Da går også mere effekt rett i olja, så ny oljekjøler ble også innhandlet!




    Koblet opp datasprutet og konfigurerte bredbåndslambdaen, ble ett helvette å få kontakt med sprutet men løsningen var enkel!



    Bredbåndslambda i friluft !



    Nytt understell på gang ! Ble lei av å kjøre flytebrygge, så understellet fra delebilen min ble plukket av og holder nå på å skrape tectyl og lakkere opp på nytt! Er ett sinnsykt arbeid men jeg tror det blir verdt det!



    Pusset også ned toppdekselet på 16v toppen og lakkerte opp dette! Har aldri vært borti noe som har kokt opp så mange ganger. Men det ble fint til slutt !







    Bærebruer, stabstag med linker, bakre bærebruoppheng og panhardstag og diverse lakkert opp =) Ny lakk ble også anskaffet, og denne er enda litt mere rød enn den forrige så alt blir lagt ett nytt støk på =)



    Ble gravd dypt nedi lomma og kjøpt inn litt snacks til arbeidet også, er veldig viktig med rett kosthold når man er i garasjen




    Hjulegave ! Kom akkurat i tide til Julaften !



    Tok meg en tur til garasjen for å få litt inspirasjon, og det endte med at fjørbeinene ble strippet og det nye verktøyet ble testet! Fjærklemmer med mulighet for å sette på muttertrekker er på kanten til genialt, og det er jeg neppe den eneste som har funnet ut.. Testmonterte senkefjærene i fjørbeina for å sjekke om demperene mine ble for lange, men det så ut til å bli perfekt lengde!!
    Har skaffet ett 850 spjeld med gasspjeldsensor, og rør til innsug er handlet inn =) Nå blir det vel til at jeg setter meg ned på Engine analyzer og regner ut hvor langt innsuget skal være for å få best turtallsregister =) Må endel regning til for å få motoren til å yte slik jeg har lyst, og fy flate det er mye som skal tenkes på før ting gjøres. Blir nesten skremt av meg selv til tider!

    Siden endel ikke leser teksten, men bare ser på bildene, må vel jeg legge ut ett par bilder.

    Monterte noen pinnbolter i toppen, nydelig med gulkromatisert




    850 Spjeldet, 3" ytterdiameter 65mm innerdiameter om jeg ikke husker feil.




    Og sist, men ikke minst, det obligatoriske bildet av hvor kort senkefjæra er i forhold til originalen.

    Sist endret av Berg Performance; 19/09/14 kl 22:55

Lignende tråder

  1. Erik Berg: 1971 Volvo 142 DL " Rullende Langtidsprosjekt "
    By Erik Berg in forum PV / Duett/ Amazon / 1800 / 140 / 160
    Svar: 12
    Siste post: 20/04/15, 21:37
  2. Svar: 6
    Siste post: 22/08/13, 20:01
  3. Sommertreff høsttreff på ACR 2012
    By Truckdriver in forum Arkiv
    Svar: 2
    Siste post: 20/08/12, 23:17

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •