Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: B230et i 78 modell 244, trenger litt hjelp!!

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. feb. 2012
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    73
    Antall takk

    Standard B230et i 78 modell 244, trenger litt hjelp!!

    Har noen spørsmål angående dette. Det er MOTRONIC elektronikk.

    spm 1: Jeg har handlet en motor, den var i deler, er på vei sammen igjen nå med ft råder. Hva er tiltrekkningsmomentet på rådene ?
    spm 2: Er det svinghjulsføler på B230ET motoren ? eller er det en føler i fordeleren som bestemmer innsprøytningen ? Eventuelt, åssen fordeler kan jeg bruke ? (har flyttet fordeleren til blokka)
    spm 3: Jeg er også på utkikk etter ledningsnett! det som fulgte med har morkne isoleringer. også er det klipt i. Men vil helst ha ett som er i orginal tilstand, og ett som kontaktene er merket ! da blir jobben mye enklere!! Har styreenhet

    det er de spørsmålene jeg har foreløpig, kommer garantert fler etterhvert !

    Mvh Arvid Melvold!
    Volvo 940 LT - 1997 - SOLGT
    Volvo 244 78' turbo prosjekt! - Under oppussing!
    VW Transporter 2005 - Bruksbil

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2011
    Sted
    Rosendal, Hordaland
    Innlegg
    597
    Antall takk

    Standard

    Bruk LH2,4 ledningsnett fra 240 1989-93. Det er samme ledningsnett som 940 bruker. Forskjellen er at motornettet ligger for seg sjølv i 240, det gjer det veldig enkelt og montere i din bil. På 940 ligg det ilag med resten av ledningsnette, det gjer det vanskeligere og montere i 240.

    Motronic er et mykje dårligere sprut på alle måter. Det er også mykje vanskeligere og få til å passe i 240 siden det er laga for 740.
    71' 142 TIC
    97' V70 TDI

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. feb. 2012
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    73
    Antall takk

    Standard

    okei takk for tips, men kan jeg bruke samme dyser med lh 2.4 nett ?
    Volvo 940 LT - 1997 - SOLGT
    Volvo 244 78' turbo prosjekt! - Under oppussing!
    VW Transporter 2005 - Bruksbil

  4. #4
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Jepp Du kan bruke samme dysene
    Du burde, som Sondre93 skriver over her, bytte til LH 2.4 systemet.
    Det er både enklere å koble opp, feilsøke, og finne reservedeler til.
    LH 2.4 er også billligere å bruke enn Motronic.
    Tiltrekningsmoment på rådeboltene er enkelt. skru de inntil, og stram med 90 grader.

    Ser at du holder til i Kongsberg. Det er ikke så langt unna her.
    Du får gi et signal om det er noe du lurer på
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. feb. 2012
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    73
    Antall takk

    Standard

    takker, da bygger jeg om til 2.4 nettet men da må jeg vel bytte alle sensor på blokka/topp?? da er det vel egentlig best å kjøpe seg en delebil 240 med f motor og lh 2.4 nett da ?? si ifra om noen vet om noe billig !!

    Trenger garantert med hjelp senere v20t huger ut om det er noe mer
    Volvo 940 LT - 1997 - SOLGT
    Volvo 244 78' turbo prosjekt! - Under oppussing!
    VW Transporter 2005 - Bruksbil

  6. #6
    Registrerte brukere Team Tynner sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2010
    Sted
    seljord
    Innlegg
    895
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Sondre93 Vis post
    Bruk LH2,4 ledningsnett fra 240 1989-93. Det er samme ledningsnett som 940 bruker. Forskjellen er at motornettet ligger for seg sjølv i 240, det gjer det veldig enkelt og montere i din bil. På 940 ligg det ilag med resten av ledningsnette, det gjer det vanskeligere og montere i 240.

    Motronic er et mykje dårligere sprut på alle måter. Det er også mykje vanskeligere og få til å passe i 240 siden det er laga for 740.
    å akkuratt hva er så mye dårligere med motronic?
    "iblandt lønner det seg å holde kjeft å late som man er idiot,enn å åpne kjeften å fjerne all tvil"

  7. #7
    kimove sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Saltdal
    VCCN medlemsnummer
    405
    Innlegg
    1.603
    Antall takk

    Standard

    luftmengdemåler istedenfor luftmassemåler, noe herk å feilsøke på, dyre komponenter, krever dyseforsterker og egen releboks til tomgangen, var aldri levert i 240 så ledningsnett må klippes og limes eller lages fra scratch.

    Er så de andre sier, er billigere og enklere å bruke motorstyring og svinghjul fra en 240 med lh2,4. De har i det minste en egen feilkodeleser for blinkdiagnose innebygd i ledningsnettet
    Teori e når man veit allt og ingenting funger.
    Praksis e når allt funger og ingen veit kofør.
    Å me dette så førenes teori og praksis.
    Ingenting funger og ingen veit kofør.

  8. #8
    Registrerte brukere Team Tynner sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2010
    Sted
    seljord
    Innlegg
    895
    Antall takk

    Standard

    litt mere komponenter i motronic ja,men virker bra gjør d greit å feilsøke på å egentli.er bare å følge feilsøke guiden slavisk det.ikke akkurat promblemfritt lh 2,4 heller
    "iblandt lønner det seg å holde kjeft å late som man er idiot,enn å åpne kjeften å fjerne all tvil"

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. feb. 2012
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    73
    Antall takk

    Standard

    ingen biler er ikke problemfrie, det går ikke det, men er jo sant hvertfall at luftmengdemåler er no drit ! det er en grunn til at de ikke bruker det no mere
    Volvo 940 LT - 1997 - SOLGT
    Volvo 244 78' turbo prosjekt! - Under oppussing!
    VW Transporter 2005 - Bruksbil

Lignende tråder

  1. B230ET trenger hjelp
    By Jahov in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 0
    Siste post: 13/11/12, 14:44
  2. Svar: 11
    Siste post: 05/07/12, 13:55
  3. Svar: 1
    Siste post: 26/01/12, 00:55
  4. trenger litt hjelp!
    By JoakimD in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 17/03/11, 20:08
  5. trenger litt hjelp..
    By JoakimD in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 28/04/10, 15:55

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •