Hadde bilen på service tidligere i sommer og fikk tilbakemelding på at det var en lekkasje ved vakum-ventilen. Fikk også beskjed om at det hadde minket litt kjølevæske og han mistenkte at det var et lite hull i vannslangen, da de hadde erfaring med at ettersom de 2 rørene lå oppe på hverandre så kunne det bli gnagd hull. Det er det tynne røret som går i fra ekspansjonstank og som ligger over radiator, på tvers av motorrommet. Det første bildet viser at det var litt bløtt på toppen av gearkasse. Fant også ut at det var en skrue som hadde løsnet, det er den som stikker ut.



Selve jobben med å bytte ventilen og vannrøret er ganske grei. Man må ut med luftfilterboks, batteri og batterikasse. På det neste bildet, så ser man at de 2-rørene ligger oppe på hverandre og det har svettet en del, men så har bilen snart gått 230 000 km. Har lyst til å komme med et råd hvis det er noen andre som skal gjøre denne jobben og i likhet med meg ikke har gjort dette før, og det er å stikke ned det nye vannrøret FØR man fjerner det gamle. Da unngår man at det renner ut så mye kjølevæske. Amatør Fikk gjort rent ganske mye med bremserens kost og mange tørke filler, men glemte å ta bilde etterpå.



Prøvde å ta et bilde som viser hvor det har gnagd hull i vannslangen men klarte ikke helt å få et detaljert bilde. Jeg tok noen runder med vulk-tape på det nye vannrøret før jeg monterte det, forhåpentligvis så er det med på at det hindre at det blir gnagd hull.



Legger ved delenummer på delene som ble brukt på min bil.
Delenummer på ventil 31430964
Delenummer vannrør 31319193