Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 32

Tråd: 16v turbomotor med MS blokkmontert fordeler

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard 16v turbomotor med MS blokkmontert fordeler

    skal bygge opp en B230 16v turbomotor. den skal kjøres med MS sprut (først hvertfall).
    planen er hvertfall å ha en coil til hver plugg. mister mye kraft i fordeleren! Men hva anbefaller MS guriene her inne å bruke til å trigge dette?

    Og har dere forslag til 4 coiler? jeg har coiler fra M50B25 og B6254 ? eller er de for svake når det kommer til litt trykk? målet er 300-350.

    Ser noen kjører med de små svarte tørr coilene fra biltema også. så 4 slike hadde kanskje gått? Er heeeelt blank på datasprut så all hjelp / tips mottas med stort takk
    One Ring to rule them all

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Skedsmokorset, akershus
    Innlegg
    644
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    skal bygge opp en B230 16v turbomotor. den skal kjøres med MS sprut (først hvertfall).
    planen er hvertfall å ha en coil til hver plugg. mister mye kraft i fordeleren! Men hva anbefaller MS guriene her inne å bruke til å trigge dette?

    Og har dere forslag til 4 coiler? jeg har coiler fra M50B25 og B6254 ? eller er de for svake når det kommer til litt trykk? målet er 300-350.

    Ser noen kjører med de små svarte tørr coilene fra biltema også. så 4 slike hadde kanskje gått? Er heeeelt blank på datasprut så all hjelp / tips mottas med stort takk
    Evt er jo en MSD coil da, da en gir til ca 600 hk.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    hørt så mye om at strømmen flyr veggimellom i rotorhuset. (opplever det en skjelden gang på v8n til fattern også). derfor jeg er blitt glad i singelcoiler. men man får jo coiler med fler utganger. kanskje slik du tenker på?
    One Ring to rule them all

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    792
    Antall takk

    Standard

    Jeg bruker ls1 coil. meget fornøyd.
    Volvo fantast?

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Skedsmokorset, akershus
    Innlegg
    644
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    hørt så mye om at strømmen flyr veggimellom i rotorhuset. (opplever det en skjelden gang på v8n til fattern også). derfor jeg er blitt glad i singelcoiler. men man får jo coiler med fler utganger. kanskje slik du tenker på?
    det jeg tenkte på ja

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    4 slike kan da ikke være så dyrt? en kammerat har mulig noen slike liggende også. vet han byttet ut sine hvertfall
    One Ring to rule them all

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    792
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    4 slike kan da ikke være så dyrt? en kammerat har mulig noen slike liggende også. vet han byttet ut sine hvertfall
    Det er lav dollar nå vettu. løp og kjøp. jeg ga 650,- pr stk sist dollarn var lav.
    Volvo fantast?

  8. #8
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    4 slike kan da ikke være så dyrt? en kammerat har mulig noen slike liggende også. vet han byttet ut sine hvertfall
    Spleise på ei pakke?
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Du er forsent ute :P kammerat skulle ha til sin 4er også. men lurer på å bestille dyser sammtidig! + at jeg må vente en måned før jeg får råd til delene! gått med MYE penger på ting allerede... og enda har jeg ikke begynt skikkelig på bilen haha
    One Ring to rule them all

  10. #10
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Hvis jeg husker riktig så trigger MS to og to tennplugger av gangen to ganger per runde. "Wasted spark" som de kaller de. Da må dette kobles sånn at sylinder 1 og 4 tenner likt og 2 og 3 tenner likt, en gang under slutten av komprimeringa, en gang på slutten av eksosfasen.

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Hvis jeg husker riktig så trigger MS to og to tennplugger av gangen to ganger per runde. "Wasted spark" som de kaller de. Da må dette kobles sånn at sylinder 1 og 4 tenner likt og 2 og 3 tenner likt, en gang under slutten av komprimeringa, en gang på slutten av eksosfasen.
    jepp, stemmer med hva jeg har fått med meg også!


    Sitat Opprinnelig postet av Shaiko Vis post
    For meg er det verdt et par timer prating med foreldra om de er litt opp i åra og hu er enarving.
    HAHA
    One Ring to rule them all

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    792
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Hvis jeg husker riktig så trigger MS to og to tennplugger av gangen to ganger per runde. "Wasted spark" som de kaller de. Da må dette kobles sånn at sylinder 1 og 4 tenner likt og 2 og 3 tenner likt, en gang under slutten av komprimeringa, en gang på slutten av eksosfasen.
    ms II v3 støtter EDIS og Spark EXTRA. så og få singel tenning går fint, men sånn som det er satt opp orginalt så er det gruppe innsprøytning og tenning.

    Men igjen. på en 4èr så er det ikke nødvendig. er når vi snakker om motorer med flere sylindre
    Volvo fantast?

  13. #13
    Registrerte brukere Tveite Performance sin avatar
    Medlem siden
    27. des. 2009
    Sted
    Voss
    Innlegg
    1.388
    Antall takk

    Standard

    eg skal kjøre edis 4 på min. også 36-1 trigger

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tveite Performance Vis post
    eg skal kjøre edis 4 på min. også 36-1 trigger
    Jeg skal også dette

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    334
    Antall takk

    Standard

    Kult om dere dokumenterer MS-oppsettene deres etterhvert.
    Kan anbefale deg å lese alt som er av relevant info på http://megamanual.com/.
    Masse lesing og en god forståelse for systemet betyr mindre hårriving under implementeringsfasen

    http://www.msefi.com/ - er vel å anse som det offisielle supportforumet.

    Har selv MS-II v3 som jeg loddet sammen selv. Bruker 60-2 triggerhjul og fordelertenning, med Bosch sitt tenningssluttsteg som sitter på LH2.4 bilene.

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Alt jeg finner ut av info / mapper blir hvertfall lagt ut så folk kan bruke det som hjelp senere
    One Ring to rule them all

  17. #17
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Det er bra, det er vel en stund til jeg gir opp LH2.4, men vil gjerne være forberedt når jeg en gang trer inn i datasprutets verden..
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    334
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Det er bra, det er vel en stund til jeg gir opp LH2.4, men vil gjerne være forberedt når jeg en gang trer inn i datasprutets verden..
    Jeg har laget egne chipper til LH2.4, ordnet og styra, men så fort jeg begynte med megasquirt var jeg frelst. Så utrolig mye greiere når ting trimmes/modifiseres.
    MS er jo ikke akkurat dyrt heller.
    Hvis du plutselig må handle ledningsnett, hjerner og chip for å bygge om til LH2.4, så er du godt på vei til et MS-oppsett, f.eks.

  19. #19
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Det er jeg klar over, men jeg er heldig på det viset, begge 240'ene jeg har nå har originalt LH2.4..

    Men om jeg en gang skal bygge i en gamlere bil, er det stor sannsynlighet for at det blir MS..
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  20. #20
    Registrerte brukere Fighter sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    274
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Modalen Vis post
    Jeg har laget egne chipper til LH2.4, ordnet og styra, men så fort jeg begynte med megasquirt var jeg frelst. Så utrolig mye greiere når ting trimmes/modifiseres.
    MS er jo ikke akkurat dyrt heller.
    Hvis du plutselig må handle ledningsnett, hjerner og chip for å bygge om til LH2.4, så er du godt på vei til et MS-oppsett, f.eks.
    Hva må jeg ha for å lage egne chipper? Lurt ei stund på dette
    BMW E34 525i
    BMW E30 316iA

  21. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    334
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Fighter Vis post
    Hva må jeg ha for å lage egne chipper? Lurt ei stund på dette
    Du kommer langt med en EPROM programmerer og en ok forståelse for hvordan datamaskiner virker på lavnivå.

    Uansett ikke noe poeng å kaste bort tid på dette. Kjøp heller noe programmerbart hvis strikken skal tynes. Bedre, lettere og mer lærerikt. Du står også mer fritt til å gjøre endringer på motoren.

  22. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    450
    Antall takk

    Standard

    Det går fint å kjøre med 960 coiler, men da må man bruke tenningsmodulene også.
    Ev. kan man jo ta coiler fra en annen motor, t.d. s80t6 (aktive).

    MS II med msnsextra kan kjøre sekvensiellt.
    Spørsmålet er om man ikke bare skal kjøre det på WS, mtp. at de lærde krangler om hva som egentlig er best. Dvs. fordelen med sekvensiell, er jo at man har noe bedre kontroll på tomgang, m.m., men man klarer aldri å fintune det nok, til å merke nevneverdig forskjell under belastning.

    Det er i alle fall det de lærde krangler om :-)
    Det enkleste er å sette opp med WS (da trenger man bare en svinghjulsgiver).

    Det jeg ser som et "dilemma" for å bruke COP coiler på en b230, er at pluggene står jo ut på siden av toppen. Det vil muligens se helt sært ut, he he. En ting som er vanlig å bruke, er t.d. Edis fra Ford, ev. andre løsninger (div Hyundailøsninger, bla.a.).

    Om man kjører t.d. 960 COP + 960 powerstages (tenningsmoduler), kan man kjøre logical level output til spark. Husk sikring på coil/tenningsmoduler :-) Kjører man her feil (inverted vs non inverted) , kan sikringen redde coilene. Man bør også vite ca. hvilken dwell coilene takler.

  23. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Ja, hørte man måtte bruke tennings modulene også. Sikter nok på WS og Ls1 coiler (mindre å koble opp = mindre som kan gå galt ). Tomgang etc er jeg ikke nøye på. den kan puttre å harke så mye den vil :P skal ikke være så mye under 3000rpm hadde jeg tenkt. bruker 16v toppen, derfor jeg først tenkte på 960 coilene. men de er nok ikke langenok når jeg tenker meg om..
    One Ring to rule them all

  24. #24
    Registrerte brukere emilhetty sin avatar
    Medlem siden
    19. jan. 2010
    Sted
    Vestfossen, Buskerud
    Innlegg
    200
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Fighter Vis post
    Hva må jeg ha for å lage egne chipper? Lurt ei stund på dette
    Om du ikke har planer om å begynne å tune opp Lh 2.4 framover så er det ikke verdt å kjøpe seg EPROM programmer, da det er dyrere enn å kjøpe en chip av feks meg.

    Om du har planer om det så kan du kjøpe deg en EPROM emulator, så slipper du å brenne ut ny chip hver gang du gjør en endring.

    Tenkte med engang at jeg skulle fortsette å bruke Lh 2.4, men har slått fra meg den tanken nå.
    For å få fintuna lh 2.4 skikkelig til å hente ut noe spesielt med effekt, så kommer det til å bli uttalige mange timer på rulla for å få det bra.
    Med den time prisen dem tar der da, så er det fort oppi den prisen det koster å kjøpe seg et skikkelig nymotens sprut med online mapping. Som gjør at du har mappa motorn ferdig på sikkert under en time på rulla.
    Lh 2.4 er ellgammel og avleggs sprut med veldig få justeringmuligheter, så det begrenser seg ganske tidlig. Har kun 16x16 bensinmap.

  25. #25
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.425
    Antall takk

    Standard

    koster mye for megaskvetten da? sånn for å styre en komplett original B234F motor? og hva trengs av duppedingser?
    spørr bare sånn inni her jeg nå, så beklager om det blir offtopic!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •