Jeg har en Volvo S40 2010 modell som jeg opplever stor røykutvikling fra innimellom på Dieselvarmeren (tror i alle fall det kommer derfra). Problemet oppstår aldri når jeg har på dieselvarmeren for å forhåndsvarme kupéen, men det skjer som regel når jeg har kjørt en 5-10 minutters tur og deretter bilen står på tomgang i noen minutter. Feilen er periodisk og forekommer kanskje 3-4 ganger i måneden.

Når problemet oppstår så er røykutviklingen så kraftig at det ser ut som om noe i motorrommet brenner (kom faktisk en butikkansatt ut og spurte om bilen brant en gang!), og røyken ser ut til å komme ut nede langs fremdekkene. Har åpnet panseret noen ganger når røykutviklingen skjer, men ser ingenting fra selve motoren ovenfra.

I tillegg til selve røyken, så forekommer det også en veldig sterk intens lukt inni kupéen når dette skjer. Lukten føles veldig ubehagelig å puste inn og kan minne litt om diesel og olje.

For å "løse" problemet må jeg stoppe bilen. Et par minutter etterpå kan jeg kjøre igjen uten å få denne røykutviklingen og lukten i kupéen.

Hva tror dere er årsaken til problemet og hva kan jeg gjøre for å løse det?