Jeg har vippet en stund og vurdert om jeg skal bytte til en T8, men etter prøvekjøring fant jeg ut at egentlig er ikke det verd de ganske mange hundre høvdingene jeg må gi i mellom for min XC60, som har gått over 100 000 selv om den bare er en 2013-modell. Forrige eier var en kvinnelig selger i 50-årene som kjørte mye langt, men pent. Dermed er den i uforskammet god stand, både kosmetisk og teknisk, til å ha gått så pass langt. Og siden verdien på kjerra bare vil synke og synke etter hvert, og antakeligvis mer enn en nyere T8 synker, med det nåværende "klimaet" for diesel, og vi kommer til å kjøre atskillig mindre (det er snakk om maks 10K i året), regner jeg med at den vil vare lenge. Iallfall ifølge mekanikerne, som sier at D4 2013 er en motor som ikke går i stykker, man må avlive den når man er lei av den... Jeg tar selvsagt alle sørviser på merkeverksted, jeg tar Ditec-behandling av lakken på et verksted i området, og jeg har sprøytet moste sauer eller noe sånt...det heter vel Lanolin på understellet for å hindre at det ruster. Motoren er tunet med RICA og går som ei kule, men dette blir stort sett bare brukt ved forbikjøringer, både jeg og fruen er over den villeste andre ungdommen. Og fruen er et vandrende feilsøkingsapparat, hvis det er noen som helst ulyd fra motor eller understell, hører hun det øyeblikkelig. Heldigvis er ikke det som skjer noe særlig med denne bilen, men på Passaten vi hadde før ble ørene hennes etter hvert veldig dyre, selv om det var varsellysbingoen og rusten som til slutt fikk oss til å droppe VAG for alltid. Så da lurer jeg på hva mer jeg bør passe på.