Sliter som F.. med feilkoder i
SRS
på min volvo V70 2001 2.4L

Historien går omtrent slik:

*Kjøpte bilen brukt, med
SRS
-varsellampen på, eieren sa det bare var å "bytte en sidekollisjonssensor" så skulle alt være ok, men han "husket ikke hvilken det var."

*Nuvel, med mitt naive pågangsmot og DIYmentalitet tenkte jeg at det skulle være greit, og for å identifisere den døde sensoren gikk jeg til anskaffelse av en iCarsoft i906 for Volvo.

*Leste av feilkoder, og skulle du sett, her var det mer som var galt: 6 feilkoder sto som "present" altså ikke historiske feil, tre av dem gikk på "Control module" og ingen lot seg slette, ei heller med batteriet koblet av i 30 min. osv.

*Så, dypdykket i internettet og symptomene minnet mye om feil med styreenhetn for
SRS
, så jeg kjøpte en fra skraphandleren, og smalt den på plass.

*Dette reduserte antall feil fra 6 til 3, så antar at hjernen var kaputt, MEN jeg sto nå igjen med følgende:
Srs-0044: Passenger front side airbag: Resistance high status: present
Srs-00D1: Passenger seat-belt buckle: Signal missing status: present (Denne stemmer mest sannsynlig, da varsellyset for setebeltet ikke kommer på selv om noen sitter i setet.)
Srs-0107:
SRS
Control module, internal fault status: present

*Så fant jeg ut på nettet at kodene som leses ut kan ha flere betydninger, og ifølge forhandler var 0107 trøbbel med kollisjonsskjørtet på høyre side.

*Riktig riktig, men feilkodene kunne fortsatt ikke slettes, mulig dette betyr at feilene fortsatt er der, men de skal vel kunne slettes likevel?

*Okei for å forsøke å feilsøke litt, ville jeg teste hva som skjer hvis jeg kobler fra en srs-enhet jeg VET fungerer, for så å koble den på igjen.

*koblet løs kontakten under setet, skrudde på skiten og jada den slengte ut en feilkode:
SRS
-0034 Driver front side airbag: Resistance high

*Flott, så i med kontakten igjen, men feilen står fortsatt som present, og enheten nekter selvfølgelig å la seg slette.

Er litt rådvill, men sitter med følgende muligheter
1. Styreenheten jeg fikk tilsendt er OGSÅ sliten, men dette virker usannsynlig
2. Dårlig batteri, vet at dette kan sette feilkoder
3. Jeg har ødelagt enda en ting med fiklingen min, litt usannsynlig

Skal forhåpentlig få lest av med den mystiske magien vi ikke snakker om men likevel:
Tanker, ideer og forslag tas imot med stor takk!