Brukere som er tagget i denne tråden

Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: v60 D2 2014, 133000km - Overtrykk i kjølesystem + null varmluft fra varmeapparat

Threaded View

Forrige innlegg Forrige innlegg   Neste innlegg Neste innlegg
  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. juli 2020
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard v60 D2 2014, 133000km - Overtrykk i kjølesystem + null varmluft fra varmeapparat

    Bilen har nå gått inn/ut av merkeverksted i 3 måneder, men de klør seg fortsatt i huet. Noen som har forslag til denne:

    Fikk i mai/juni overtrykk i kjølesystemet. Bilen spytter ut kjølevæske fra overtrykksventil i påfyllingsboksen.
    Men bare fra nivå for max og til nivå litt under min. Da får jeg opp varsel i instrumentpanel. Men derfra er visst trykket utjevnet, for da forsvinner det ikke mer væske.
    Når bilen er kald siver det kjølevæske tilbake i påfyllingsboksen, så da ser nivået ok ut. Når jeg kjører i noen minutter er det ned til litt under minimum igjen, og varsel i display.
    I tillegg oppdaget jeg nå, når det ble kaldere i været, at jeg heller ikke har varmluft i varmeapparatet.

    Merkeverksted har:
    - Byttet påfyllingsdunken, i tilfelle det var feil med overtrykksventilen (ingen endring).
    - Kjørt trykktest av systemet (ingen lekkasje ble påvist), men da oppdaget de at "kjølevæsken sirkulerer ikke som den skal".
    - Manglende sirkulasjon "måtte" jo skyldes vannpumpa, så da ble det ny vannpumpe + register/strammere (ingen endring).
    - Nytt feilsøk, denne gangen med blant annet måling av kjølevann (eksos/olje?). Ikke noe unormalt ble påvist i kjølevannet (da skal vel topp-pakningen være ok?).
    - På dette stadiet kommenterte jeg manglede varme i bilen, så da måtte det jo være termostaten. Så nå er den byttet, men fortsatt er det ingen bedring...

    Temperaturen på bilen (måler vel temp på kjølevannet) går aldri over normal driftstemperatur (og det har den aldri gjort i min eiertid på drøyt 3 år). Men det har vært et par tilfeller siste 3 måneder hvor den har stått omtrent låst på "kald" i flere kilometer, før den plutselig går opp til driftstemperatur på 2 sekunder. Etter bytte av termostaten i går, så jeg at måleren et par ganger gikk noen millimeter ned fra driftstemperatur, før den gikk opp igjen. Dette er vel litt unormalt når motoren egentlig er kjørt varm.

    Oljen på peilepinnen er svart (ingen gråfarge), og jeg har heller ingen unormale røykskyer/farge ut eksosrøret.
    Bortsett fra at jeg mangler varmluft og at jeg får opp melding om lite kjølevæske, fungerer bilen og motoren helt fint.
    Disse bilene (2013-2017) har tidligere fått påvist problemer med luft i kjølesystemet. Dette sier verkstedet er rettet i garantireparasjon for lenge siden, og ble så vidt jeg forstår rettet med en ekstra slange mellom radiator og påfyllingsboks.

    Nå klør verkstedet seg i hodet, og lurer på om det er noe galt med varmekontrollventil eller varmeregister til varmeapparat. Men de klarer visst ikke å se hvordan dette i så fall skal gi overtrykk i resten av systemet.
    Og det prates om at topp-pakningen likevel MÅ være gåen, noe de ikke kan si med sikkerhet før etter at motoren i så tilfelle er plukket fra hverandre - til en kostand på 15.000,- ++.
    Det ble jaggu også nevt sprekk i sylidervegg, noe som i så fall betyr at motoren må skrotes. Men hvordan dette være mulig når test av kjølevann + andre forhold tilsier det motsatte?

    Dette har hittil kostet meg drøyt 20.000,-, og siste melding fra mekaniker på merkeverkstedet var at "nå må jeg ringe til noen", og "du hører fra meg"...

    Tillegg: Fikk i går beskjed om at jeg fortsatt hadde mulighet for varme i bilen, for "det er jo bare å bruke Webasto'en, som er et separat system". Vel, slo den på i morges, og da kom det opp i displayet at "Kan ikke bruke drivstoffdrevet varmeapparat - Service påkrevd".
    Og da jeg nettopp var innom merkeverksted, fikk jeg beskjed om at den eksperten som det skulle ringes til visstnok var på jakt (!!), så det ble ikke svar før i neste uke!
    Sist endret av KIT; 06/10/23 kl 08:09

Lignende tråder

  1. Svar: 7
    Siste post: 23/07/14, 23:33
  2. 99 V70 Får bare varmluft på førersiden.
    By t.b in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 15/02/12, 14:08
  3. LØST. KAN SLETTES. Varmeapparat og kjølesystem
    By Geitung in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 11
    Siste post: 16/10/11, 00:12
  4. 940 Overtrykk i veivhus
    By daglarssen in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 13
    Siste post: 01/10/11, 19:38
  5. Varmeapparat spyr ut varmluft uansett innstilling?
    By Larsgunnar in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 12
    Siste post: 15/08/11, 02:57

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •