Hei, driver og setter sammen motoren som skal inn i vogna mi nå, det er en 91mod. B230FB som har fått nye lager og tetninger, og sylindrene er honet (minimal slitekant som knapt kjentes, pent kjørt automatbil) og jeg har satt inn helt nye originale B234F stempler, i std. dim..

Tingen er da det, at stemplene har veldig god plass i boringene, dvs. at jeg målte stemplene over ringene til ca. 95.3mm før jeg monterte dem. Og når jeg satte et av dem oppned i sylinderen var det slik klakk-klakk klaring.

Etter montering ser det heller ikke riktig ut, om jeg forskyver stemplet helt til siden ser det ut som det er 1mm eller mer (øyemål) fra stempeltoppen til sylinderveggen.

Skal de være så små originalt disse Mahle stemplene? Dette må jo kreve mye av stempelringene?

Sammenliknet for moro skyld kompisens Mopar 318 V8 som han har liggende i atomer, og der var det også god klaring, men langt ifra slik som denne har.

De originale FB-stemplene hadde også mye klaring, men trodde det var fordi de var slitt..

Iflg. haynesboka, skal boringene være 95.999-96.009 der de er merket C, og 96.009-96.019 der de er merket D. Stemplene jeg kjøpte er merket D, da C ikke er å få tak i til B234F, men siden det bare var snakk om 1/100mm skulle det ikke bety så mye.

Denne blokka skal ikke ha vært boret, men det skal jeg få sjekket ut i morgen, da jeg har stickmått og mikrometer her hjemme..

Og forresten så synes jeg stemplene stikker noe langt ut av sylindrene, kan det være p.g.a. at h-profil rådene ikke har helt rett lengde? De skal være 152mm som originalt.

Dessverre har jeg bare mobilbilder, da kameraet gikk tom for strøm.

De nye stemplene


Bilde av undersiden, men klaringen vises da godt likevel:


Veiva i topp, er dette normalt?


Håper noen av dere som har gjenoppbygget B230 (med originale stempler) kan komme med innspill, siden jeg mildt sagt er forbløffet over dette..