Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2
Viser resultater 26 til 42 av 42

Tråd: LMM, trykkside/sugeside, dumpventil, osv.

  1. #26
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    LMM signalet er relativt sensitivt og motorstyringen er avhengig av det for å få en jevn og fin gange. Hvis LMM ledningene havner vedsidenav for eksempel ledning til forvarminga til bredbåndslambdaen vil det være katastrofalt for signalkvaliteten.

    Derfor brukes Ølfleks, eller hvem som helst annen skjermet kabel som man jorder skjermen til... Selvfølgelig kan man drite i det og det kan fungere fint eller fungere greit nok, men ser ikke poenget med å drite i det. Blir som å legge uskjermet Cat 5 kabel til internettet blandt masse sterkstrømkabler. Kan gå bra, eller internettet kan hoppe ut inniblandt. Noen aksepterer at internettet hopper ut inniblandt, andre er mer nøye og hater sånt.
    har du sett hvordan det ligger på orginalbiler? Tviler på at det er såpass sensitivt som du sier, er ganske mange støykilder, spesielt ved turbobiler . Der ligger den jo omtrent sammen med lambda-kablene. Og tenk deg batteriet, dynamoen, osv.

    Ang cat5, så går det på overføringshastigheten. Hastigheten synker ikke bare pga manglende skjerming, men brudd på revolveringen.

    Er ikke bare du som er elektriker..
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  2. #27
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Kan også legge til at dere med sugebiler orginalt faktisk skal korte inn ledningene, da den går fra hjernen og over til andre siden av bilen. Er ikke vits å legge den derfra og tilbake igjen, blir noen unødvendige meter, da..
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  3. #28
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Jupp. Får se hva jeg finner på, om jeg kjører trykkside eller ikke. Tror jeg skal dra de til sugesiden, iogmed at jeg må ha 3" lmm.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  4. #29
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Christian Vis post
    Kan også legge til at dere med sugebiler orginalt faktisk skal korte inn ledningene, da den går fra hjernen og over til andre siden av bilen. Er ikke vits å legge den derfra og tilbake igjen, blir noen unødvendige meter, da..
    Blir ikke så pent når man skal drive å splitte opp elnett pølsene bakover for å få dratt ut LMM ledningene og legge de over på andre siden... Med mindre man er nøye, men det er unødvendig mye jobb. Vi la opp fra der LMM er på sugemotorer og la Ølfleks til sugesiden. Fungerte like strøkent.


    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Jupp. Får se hva jeg finner på, om jeg kjører trykkside eller ikke. Tror jeg skal dra de til sugesiden, iogmed at jeg må ha 3" lmm.
    Jeg kjøpte meg akkurat chip til 3" LMM og store dyser som jeg monterte i går. Det fungerer ekstremt mye bedre enn en chip beregnet på original LMM og dyser. Da ble den mye mindre sensitiv på LMM signalet og, så nå er all nykking ved småkjøring borte . Og LMM står på trykksiden. Akkurat nå så står den faktisk uten originalgitteret som skal rette opp litt av lufta og med en stor kant rett før LMM og den går fortsatt helt jevnt.

  5. #30
    Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    4.648
    Antall takk

    Standard

    Originale gitteret har vel ikke noen annen hensikt enn å fange eventuelle ting som kunne forsvinne inn luftfilteret.
    1999 VOLVO V70 AWD <- Clicky
    1995 VOLVO 940 <- Clicky
    1988 VOLVO 740GL <- Clicky

  6. #31
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av henrik940 Vis post
    Originale gitteret har vel ikke noen annen hensikt enn å fange eventuelle ting som kunne forsvinne inn luftfilteret.
    Har en liten luftrettefunksjon og.

  7. #32
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av henrik940 Vis post
    Originale gitteret har vel ikke noen annen hensikt enn å fange eventuelle ting som kunne forsvinne inn luftfilteret.
    Njæ, må være å fange opp biter fra selve luftfilteret da, er ganske store hull i forhold til luftfilteret da.. Er nok mest for å roe ned luftstrømmene..

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Jeg kjøpte meg akkurat chip til 3" LMM og store dyser som jeg monterte i går. Det fungerer ekstremt mye bedre enn en chip beregnet på original LMM og dyser. Da ble den mye mindre sensitiv på LMM signalet og, så nå er all nykking ved småkjøring borte . Og LMM står på trykksiden. Akkurat nå så står den faktisk uten originalgitteret som skal rette opp litt av lufta og med en stor kant rett før LMM og den går fortsatt helt jevnt.
    Ja, fikk chippene i går? Bestilt jeg og, og de skulle vært sendt tidligere i uka, så får se uti neste uke kanskje de dukker opp..

    "problemet" med min bil er jo at jeg har 2.5" trykkrør og intercooler (eller har iallefall kjøpt cooler med 2.5" rør) så da må jeg jo evt ha 90grader bend med 2.5-3" overgang forran innsuget, og klemme LMM inn der.

    Om jeg ikke selger coolern og kjøper en med 3" inn/ut, slik at jeg slipper så mye overganger og sånt jall.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  8. #33
    Registrerte brukere Kalsn sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    1.159
    Antall takk

    Standard

    det gitteret har en stor rettefunksjon også, går myye jevnere med det enn uten
    hvor kjøpte dere chippene deres?
    Volvo 940 Turbo T5 Holset Edition
    Subaru Forester S-TURBO 1999
    Bmw 318i Touring 2008

  9. #34
    Registrerte brukere gasgasboy sin avatar
    Medlem siden
    13. april 2010
    Sted
    Hvitsten
    Innlegg
    613
    Antall takk

    Standard

    Når jeg skjøter på kablene fra orginal/turbo siden, hvordan hylser/kabelsko bruker dere da?
    Hvor mange tommer er orginal trykkrøret fra luftfiteret og inn på turboen ?
    Skal jeg jorde Ølfleks kabelen noe sted, eller er det bare å kjøte på og dra den bortover torpedo veggen også kjøte på koblingen igjen ?

    Setter stor pris på svar
    Peugeot 306 GTI 6 2000 mod - Sommerbil
    Volvo 940 b230 fk 1996 - Selges

  10. #35
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gasgasboy Vis post
    Når jeg skjøter på kablene fra orginal/turbo siden, hvordan hylser/kabelsko bruker dere da?
    Hvor mange tommer er orginal trykkrøret fra luftfiteret og inn på turboen ?
    Skal jeg jorde Ølfleks kabelen noe sted, eller er det bare å kjøte på og dra den bortover torpedo veggen også kjøte på koblingen igjen ?

    Setter stor pris på svar
    Jeg brukte vanlige press skjøtehylser fra jobben (Elektriker). Dvs en bra type. Jordet øfleksen i den ene enden. Hadde så strømper rundt koblingene igjen.

  11. #36
    Registrerte brukere gasgasboy sin avatar
    Medlem siden
    13. april 2010
    Sted
    Hvitsten
    Innlegg
    613
    Antall takk

    Standard

    Jeg skjønner !
    Hvor jorda du den henn ? Hvilken side jorda du på ?
    Peugeot 306 GTI 6 2000 mod - Sommerbil
    Volvo 940 b230 fk 1996 - Selges

  12. #37
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Det er igrunn det samme. Jorda på siden den originale kontakta var mener jeg. Koblet jord til punktet i skjermen.

  13. #38
    Registrerte brukere gasgasboy sin avatar
    Medlem siden
    13. april 2010
    Sted
    Hvitsten
    Innlegg
    613
    Antall takk

    Standard

    Da er jeg med ! Da ordner det seg vel, selvom jeg ikke er veldig god i elektronikk ..
    Kan noen svare meg på noe, de siliconslangene fra kimmit, er måla på dem innvendig diameter, eller er det utenifra ?

    Takker for svar !
    Peugeot 306 GTI 6 2000 mod - Sommerbil
    Volvo 940 b230 fk 1996 - Selges

  14. #39
    Registrerte brukere joko5 sin avatar
    Medlem siden
    24. sep. 2011
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    662
    Innlegg
    254
    Antall takk

    Standard

    Skal begynne å bygge nye 3" trykkrør nå. Har derfor et spørsmål. Lmm bør jo ha minst 15 cm med rett strekk framfor den. Men hvordan er det om dumpen står feks 10 cm før? Skal vel ikke ha noe å si siden den kun er i aktivitet når gassen slippes?
    Turbovogn-prosjekt

    KTM 125 EXC 09

    It`s not pollution. It`POWER!

  15. #40
    Registrerte brukere EspenB1994 sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2012
    Sted
    Jørpeland
    Innlegg
    108
    Antall takk

    Standard

    Jeg har dump rett på sida av turbo. Satte i en dump med fløyte på samme slange som org dump. Rekner med dette funker greit? Har hvertfall funka til nå. ingenting tull

  16. #41
    Registrerte brukere joko5 sin avatar
    Medlem siden
    24. sep. 2011
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    662
    Innlegg
    254
    Antall takk

    Standard

    Men dumpen bør jo være på innsugssiden slik jeg har forstått det, og helst så nærmt innsuget som mulig. Og derfor lurer jeg på om dumpen forstyrrer lmm om den står feks 10 cm før.
    Turbovogn-prosjekt

    KTM 125 EXC 09

    It`s not pollution. It`POWER!

  17. #42
    Registrerte brukere joko5 sin avatar
    Medlem siden
    24. sep. 2011
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    662
    Innlegg
    254
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av joko5 Vis post
    Men dumpen bør jo være på innsugssiden slik jeg har forstått det, og helst så nærmt innsuget som mulig. Og derfor lurer jeg på om dumpen forstyrrer lmm om den står feks 10 cm før.
    skulle gjerne visst dette!
    Turbovogn-prosjekt

    KTM 125 EXC 09

    It`s not pollution. It`POWER!

Side 2 av 2 FørstFørst 1 2

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •