Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  29
Side 5 av 5 FørstFørst ... 3 4 5
Viser resultater 101 til 119 av 119

Tråd: Bygging av turbomotor til Volvo 240

  1. #101

    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    66
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg begynt litt med eksosanlegg. Så å si ferdig med downpipe, punktsveiser alt til å begynne med nå så heilsveiser jeg når jeg ser at alt passer. Bruker rør fra biltema, blir mest sannsynlig potter derfra også. Har lyst på litt lyd, men må gå gjennom visning.
    Har også begynt å dra kabler til sprutet, bestilte pvc slanger for å få ledningsnettet til å se mest mulig originalt ut. Angående catch tank så finner jeg ingen som er akkurat slik jeg vil ha, så jeg kjøpte noe koblinger på biltema så blir nok å lage en egen med pvc rør og 2 endestykker tenker jeg. Enkelt og greit.






  2. Takk Batland, Bergstaden takket for denne posten
  3. #102

    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    66
    Antall takk

    Standard

    Det kappes og det sveises, nå hadde jeg ønska jeg hadde 940 istedet. Er ganske trangt med 3" rundt bensintanken, usikker på om dette er nok klaring mellom fjør og tank. Bakakselen vil også ta oppi anlegget før det når tak i gummiputene som er skrudd i karosseriet, men det regner jeg med går bra, skal jo ikke trykke ihop bakstillinga så mye.







  4. Takk Bergstaden, Batland takket for denne posten
  5. #103

    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    66
    Antall takk

    Standard

    Tenkte jeg skulle montere bensintrykksføler for å ha full kontroll, kjøpte et t adapter med 1/8 npt i alle ender og tenkte jeg skulle bruke pushon nippler til bensinslangene. Har nå kjøpt 8mm nippler 2 steder, fikk noen som var 8,8 fra ene plassen og 8,2 fra andre. Da får jeg ikke pressa på bensinslangene. Vanskelig å finne slike nippler, og M14 svivel koblinger er nesten enda vanskeligere. Tess hadde heller ikke. Har du tips til hvor jeg kan skaffe nippler som passer originalslangene med 1/8 npt gjenger Batland? Eller noen andre?




    Synes disse er litt skumle siden det er bensin, men mulig det ikke er så farlig å bruke disse som jeg tror?


  6. #104
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.653
    Antall takk

    Standard

    Jeg har kjøpt alle slike koblinger hos Tess som sannsynligvis kan lage en slange med uttak til trykksensoren til deg.
    Ett annet alternativ er å sette T-stykket med overganger mellom dysegalleriet og den originale slangen.
    Det tredje alternativet er å kappe T-stykket på langs og få en rørlegger til å lodde dette fast midt på dysegalleriet ett sted.
    Vær maksimalt nøye og forsiktig da bensinlekkasje i motorrommet er det siste noen av oss trenger.
    Sist endret av Batland; 21/06/25 kl 13:48

  7. Takk xcbolt takket for denne posten
  8. #105

    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    66
    Antall takk

    Standard

    Okey takk. Var faktisk innom dem på fredag igjen og da fant de frem noe som het for DKO koblinger og mente de skulle passe, istedet for en tykk ball på svivel koblinga som det er originalt så er det en oring på disse, men de passer i hverandre. Mangler overgangen til 1/8 og til slangen, men de kommer til uka. De mente disse tåler bensin og går overens med de originale koblingene på slange og fuel rail så håper virkelig det. Ser det er å få kjøpt M14 svivel til AN6, men blir fort 3000 i slanger, overganger og koblinger. Kjenner det frister lite hehe.




    Mangler forøvrig bare å helsveise alle skjøter på eksosanlegget og litt annet småtteri som gasswire osv så er vell det meste klart. Får håpe jeg har kobla rett osv, men har fult skjemaer nøye så skal egentlig være det, men kjenner litt på nervene allikevel hehe.




  9. Takk Batland takket for denne posten
  10. #106
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    Innlegg
    4.996
    Antall takk

    Standard

    Mulig jeg har sett litt enkelt på det, men slik løste jeg det på isbilen... Eneste jeg gjorde var ny slange fra bensinfilter til fuelrail, en 6mm slangeadapter med 1/8npt og et manometer


    Sent fra min 2312DRA50G via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  11. Takk xcbolt, Batland takket for denne posten
  12. #107

    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    66
    Antall takk

    Standard

    Se der du, det var en latterlig enkel måte. Var inne på tanken om å gjøre det samme, men så tenkte jeg at nylon slangene er jo helt vedlikeholdsfrie og etanolbestandig så jeg ikke trenger å bekymre meg for at den skal sprekke. Ser nå at det hadde vært mye enklere å bare gjort det på den måten. Får se om det blir tett med disse DKO koblingene, om ikke blir det løsninga di. Takk for tips Hans Ola.

  13. #108
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    Innlegg
    4.996
    Antall takk

    Standard

    Vedlikehold og ettersyn er et godt poeng, jeg brukte vanlig r9 bensinslange fra tess. Det har holdt i flere år nå, uten lekkasje eller problemer.

    Sent fra min 2312DRA50G via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  14. #109

    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    66
    Antall takk

    Standard

    Sant, det er jo bra nok bevis på at det er en god løsning. Er jo ikke verdens vanskeligste vedlikehold heller akkurat. Skal jeg bygge flere motorer blir det nok på din måte. Takk

  15. #110

    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    66
    Antall takk

    Standard

    Da er siste finish på det elektriske ferdig, sydde om stoffmatta under dasjen så den passa ecu dekslet. Hadde org ventilasjon på siden der.

    Selvsagt går jo ikke ting alltid på skinner, fylte kjølevann istad og det fosset ut igjen gjennom det lille hullet under vannpumpa. De siste koblingene fra tess kom også, men passa jo ikke nylon slangen. Så der blir det Hans Ola sin løsning. Det enkle er ofte det beste. Ellers er det mye smådeler på veg inkludert mer sveisetråd. Er egentlig ventetiden på delen som avgjør når jeg blir ferdig.

    Fylte også biltema 10/30 mineral olje på motoren. Synes den lukte veldig stramt i forhold til hva den har gjort før. Skikkelig løsemiddel lukt. Spørs om jeg tapper ut igjen å kjøper mineral olje på felleskjøpet til å kjøre inn motoren. 10/30 eller 10/40 mineral er vell grei til innkjøring den?





  16. Takk Batland, HansOla takket for denne posten
  17. #111

    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    66
    Antall takk

    Standard

    Da er endelig eksosen ferdig, var endel kluring for å få plass over bakakselen og rundt tanken men ble til slutt. Sveisene ser ikke ut, men det holder i massevis for meg. Tett er det i hvert fall, trykktesta anlegget flere ganger nå. Catch tanken er også ferdig, laga labyrint inni den for å separere olja. Så nå venter jeg bare på at vasspumpe, gasswire og bensinslange skal komme så skal det være klart til oppstart.





  18. Takk Batland takket for denne posten
  19. #112

    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    66
    Antall takk

    Standard

    Fant ut at det kanskje var lurt å tømme tanken før mapping slik at gammel bensin ikke skaper unødvendig trøbbel. Kjøpte nye slanger til tankarmaturen også som kommer imorra.

    Tenker jeg skal ta kontakt med han som skal mappe onsdag neste uke å høre om han kan lage et grunnmap slik at jeg får kjørt inn motoren og etterstramma toppen osv før jeg drar med bilen til han. Hva mener du forresten er korrekt forspenn på turbo actuatoren Batland? Må jeg bare prøve meg fram til jeg får ca 60% av effekten jeg skal kjøre med eller er det en fin grunninnstilling jeg kan begynne på?

  20. #113

    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    66
    Antall takk

    Standard

    Fant ut at det kanskje var lurt å tømme tanken før mapping slik at gammel bensin ikke skaper unødvendig trøbbel. Kjøpte nye slanger til tankarmaturen også som kommer imorra.

    Tenker jeg skal ta kontakt med han som skal mappe onsdag neste uke å høre om han kan lage et grunnmap slik at jeg får kjørt inn motoren og etterstramma toppen osv før jeg drar med bilen til han. Hva mener du forresten er korrekt forspenn på turbo actuatoren Batland? Må jeg bare prøve meg fram til jeg får ca 60% av effekten jeg skal kjøre med eller er det en fin grunninnstilling jeg kan begynne på?

  21. #114
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.653
    Antall takk

    Standard

    Kjekt å høre at det nærmer seg.
    Grunninnstillingen er at når du legger actuatorstangen oppå wastegatearmen, så må du trekke actuatorstangen 1/2 til ett helt hull ut før du kan tre den ned på wastegatearmen.

  22. #115

    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    66
    Antall takk

    Standard

    Tusen takk, ja dette gleder jeg meg til. Har ikke kjørt bilen på 4 år

  23. #116
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.653
    Antall takk

    Standard

    Bare hyggelig.
    Det har du god grunn til for jeg tipper at du blir positivt overrasket forutsatt at mappeduden din gir motoren din det tenningskartet som motoren din trenger.
    Motoren bør prestere minst 190 Nm fra den teoretiske sugemotoren og dette oppsettet bør kunne klare 1,5 BAR ladetrykk som resulterer i 475 Nm.
    Med A-kam og KRX400 turbo kjennes dette veldig godt fra lavt turtall.

    Minner for ordens skyld om denne:

    Sist endret av Batland; 31/07/25 kl 19:01

  24. #117

    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    66
    Antall takk

    Standard

    Ja dette blir artig Tenkte i første omgang å mappe på 95 oktan. Har nå fått 98 pumpe her, men greit å kunne fylle 95 om en er på langtur uten å måtte endre på mappet

    Jepp kobla det slik, hvit på tenninsutgang nr1 på maxecu. Ellers har jeg skrevet ned hva alle utganger går til slik at det skal bli enkelt for mappefyren å sette det opp. Skal få kjørt inn motoren å ta et oljeskift så få den ut til han så skal jeg legge ut tenningskart så du får se over hva du tenker. Meget spent nå, mye penger under "huven" her

  25. #118
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.653
    Antall takk

    Standard

    Det blir interessant og forhåpentligvis artig også.

    Flott, da er det riktig koblet og så har du satt opp datasprutet til "Rising edge", "Constant duty" og "50% duty" også, ikke sant?
    (Når man kjører uten CDI boks så bruker man "Falling edge", "Constant charge" og så legger man inn eksempelvis 3,5 ms i dwellkartet.)

    Tidligere denne uken fikk jeg noen veldig interessante tilbakemeldinger fra en flink, interessert og nøyaktig kar som var til mapping med en motor som hadde originalt kompresjonsforhold eller tilsvarende.
    531 topp, BSRT5+ kam, 940 manifold, gode E50A/R0,63 turboen og dessverre F-manifolden som vi har sett stopper det meste rundt 150 Hp Na. Som han sa: "På pumpebensin var det bank, bank og bank" og effektøkningen etter sånn ca. 1,45 BAR var dårlig.
    Jeg har ikke fått tilgang til tabellene, men sluttresultat på 494 Nm og 352 hp med 1,4 BAR ladetrykk sier at den teoretiske sugemotoren presterte ganske nøyaktig 205,8 Nm og 157 Hp.
    Fordi at han har stor bensinpumpe, store dyser og Flexfuelsensor, så ble det fylt etanol, tenningen ble justert til korrekt (Les; Volvo B21ETL Gr.A) nivå og slangen ble tatt av fra wastegateactuatoren og plugget.
    Med nesten 2,35 BAR ladetrykk i peak ble det over 650 Nm og på høyere turtall gikk denne eldre 54mm turboen HELT tom, klarte ikke å holde ladetrykket oppe og dette resulterte i "kun" på 434 hp.
    Til tross for en så meget ugunstig driftstilstand som dette klarte BSRT5+ kammen å holde prestasjonene til den teoretiske sugemotoren oppe på 195 Nm og 142 Hp.

    Poenget er: Dette er nok en bekreftelse på hvor FORFERDELIG dårlig er Norsk pumpebensin er og dette øker kravene til kompetansen til mappeduden din.

    En løsning er å mappe motoren på 95 blyfri og finne grensen for maks ladetrykk. Deretter gå over på 98 og øke ladetrykket til neste nivå. Da kan du enkelt velge ladetrykk i forhold til hvilken bensin du kjører.

    Ja, det koster å gjøre dette skikkelig, men resultatene skal stå i stil og tilsvarende resultater (tall, holdbarhet, pålitelighet over tid, kjøreglede og eierglede.) er det vanskelig å oppnå for en lavere sum.
    Sist endret av Batland; 01/08/25 kl 13:48

  26. #119

    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    66
    Antall takk

    Standard

    Ja håper det.
    Jeg har ikke kobla meg på sprutet enda, tenkte egentlig mappefyren skulle få ordne det, men kan jo prøve å se hva jeg får til

    Ja sant, hadde vært greit om bensina hadde vært bedre ja. Er jo kjekt å bare kunne fylle på en vanlig stasjon langs vegen å slippe å tenke mer på det. Jeg har leita sårt etter benkepapiret fra B23 motoren jeg bygde, den hadde jo enda høyere komp enn en original FK. Mener den gav 208hk med original ET turbo, lakken i motorrommet var vell rett før den rant vekk. Kunne tenkt meg å sett hvordan kurva var men greier ikke finne igjen arket. Husker ihvertfall at jeg var veldig skuffa og tenkte at det umulig kunne være 208hk i motoren. Den var jo for så vidt sterk men hadde mer wow følelse i brukbilen med 3.91 og B230K enn med 3.54 og turbomotor. Det var da jeg bestemte meg for å selge motoren å finne på noe nytt. Satser på bedre lykke denne gang

    Helt klart, mappinga får bare koste det den koster. Er jo ikke vits med alle andre kostnader om ikke mapperen bruker nok timer i benken Setter virkelig stor pris på all hjelp og veiledning fra deg med alt fra innsug til momentnøkkler. Jeg kan hvertfall ikke skjønne at dette ikke skal prestere bra. Dette med lavkomp gir jo mye mening når en tenker over det.

  27. Takk Batland takket for denne posten
Side 5 av 5 FørstFørst ... 3 4 5

Lignende tråder

  1. tåler volvo 240 automatkassa turbomotor ?
    By Grøftekanten-Racing in forum Motor og gir
    Svar: 17
    Siste post: 03/04/14, 11:34
  2. bygging av anlegg i volvo 850.
    By xvegard91 in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 15
    Siste post: 30/10/11, 11:49
  3. Volvo 240 bygging
    By dokken in forum 200 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 30/10/11, 00:38
  4. Den første Turbomotor fra Volvo.. 1978?
    By fotonet in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 06/01/11, 11:37
  5. godkjenning av turbomotor volvo 145?
    By duffern91 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 22/10/10, 17:13

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •