TL;DR: Vurderer kjøp av V50 diesel, men har aldri eid Volvo før. Takknemlig for alle innspill jeg kan få!

Bakgrunn (blablah): Jeg er på jakt etter dieselbil i prisklassen 30-50 000. Etter å ha rota rundt på finn.no en hel dag synes jeg Volvo V50 stikker seg ut som den lekreste bilen i dette segmentet. Etter å ha lest igjennom en del tråder om V50 her på forumet så ser jeg at modellen ser ut til å ha noen typiske svakheter (dyrt partikkelfilter, elektroniske feil, vannlekasjer osv). Selvfølgelig ønsker jeg å finne en bil som ikke koster skjorta å vedlikeholde de neste 4-5 årene, og som kan komme seg igjennom et par EU-kontroller uten større inngrep. Til nå har jeg eid et par Daihatsu'er (97' og 00') og noen eldre Mercedeser (76' og 85'-modeller) og har skrudd og klådd på disse etter beste evne. En V50 vil sånn sett bli en stor oppgradering for meg, og jeg er ganske skeptisk til hvordan det er å fikse ting selv på nyere biler med tilnærmet lukkede motorrom og masse elektronikk. Jeg har også sett på VW Passat og ulike Toyota'er i samme prisklasse, men liker Volvo-stilen desidert best.

Et par kjapp spørsmål:
  1. Hvor mye bil er det igjen på en V50 som har gått over ~250k (som ellers ser fin ut)?
  2. Ser det finnes rimelige 06'-08'-modeller – er disse tidlige modellen ekstra utsatt for feil (barnesykdommer)?
  3. Er en Toyota i samme prisklasse mer pålitelig enn en V50? De har jo rykte for å være slitesterke...
  4. Hva bør jeg se/spørre etter vet kjøp av brukt V50?
  5. Er det vanskelig/dyrt å ettermontere AUX og/eller Bluetooth?

Godt mulig jeg kommer på flere spørsmål etterhvert, men dette er vell en grei start Kom gjerne med innspill utover spørsmålene mine, hvis dere har noen – alt er av interesse!