Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 67

Tråd: Valg av trykkrør.

  1. #1
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard Valg av trykkrør.

    Tenkte å kjøre 2.5" trykkrør, da jeg syns det ser så teit ut med gigastore trykkrør på normalt trimmede motorer.

    Noen som kan fortelle litt for/imot ang størrelser på trykkrør?

    Kan tenke meg at det er mer plass å fylle med 3", så det tar "lenger tid", får mer lagg?

    Mitt effektmål er mellom 200 og 300 hk, derfor jeg tror 2.5" er nok.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  2. #2
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Må huske at en motor som står å yter 250-300 hk suger til seg MYE luft. 2.5" eller noe rundt det har Volvo lagt originalt til 135 hk . En del svensker mener man får bedre respons med 3" og. Fordi den økte flowen man får kompanserer for det økte volumet som må "fylles opp" med trykk.

    Mange svensker øker til og med til 4" fordi de mener det gir enda bedre respons. Men nå skal jo svenskene ha alt så svært og .

  3. #3
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    tror 3" er ideellt når man nermer seg 300hest.
    øker man mer enn det, så er det som du sier, en ballong som skal fylles før det blir overtrykk.
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  4. #4
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Må fortsatt huske at motoren suger til seg mye luft og lufta har stor hastighet. Så det blir på en måte litt feil å si at "det må fylles opp" og. Lufta har så stor hastighet at det er først når turboen mater mer luft enn det motoren suger til seg at det blir overtrykk. Og det overtrykket hoper seg opp først i enden av røret, dvs ved spjeld/innsug pga all lufta som strømmer i stor hastighet frem dit.

    Det er ikke turboen som lager overtrykket der og så må det "fylle" seg fremover.

    Derfor er det logisk at større trykkrør, frem til en viss øvre grense, gir økt respons fordi det blir ikke så mye motstand for lufta å strømme frem. Dermed kan alt skje raskere.

  5. #5
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Æsj.. Da må jeg kjøpe ny cooler da..
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Hvis du gjør røra ordentlig, ikke masse krappe bend, skarpe kanter osv så er 2,5tom nok.
    Det står en utregning ett sted på tpc forumet som tilsier at ett 2,5 toms rør flower nok til typ 600hk teoretisk.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  7. #7
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av turb00le Vis post
    Hvis du gjør røra ordentlig, ikke masse krappe bend, skarpe kanter osv så er 2,5tom nok.
    Det står en utregning ett sted på tpc forumet som tilsier at ett 2,5 toms rør flower nok til typ 600hk teoretisk.
    Ikke dermed sagt at man ikke merker forskjell med 300hk og gå opp til 3". Men helt sikkert mulig å dra hester ut av 2.5" og.

    Står litt om det her (noe jeg fant i farta):
    http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=47648

  8. #8
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Må huske at en motor som står å yter 250-300 hk suger til seg MYE luft. 2.5" eller noe rundt det har Volvo lagt originalt til 135 hk .
    135 hk, dvs B230FK, er jo berre ein motor som Volvo i eit augneblink av total fantasiløyse, kom opp med. Hadde dei gjort jobben skikkeleg, så hadde dei jo levert noko med meir kompresjon enn den. Anyway, så er den motoren i utgangspunktet 165 hk.

    Volvo kom først med 3" på trykkrør på 99 modellane av x70, då var største effekta på 250 hk, men på ein bil med litt meir kronglete system.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  9. #9
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gaupe Vis post
    135 hk, dvs B230FK, er jo berre ein motor som Volvo i eit augneblink av total fantasiløyse, kom opp med. Hadde dei gjort jobben skikkeleg, så hadde dei jo levert noko med meir kompresjon enn den. Anyway, så er den motoren i utgangspunktet 165 hk.
    Sant. 135 hk versjonen var bare en billig måte å selge mer biler på bare ved å bytte wastegate aktuatoren. For å få bilene en del billigere i land som Norge som krever syke avgifter per HK bilen yter.

    Hadde de lagt mer jobb i det kunne de fint kjørt høyere kompresjon på LT-en siden den kun lader 0.3 bar.

    Men kan skjønne at de ikke turte å kjøre på med høyere kompresjon på FT-en. Er jo mange land med ekstremt dårlig bensinoktan og land med varmt klima. Og det skal jo fungere der og uten å gå med tenningsbank hele tiden. Hvertfall når de selger Turbo+ med 0.9 bar ladetrykk og lignende.

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juni 2010
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    216
    Antall takk

    Standard

    Og montere 3" trykk rør på en bil som ska ha mellom 250-300 hk er berre idioti,tar lenger tid og få turbotrykket fram til spjeldet.Blir mer volum og fylle opp.holder lenge med 2-2.25", er ikkje mer en 2" på v70 R min med 300+.Men vist du ska montere en gigantisk turbo som flower mer senere,så kan det svare seg og øke arealet en bit siden da da turboen spyr ut mer luft og trenger da litt større plass for og få fart på lufta.Kommer og ann på kor varm lufta di er og,desto varmere luft desto større plass trenger den.
    Har heller ikkje mer en 2x 2" på rs4 min,og hver turbo leverer 250 hk.
    Så eg tror du klarer deg med 2" invendig.

  11. #11
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mr hansen Vis post
    Og montere 3" trykk rør på en bil som ska ha mellom 250-300 hk er berre idioti,tar lenger tid og få turbotrykket fram til spjeldet.Blir mer volum og fylle opp.holder lenge med 2-2.25", er ikkje mer en 2" på v70 R min med 300+.Men vist du ska montere en gigantisk turbo som flower mer senere,så kan det svare seg og øke arealet en bit siden da da turboen spyr ut mer luft og trenger da litt større plass for og få fart på lufta.Kommer og ann på kor varm lufta di er og,desto varmere luft desto større plass trenger den.
    Har heller ikkje mer en 2x 2" på rs4 min,og hver turbo leverer 250 hk.
    Så eg tror du klarer deg med 2" invendig.
    Det meste er feil.
    Sist endret av ChrML; 10/08/10 kl 21:36

  12. #12
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av turb00le Vis post
    Hvis du gjør røra ordentlig, ikke masse krappe bend, skarpe kanter osv så er 2,5tom nok.
    Det står en utregning ett sted på tpc forumet som tilsier at ett 2,5 toms rør flower nok til typ 600hk teoretisk.
    Om det teoretisk flower til 600 HK, regner jeg med det holder med 2.5" til mine ca 250 hk..
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  13. #13
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Tok du heroin før du skrev dette innlegget? Det meste er feil.
    Var det passende å beskylde folk for da? Har vel vært oppe til diskusjon slike uttalelser tidligere her på forumet..
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  14. #14
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Var det passende å beskylde folk for da? Har vel vært oppe til diskusjon slike uttalelser tidligere her på forumet..
    Ok, redigert.

    Hvertfall:
    - Luft går ikke raskere når den får bedre plass. Det er motsatt.
    - Blir litt feil å si at det må "fylles opp" med trykk. Flow er mer relevant når det er snakk om trykkrør.

  15. #15
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Ok, redigert.

    Hvertfall:
    - Luft går ikke raskere når den får bedre plass. Det er motsatt.
    - Blir litt feil å si at det må "fylles opp" med trykk. Flow er mer relevant når det er snakk om trykkrør.
    Nå snakker du jo egentlig litt mot deg selv da, flow og hastighet på luft er i min forståelse (som ofte har vært feil..) det samme?

    Klart til et visst punkt, så flower det bedre. men 4" trykkrør blir vel overkill.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juni 2010
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    216
    Antall takk

    Standard

    Ka var det som var feil seie du?snakker du av erfaring eller er det berre synsing?Mine erfaringer med mine turbo bygg , seie det at med en effekt på 250 hk så trenge du ikkje mer en 2-2.25".Prøvde og 2.5" på samme bilen,og da ble det mer turbolag.
    Og til trådstarter. 2.5" flower mer en nok til din effekt ja
    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Det meste er feil.

  17. #17
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Nå snakker du jo egentlig litt mot deg selv da, flow og hastighet på luft er i min forståelse (som ofte har vært feil..) det samme?
    Nei, ikke helt. Flow er kubikk/min, altså volum med luft som flyter i rørene. Hastighet er farta på lufta i meter/sekund. Vannet flyter sakte i store elver, men er ikke dermed sagt at det ikke flower mye vann der .

    Større rør gir større kapasitet og mindre motstand for lufta. Motstand i rørene bremser turboen som skal presse luft inn i dette. Lufta i innsugsrørene flower så raskt det blir mindre relevant å snakke om trykkøkning og volum enn det er å snakke om flow. For det er flowen som skaper trykket og mindre rør gir mer motstand for flowen. Volumet av innsugsrørene blir liksom ikke nok til at oppfylligstiden blir noe vesentlig.

    Motoren er 2.3 liter. På lavt turtall, si 1500 rpm har vi ikke 100% fyllingsgrad, men noe mindre som fylles med luft (ved WOT). Dette skjer over 12 ganger i sekundet. Altså motoren suger til seg MYE luft per sekund, og dette er på lavt turtall. Trykkrørene rommer vel ca et par liter med intercooler, kanskje mindre og. 1 meter 3" trykkrør rommer 0.5 liter. 1 meter 2.5" trykkrør rommer 0.3 liter luft, altså 2 dl forskjell per meter mellom 2.5" og 3" i volum. Dette er mikroskopiske tall i forhold til de enorme mengdene per sekund luft motoren suger til seg. Og med tanke på hvor mye luft motoren suger til seg og hvor store stor motstand mindre rør gir når man kommer litt opp i registeret når den enorme mengden luft strømmer igjennom, så tjener man både effekt og respons på større trykkrør.

    Ikke så lett å forklare, men det er hvertfall sånn jeg og en del svensker ser det for oss . Og det viser seg å stemme i praksis.


    Edit: Hvilken turbo skal trådstarter kjøre forresten? Det er også ganske relevant.
    Sist endret av ChrML; 10/08/10 kl 22:03

  18. #18
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Kina-ish t3/t4.
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    334
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mr hansen Vis post
    Og montere 3" trykk rør på en bil som ska ha mellom 250-300 hk er berre idioti,tar lenger tid og få turbotrykket fram til spjeldet.Blir mer volum og fylle opp.holder lenge med 2-2.25", er ikkje mer en 2" på v70 R min med 300+.Men vist du ska montere en gigantisk turbo som flower mer senere,så kan det svare seg og øke arealet en bit siden da da turboen spyr ut mer luft og trenger da litt større plass for og få fart på lufta.Kommer og ann på kor varm lufta di er og,desto varmere luft desto større plass trenger den.
    Har heller ikkje mer en 2x 2" på rs4 min,og hver turbo leverer 250 hk.
    Så eg tror du klarer deg med 2" invendig.
    Forsiktig med å bruke så sterke ord som "idioti".

    En standard b230 suger i seg ca 2800 liter luft i minuttet på 2500 o/min, uten ladetrykk.

    På 5000 o/min og 1,5~ bar ladd blåser det 10620 liter i minuttet gjennom rørgatene.

    Gitt så stort massefløde, og så lite volum intercooler og trykkrør utgjør til sammenligning; hvor i h****** får du det fra at en økning fra 2" til 3" i rørdiameter kommer til å gi merkbar forskjell i form av lag?

    Det har heller blitt bevist det stikk motsatte.
    Større rør senker gasshastigheten, slik at lufta lettere greier svingene mellom turbo og manifold.
    Større rør senker også friksjonen.

    At sugerør-trykkrør både teoretisk og praktisk _HOLDER_ til 600hk STEMMER, men det blir ikke uten merkbare tap i respons og trykktap over rørgatene.

    Det er mye som _HOLDER_ (bank i bordet) til så-så mye effekt. Det betyr ikke at det er rett.

  20. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. feb. 2010
    Innlegg
    316
    Antall takk

    Standard

    blir det ikke litt teit med 4" trykkrør, 2,5" spjeld og innsug fra attenhundre og brødmangel?

    Det handler jo litt om hvor seriøst man skal bygge. Skal man bare ha 250-300hk for å leke seg så er det jo bare å ta en sliten f-motor og ladde på det man orker. I andre enden av skalaen har man swr, jens osv som gjerne kan finne fram rakettforskerformler for å optimalisere ting og tang.

    Skal man begynne å snakke om hva som er optimalt så tror jeg nok rødblokka og 8v toppene også bør forsvinne ut av bildet

  21. #21
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Modalen Vis post
    Forsiktig med å bruke så sterke ord som "idioti".

    En standard b230 suger i seg ca 2800 liter luft i minuttet på 2500 o/min, uten ladetrykk.

    På 5000 o/min og 1,5~ bar ladd blåser det 10620 liter i minuttet gjennom rørgatene.

    Gitt så stort massefløde, og så lite volum intercooler og trykkrør utgjør til sammenligning; hvor i h****** får du det fra at en økning fra 2" til 3" i rørdiameter kommer til å gi merkbar forskjell i form av lag?

    Det har heller blitt bevist det stikk motsatte.
    Større rør senker gasshastigheten, slik at lufta lettere greier svingene mellom turbo og manifold.
    Større rør senker også friksjonen.

    At sugerør-trykkrør både teoretisk og praktisk _HOLDER_ til 600hk STEMMER, men det blir ikke uten merkbare tap i respons og trykktap over rørgatene.

    Det er mye som _HOLDER_ (bank i bordet) til så-så mye effekt. Det betyr ikke at det er rett.
    Nettopp! Det jeg også prøvde å få frem. Bare en myte at større trykkrør gir mer lag.

    Blir som med eksos. Vet om folk som kjører 6-700 hk på 2" eksosanlegg og. Det er mulig og det holder til det. Holder som i at det går an, men at et større eksosanlegg ville utgjordt en enorm forskjell i positiv retning.

  22. #22
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    For å gi trådstarter et svar han kan bruke; 2.5" er ganske passende på ditt effektmål!
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  23. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    334
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av asdf Vis post
    blir det ikke litt teit med 4" trykkrør, 2,5" spjeld og innsug fra attenhundre og brødmangel?

    Det handler jo litt om hvor seriøst man skal bygge. Skal man bare ha 250-300hk for å leke seg så er det jo bare å ta en sliten f-motor og ladde på det man orker. I andre enden av skalaen har man swr, jens osv som gjerne kan finne fram rakettforskerformler for å optimalisere ting og tang.

    Skal man begynne å snakke om hva som er optimalt så tror jeg nok rødblokka og 8v toppene også bør forsvinne ut av bildet
    Jeg hadde lagt meg på minimum 2,5", men sikkert 3" til nevnt formål.
    Gevinstene gjelder, selv om innsug og 2,5" spjeldhus beholdes.

    Det du prøver å si er at; siden vi trimmer gamle traktormotorer så frafaller bruk av selv de enkleste metoder for å øke effekt, respons og kjørbarhet?

    Dette blir litt som:
    "Det er ikke noe poeng i å bruke større trykkrør, vi kan heller skru opp trykket for å kompensere."
    "Det gjør ingenting å ha 7,5:1 i komp, vi kan bare skru opp trykket for å kompensere."
    "Det spiller ingen rolle å tune lengder og areal i innsug/eksos, vi kan heller skru opp trykket for å kompensere."

    For mange slike i et motorbygg(og det er det alt for ofte), så blir det brått snakk om et større antall hester som går til spille. Ikke minst kjørbarhet.

  24. #24
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Og ikke minst holdbarhet. En motor med et godt tunet oppsett som yter en effekt har det mye bedre enn med en som bare trykket er skrudd opp til man har ønsket effekt.

    Forresten, et lite spørsmål relevant til tråden. Hvor godt fløder original intercooler kontra andre bredere alu coolere? Sett det har blitt påpekt før at det ikke er stor forskjell på kina-coolere og dyre coolere, men hvordan stiller original?

  25. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    334
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Nå snakker du jo egentlig litt mot deg selv da, flow og hastighet på luft er i min forståelse (som ofte har vært feil..) det samme?
    Flow/fløde er mengden luft per tidsenhet.
    Hastighet derimot kommer av fløde og tversnittet gassen/væsken går igjennom.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •