Hei,

Bilen min er en 08 s60 med m56, 126 hk som har vært damekjørt til 160k, en eier. I mitt eie har den den gått pent til 199k.
Da en i familien min tuner for autopower, fikk jeg han til å ‘skru’ den opp til 226 hk. Det merkes jo svært godt. Kjører aldri gris, men fikk en påminnelse her om dagen, i en bratt oppoverbakke, at clutchen kanskje ikke takler dette så bra. Det sluret i et sekund ca. I 5.gir. Turtallet gikk opp uten at bilen akselererte, som om motoren ruset seg. Føler ikke at jeg ga noe sørlig gass, kun litt for å opprettholde farten. På flat mark har clutch aldri sluret.
Før bilen ble chippet, har jeg merket at det noen ganger rister i igangkjøring i 1.gir når den kald. Dette er veldig irriterende der og da. Hvis bilen har stått ubrukt noen uker, minker det også litt bremsevæske. Slik har den vært i ca 4-5 år nå.

Skal til mekonomen og skifte registerreim ila Juni. Bør jeg samtidig be mekonomen sette inn en sterkere clutch, nytt utløserlager for m56 og vurdere svinghjulet ??

Verkstedsjefen på tlf sa han skal prøvekjøre bilen min og ta en vurdering. Han mente det var mulig å sette inn en sterkere clutch når jeg spurte om dette.

Vil noen her anbefale et annet verksted på østlandet, eller er mekonomen kvalifiserte nok for jobben ?

Hvilken clutch bør jeg velge ? LUK eller Sachs ?
Bør jeg gå for sachs med delenummer 3000951815 som nettsider mener ikke passer min bil ?

Volvo åråsen ved Lillestrøm svarte meg slik..

‘Hei N*****.

Det nærmer seg nok clutch skifte på bilen.
Vil anbefale at du bruker det som er til bilen din. Vi har ingen erfaring med dette.

Pris hos oss på skifte av komplett clutch er : 33223,18

Svinghjul kan komme i tillegg pris :11500.00’

Mekonomen antydet nærmere 15000 for clutchbytte.

På forhånd takk