Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  67
Side 7 av 12 FørstFørst ... 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 151 til 175 av 290

Tråd: Bygge etter BSRT-oppsettet, B230Turbo med 7,2:1 - 7,99:1 komp

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Rudi Vis post
    Som sagt akkurat nå så er jeg på det punktet som nevnt i posten ovenfor. Det er mye pga at jeg begynner å bli sliten i hodet på å tenke på løsninger på denne utfordringen med å få godkjent bil med så riktig som mulig turbo så jeg karer å komme gjennom all slags kontroller. Det betyr ikke at jeg har gitt opp håpet med å få til en custom turbo som er tydelig merket Garrett T3trim60. Jeg må bare rett å slett ta en liten pause fra det. Satt oppe til kl 03.00 i går å forsøkte å lese meg opp litt på turbo. Den ATP turbo jeg linket til var på en måte slik en ferdig custom turbo kunne se ut, etter eventuel visning med en turbo med mindre kapasitet. Fungerer den bra den ATP turbo jeg linket til? Målet er 500 WHP.
    Det løser seg den utfordringen med å få godkjent custom turbo. Jeg bare vet ikke pr dags dato hvordan jeg skal få det til. Jeg må få meg mer kunnskap om turbo rett og slett.
    Hehehe, det tror jeg på. Har nok vært i den akkurat samme situasjonen noen 100 ganger. Kompetansehevingen er som en uendelig trappegang. Ett steg opp og så platå, så ett trinn til. Turboer og kamakslinger er modningsfag. Dette tar tid og krever om ikke daglig så iallefall ukentlig innsats over mange, mange år. Helt umulig å få alt dette inn i hodet på kort tid. Man kan ikke bare huske fakta, man må også opparbeide oversikt og forståelse.
    Brutalt ærlig så er 60-1 turboen i linken din helt ubrukelig på en fint trimmet 8V B230 motor til en gatebil.
    Sist endret av Batland; 03/08/24 kl 13:47

2. Takk Rudi takket for denne posten

Medlem siden
    12. juni 2024
    Antall takk

Standard

Jeg ser Garrett i 2867 størrelse kan levere opp til 550 hk, så bruke deler fra den for eksempel da, tilpasset den turbo du linker til? Garrett 2860 holder til 475 hk, så blir litt liten?Bruke angreretten på den turbo jeg har og beholde Eksoshuset, Garret Eksoshus 0,82 T3? . Takk for at du holder ut med meg å custom turbo. Flott vis du kan lære av det selv. Jeg har lært meg veldig mye mer om turbo generelt enn før jeg startet denne tråden, å forsetter å lære, ting jeg burde kunnet.
    Sist endret av Rudi; 03/08/24 kl 14:06

Medlem siden
    12. juni 2024
    Antall takk

Standard

Får se om jeg ikke går på en runde til med turbo Basic og litt hva folk bruker på Volvo 8V. Stille og rolig for meg på lørdagskvelden uansett.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Garrett GTX2867R Gen II er ett godteksempel på det jeg har snakket om. https://www.garrettmotion.com/racing...x2867r-gen-ii/

Går du inn på kompressorkartet på denne 50/47 mm turboen med fokus på 70% linjen så ser du at den strekker se til ca. 42 lb/min. med airflow. Dette betyr 420 hp. 550 hp krever i praksis minst 55 lb/min som er LAANGT utenfor kompressorkartet.

Ser du på turbinkastet så klarer man aldri å få 20 lb/min med eksos gjennom dette uansett hvor høyt baktrykket blir. For meg bekrefter dette at turboen har ca. 420 + hp realistisk kapasitet.

Tilsvarende turbo i 2860 utgave har samme størrelse på kompressorhjulet som en T3Trim 60.
    2860 kan beskrives med tallene 46/47 mm for 36 lb/min. inn og 19,8 lb/min ut.

Jeg ser ingen grunn til å beholde turbinhuset.

Ingen problem. Når man har gått gjennom denne prossessen flere 10-talls ganger med forskjellige motorer, da blir resultatet at man kan ta frem ett eget oppsett som f.eks, BSRT-oppsettet.
    Da er ingenting tilfeldig fordi alt er så til de grader gjennomdiskutert og fordeler og ulemper avdekket og vurdert nøye.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Får se om jeg ikke går på en runde til med turbo Basic og litt hva folk bruker på Volvo 8V. Stille og rolig for meg på lørdagskvelden uansett.
    Da blir det interessant å høre om du bli mer eller mindre forvirret.
    Det er veldig mange meninger der ute, men brutalt ærlig analyse av resultatene er det værre med. Enten man er enig eller ikke, så er det faktisk sluttfarten på dragracing som er det mest nøyaktige og det mest avslørende. Ikke tiden som krever god sjåfør og godt understell, men slutthastighetene leveres nesten uansett nivået på sjåføren og bilen ellers. Ett stykke flat og rett landevei er alt som trengs. Hvis man ikke er komfortabel med dette, så bør man kanskje vurdere å spare pengene og heller drive med noe annet enn å trimme gatebilen sin.

7. Takk Rudi takket for denne posten

Medlem siden
    12. juni 2024
    Antall takk

Standard

Det finnes mengder av relatert informasjon får meg på YouTube. Jeg er halvveis ned i middagstallerken men allikevel alerede på YouTube for å søke etter lærerike videoer. Så motivasjon er det ikke noe å si på. Var vel bare litt sliten i huset i dag tidlig og våknet til å tenke på turbo.
    Denne videoen her for eksempel, hvor en 2860r plutselig blir eGTX3071R.
    Ja må jo kjøre noen striper så man ser hvor rask bilen egentlig ble. Personlig finner jeg mye større glede av å kjøre på bane, en å kjøre rett frem i noen sekunder. Det kommer selvsagt ann på hvilken bane det er å arrangør osv, men jeg har spart enormt med penger på dekk og bremser osv ved å gå av banen etter ca 12 - 13 min ikke fullføre 20 min heat.
    https://m.youtube.com/watch?v=gUdDQr...JvIHVwZ3JhZGUg
    Sist endret av Rudi; 03/08/24 kl 16:34

Medlem siden
    12. juni 2024
    Antall takk

Standard

Batland 420 hk blir fot lite. Finnes det for eksempel noen heftigere kompressorhjul of avgashjul som lar det flyte bedre? Blir jo dumt å gå opp til Garrett 30 serien når detner 28 serien som sitter på turbo å gjør det mye lettere å få det godkjent. Skal jeg bruker 30 serie så må det mere modifisereinger til.
    Det finnes en GTX2871R kom bare ikke opp på di første søkene, den står at kan gå opp til 550hk hvor mye ville den gitt i praksis på en Volvo 8V? Beklager det var ikke GTX men GT og da er jeg/ vi like langt. Her er et eksempel på oppgradering av turbinhjul til 30 serie på 28 hus
    https://m.youtube.com/watch?v=vAsmNNxfIt
    Jeg skal kontakte min bekjent som driver med motorbygg mappinng og så er det topper som er han er spesialist på, men ser at han driver med maskinering av alt slags deler. Han har nå skaffet seg heftig utstyr ser jeg, så han kan data simulere deler før han produserer dem, for å unngå unødvendige feil.
    Sist endret av Rudi; 03/08/24 kl 17:46

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Det finnes mengder av relatert informasjon får meg på YouTube. Jeg er halvveis ned i middagstallerken men allikevel alerede på YouTube for å søke etter lærerike videoer. Så motivasjon er det ikke noe å si på. Var vel bare litt sliten i huset i dag tidlig og våknet til å tenke på turbo.
    Denne videoen her for eksempel, hvor en 2860r plutselig blir eGTX3071R.
    Ja må jo kjøre noen striper så man ser hvor rask bilen egentlig ble. Personlig finner jeg mye større glede av å kjøre på bane, en å kjøre rett frem i noen sekunder. Det kommer selvsagt ann på hvilken bane det er å arrangør osv, men jeg har spart enormt med penger på dekk og bremser osv ved å gå av banen etter ca 12 - 13 min ikke fullføre 20 min heat.
    https://m.youtube.com/watch?v=gUdDQr...JvIHVwZ3JhZGUg
    Det er det og det er mye uvanlig og nyttig å se på den kanalen der.
    Nja, å sette større hjul i en liten turbo er jo en oppgradering, men på den annen side er det identisk til å sette små hus på en stor turbo. Vi VET at dette fungerer dårligere enn med originale eller enda større hus.

Poenget med å ta en test stripe eller to ett passende sted er å se om dynotallene stemmer. Hastighetene i dragracing er mer nøyaktig enn dynotallene. Å hente ut "flotte tall" i en dyno er enkelt da det sitter ganske lave krav til oppsettet. Å få bilen til å prestere i praksis avsløres med en dragrace test. Gjentar, det handler IKKE om tiden og at man skal lauche og gear som en gal. Det er kun hastighetene vi fokuserer på når dette testes.

Det gir mening det der ja.

Medlem siden
    12. juni 2024
    Antall takk

Standard

Ja det er på stripen man ser resultat av motor bygge helt enig. Det er derfor jeg er litt fan av det jeg kaller live mappinng, det vil si at man finjusterer den map man har gjort i Dyno, fordi den map i Dyno blir aldri helt lik som når du praksis kjører bilen på veien. Så om jeg klarer å få han som mapper motor til å se på logging ved kjøring på vei og se om det er noe som kan fin justeres. Jeg driver nå å kontakter min bekjent på E-post angående custom turbo.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Batland 420 hk blir fot lite. Finnes det for eksempel noen heftigere kompressorhjul of avgashjul som lar det flyte bedre? Blir jo dumt å gå opp til Garrett 30 serien når detner 28 serien som sitter på turbo å gjør det mye lettere å få det godkjent. Skal jeg bruker 30 serie så må det mere modifisereinger til.
    Det finnes en GTX2871R kom bare ikke opp på di første søkene, den står at kan gå opp til 550hk hvor mye ville den gitt i praksis på en Volvo 8V? Beklager det var ikke GTX men GT og da er jeg/ vi like langt. Her er et eksempel på oppgradering av turbinhjul til 30 serie på 28 hus
    https://m.youtube.com/watch?v=vAsmNNxfIt
    Jeg skal kontakte min bekjent som driver med motorbygg mappinng og så er det topper som er han er spesialist på, men ser at han driver med maskinering av alt slags deler. Han har nå skaffet seg heftig utstyr ser jeg, så han kan data simulere deler før han produserer dem, for å unngå unødvendige feil.
    Jeg tror vi snakker forbi hverande.

Jeg tenker at den beste strategien er å få bilen godkjent med en 320 hp turbo med en så stor kompressorkåpe som mulig, i dette tilfellet en T04B kåpe.
    Så må det kjøpes en annen turbo med stor nok kapasitet til at du kan nå målet ditt. Her lokalt har vi sett 500+ hp målt på NAV på norsk pumpebensin fra en 2,0 L Cosworthmotor med GTX3071R turbo. En GenII utgave av denne turboen burde kunne klare å snike deg over denne grensen, men hvis du vil være sikker så må det blir en 3576 turbo som er påmontert en T04B kompressorkåpe slik som Turbolab viser.
    Disse to turboene vil da se helt like ut hvis de har turbinhusbleien på.

Som vi har diskutert tideligere, alternativet er å sette en GBC35-700 kompressorkåpe på 320 hp turboen og få godkjent bilen med den.
    Da kan du i ettertid bare sette på GBC turboen uten at det er noen visuell forskjell.

Medlem siden
    12. juni 2024
    Antall takk

Standard

Som vi har diskutert tideligere, alternativet er å sette en GBC35-700 kompressorkåpe på 320 hp turboen og få godkjent bilen med den.
    Da kan du i ettertid bare sette på GBC turboen uten at det er noen visuell forskjell.
    Da blir det dette jeg forklarer til min bekjent som ganske sikkert fikser dette uten problem, vis ikke vet han hvor nærmeste og billigste sted å få det gjort.

Medlem siden
    12. juni 2024
    Antall takk

Standard

Da har jeg endelig fått sammen en seriøs mail til min beskjent. Så får vi håpe han tar seg av den jobben å samtidig husker hvor uendelig mange dekk jeg har lagt om får han og balansert uten å ta en krone får det. Jeg har også gitt han veldig gode rabatter på dekk og felger.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Den er god. Helt konge hvis dette kan ordne seg.

Det er en jobb etter dette prinsippet.

Sist endret av Batland; 03/08/24 kl 19:33

Medlem siden
    12. juni 2024
    Antall takk

Standard

Når du snakker slutthastighet på stripen får å finne ut bilens effekt, da må du ha eksakt vekt på bil å fører da?
    Du sier vi snakker forbi hverandre, hva er det du har i tankene da? At jeg bør anskaffe den turbo du linker til og overlate custom bygge av custom turbo til turbo lab USA, at de får tilpasse GBC35-700 kompressorkåpe?
    Turbo lab USA er glad i N54 motorene til BMW.
    Sist endret av Rudi; 03/08/24 kl 20:26

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Eksakt vekt er det beste, men hvis vi sier 1500 kg og 500 hp så har man 3 kg. pr. hp og da skal bilen gå nesten 160 km/t på 201M og nesten 200 km/t på 402 M.
    Er mann langt fra disse hastighetene har man ett annet vekt/effekforhold.

Ikke nå mer. Nå ser vi begge på den samme løsningen som den rette å gå for.

18. Takk Rudi takket for denne posten

Medlem siden
    12. juni 2024
    Antall takk

Standard

Da ble jeg sittende til kl 03.00 I natt også I forsøket på å lære mer om turbo, jeg er sulten på mer kunskap og det tror jeg er viktig. Tenkte jeg skulle kontakte Turbo lab I ettermiddag. Liten oppsummering om hva jeg skal skrive til turbo lab? Turbo lab skal bruke den 320 hk turbo som utgangspunkt fordi den er merket med det Statens vegvesen vil se? Så skal det monteres tilpasses GBC35-700 kompressorkåpe?, men hva med Eksoshuset skal GBC35-700 Eksoshuset bli montert på 320 hk turbo det også da? Det må vel det ellers så kan jeg ikke putte inn GBC35-700 innvendig komponenter i etterkant. Beklager alle spørsmål men der er for å sende Turbo lab riktig informasjon fra første stund så di skjønner at dette er seriøst. Å Batland du skal selvfølgelig få all informasjon om hastighet på verifisert stripe når denne kommer på veien.
    Sist endret av Rudi; 04/08/24 kl 12:02

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Ja det er som Thomas Hauge som kjører en rød Ford Mustang i STSS dragraceklassen sier: "Dedikasjon er slitsomt."

Poenget mitt med den 320 hp turboen er at den er i Norge med en link som viser 320 hp som du kan bruke som dokumentasjon til biltilsynet. Du må fremskaffe en GBC 35-700 eller GBC-900 kompressorkåpe og evt. mellomplate som han kompisen din tilpasser til å passe 320 hp turboen slik at den ser stor og imponerende ut.
    Du gjemmer turbinhuset under en turbobleie eller ett varmedeksel. Du trenger ikke å gjøre noe med turbinhuset.
    Hvis ikke han kan gjøre dette da er SL-turbo eller Turbolab de rette å spørre.

Nøyaktig det samme kan gjøre dersom du velger deg en T3Trim 60 turbo i stedet for 320 hp turboen. Fordelen med T3Trim 60 turboen er den tydelige merkingen som står på bakplaten til kompressordelen som vist tidligere.
    Ser du på bilder av GBC35-700 turboen her: https://www.garrettmotion.com/racing...bc35-700-58mm/
    så ser du at lagerdelen til GBC35-700 er helt lik til T3Trim60 turboen. Det man da gjør er at man tar den originale GBC35-700 bakplaten og så dreier man ut senteret i identiske dimmensjoner til T3 trim60 kompressorkåpen slik at T3 bakplaten passer inni.
    Da blir resultatet en ny 2-delt bakplate hvor den innerste delen er T3Trim60 med tilhørende merking og en ytterring som passer GBC35-700 kompressorkåpen helt perfekt. Hvem som utfører arbeidet er opp til deg å bestemme.

Dette er nok den beste løsningen da det er massevis av lenker til T3trim60 turboer på nettet som sier at T3Trim60 turboen har ett effektpotensiale på 250 - 300 hp.

Merkingen på 320hp turboen og andre GT turboer er ikke like gode og like gunstige og lagerhuset er mindre og ser helt annerledes ut.

T3Trim 60 og GBC35-770 er nok den mest gunstige kombinasjonen av turboer her.

Etter godkjenning dreies denne 2-delte bakplaten opp for å passe GBC35-700 kompressorhjulet i stedet for det orginale T3Trim60 kompressorhjulet og så flyttes denne 2-delte bakplaten over på GBC35-700 turboen for endelig installasjon.

Turbolab kan kanske gjøre gjøre alt i "én smell" slik at etter godkjenning er det bare å ta av turboen, så ta av turbinhus og kompressorkåpe, løsne mutteren, trekke av T3 kompressorhjul og trekker ut T3 turbinaksling og så tre inn GBC35-700 turbinaksling, tre på GBC35-700 kompressorhjulet, skru til mutteren, sette på kompressorkåpe og turbinhus og vipps ferdig.
    Sist endret av Batland; 04/08/24 kl 12:25

21. Takk Rudi takket for denne posten

Medlem siden
    12. juni 2024
    Antall takk

Standard

Beklager det er ikke ment som at du skulle gi meg en dedikasjon. Jeg tok sjansen på å spørre deg såpass spesifikt, da du virker som en utrolig hjelpsom og tålmodig mann.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Det var din dedikasjon med å drive kompetanseheving til kl. 0300 jeg tenkte på.
    Takk. Jeg følger opp da jeg har veldig tro på at alle som velger å bygge ett BSRT inspirert oppsett vil bli mer enn alminnelig fornøyd.

Medlem siden
    12. juni 2024
    Antall takk

Standard

Turbolab kan kanske gjøre gjøre alt i "én smell" slik at etter godkjenning er det bare å ta av turboen, så ta av turbinhus og kompressorkåpe, løsne mutteren, trekke av T3 kompressorhjul og trekker ut T3 turbinaksling og så tre inn GBC35-700 turbinaksling, tre på GBC35-700 kompressorhjulet, skru til mutteren, sette på kompressorkåpe og turbinhus og vipps ferdig.[/QUOTE]

Det hørtes jo veldig behagelig ut. Håper det lar seg gjøre. Jeg skal uansett kontakte Turbo lab I ettermiddag Har foreløpig ikke hørt noe fra min bekjent, men det er jo helg så inget Annet å forvente. Takker og bukker for tålmodigheten din. Jeg skal iallefall sørge for at du får alt av papirer fra mapping og og drag tider, papirer for visning Statens vegvesen å papirer på godkjenning og alt annet du måtte ønske av informasjon rundt dette motor bygge.
    Har jeg bestemt meg for noe så blir det gjennomført uansett hva som måtte komme i veien. Jeg er litt over gjennomsnittet sta når det kommer til sånne ting. Kommer til å koste endel denne custom turbo. Men jeg klarer det innenfor budsjett, håper det ikke kommer noen flere slike kostbare nødvendigheter, for da sprenger budsjettet, men skal ikke være noen flere kostbare ting som er glemt nå.

Medlem siden
    12. juni 2024
    Antall takk

Standard

Jeg prøver å finne et fint Heat shield i metall til å kamuflere
    Garrett GBC35-700 turbinhus. Det hadde sett mere ekte og originalt ut for SVV en en turbobleie.
    Jeg driver å Googler det men fårløig kun funnet dette å det ser veldig hjemmelaget ut. Så hjemmelaget at jeg kunne laget det selv. Jeg håper på å finne et heat shield som ser ut som om det skal sitte der.
    https://parts.turbokraft.com/product...er-heat-shield

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Customturbo handler mye mer om vilje enn om noe annet.

Her en standard T3 turbo som ble oppgradert med Volvo Gr.A kompressorhjul i den originale kompressorkåpen som ble portet.
    T3Trim60 til venstre for sammenligning.

Legg merke til forskjellen på plasseringen til nippelen til slangen til wastegateactuatoren.

Nippel begge steder med slanger bort til en MAC ventil som så har slange til actuator slik at man kan velge hvilken nippel man henter trykket fra er en uvanlig god løsning som nesten ingen tenker på.

Søkeord: T3/T34 hybrid Trim50L A/R0,42

Her Escort Cosworth og Lancia T3 A/R0.63 turbinhuset, det beste T3 turbinhuset på markedet, her lett portet i tillegg.

Sist endret av Batland; 04/08/24 kl 13:55

27. Takk Rudi takket for denne posten

Medlem siden
    12. juni 2024
    Antall takk

Standard

Viljen for custom turbo er det ingen ting å si på , da dette MÅ gjennomføres, det bare ser ganske utfordrende ut for meg for øyeblikket, jeg som ikke har et trent øye.
    Finner ikke løse kompressorhus til
    Garrett GBC35-700 men det kan ha noe med at den er forholdsvis ny. Når det er en beskjent eller Turbo lab som skal bygge custom turbo så trenger kanskje ikke jeg å bekymre meg for dette.
    Sist endret av Rudi; 04/08/24 kl 15:30

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Din vilje er det nok ikke noe å utsette på, men når man er avhengig av andre, da blir det ofte utfordrende.

Ikke jeg heller og det nærmeste jeg kommer er dette: https://www.atpturbo.com/mm5/merchan...&Store_Code=tp

Jeg har kjøpt løse kompressorhus og komponenter før så en turbosjappe skal kunne skaffe dette realtivt enkelt.

Hvis Turbolab forstår utfordringen og tenner på idëen, så ordner de dette med enkelhet.
    Sist endret av Batland; 04/08/24 kl 18:03

Medlem siden
    12. juni 2024
    Antall takk

Standard

Skal kontakte Turbo lab I løpet av kvelden.
    En annen ting når det gjelder godkjenning av sprut er det mulig på noe vis? Er det riktig at vis jeg får eksempel får godkjent en Volvo som er registrert første gang før 1. Januar 1989 med custom turbo og max 238 hk din. Å når det er godkjent så kan jeg forsøke meg på en ny godkjenning å det er med sprut?

Side 7 av 12 FørstFørst ... 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 75
    Siste post: 11/06/25, 08:41
  2. ca hk på dette oppsettet?
    By hovve93 in forum Motor og gir
    Svar: 3
    Siste post: 21/09/12, 16:29
  3. btr eller dyser? problem etter turbo bygge!
    By gnilrE in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 13/05/12, 11:06
  4. Svar: 14
    Siste post: 04/03/12, 10:40
  5. 558 dyser til dette oppsettet?
    By cosse in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 01/03/12, 15:31

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder