Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
Ja jeg gleder meg jeg og håper at mappeduden din i praksis besitter adekvat kompetanse. Du må gjerne få ut tabellene med turtall, dreiemoment, ladetrykk og evt. baktrykk og temp. på de forskjellige ladetrykkene så vi kan følge utviklingen etterhvert som ladetrykket justeres i retning av 2 bar. Må vi vente lenge??

Det "villeste" jeg til da hadde hørt var dette fra en på Volvos motoravdeling:

630 hp med 2,8 BAR ladetrykk gir oss hele 166 hp fra den teoretiske sugemotoren med originale ventiler. Med så høyt ladetrykk, så høy effekt og såpass tilhørende turtall, så er det viktig at selve kamprofilen har egenskaper som gir gode, stabile, pålitelige og holdbare resultater. HELT sikker ikke tilfeldig at det var akkurat D-kammen som ble valgt.


Når vi har klart 160 hp målt på Nav fra den teoretiske sugemotoren med BSRT5+ kammen i enkle oppsett på pumpebensin gjentatte ganger, så klarer andre det samme.
(Sier det slik da jeg er sterk motstander av Richard Holdeners m.fl. sitt "NA" prat og dillet hans. Grunnen er at jeg mener at det er å snu situasjonen på hodet og det åpner for misforståelser.)
Jeg har igjen å montere riktig turbo og manifold, endre litt på eksos, sveise wg inn nederst i downpipe, bytte kam og ellers noe småtteri.. Men jeg håper rundt påsketider da Jeg får ut hk, nm, turtall og ladetrykk i kurven som jeg vet om. Men mulig vi kan klare å få inn baktrykk i kurven også. Egt tror jeg ikke, da jeg har ekstern måler, men det kan nok løses på et vis uansett. 630hk på org ventiler og D kam høres veldig lovende ut for min del vertfall. Helt utrolig egentlig med sånne effekter og ladetrykk, og likevell ha såpass høy NA hk! Jeg har sett endel på Holdener på youtube ja, og forstår hva du mener Det kan lett misforstås, men høyest mulig NA hk innenfor de rammene man har å jobbe innenfor er vel en grei kompromiss. Svenskene er så jævla heldige som har e85 på pumpa, de kan kjøre 200hk+ NA og bare slenge på en svær turbo og lade det de orker


Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk