Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: 230fk kutter

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    furnes
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard 230fk kutter

    hei, har i den siste tiden fått problemer med min 230fk,

    kjører med:
    13c
    åpent filter
    åpen dump
    ecomax chip
    3" JT fra turbo
    enkeltmasse svinghjul


    problemet kommer ved full gass, den "kutter" når jeg passerer ca 3000 rpm og fortsetter slik frem til ca 5000 rpm, på 2,3,4,5 gir, det er værst på 3,4,5 gir.
    den kutter ikke når motor er kald. vis noen har noen formening om hva dette kan være hadde jeg blitt glad : ) takk på forhånd

  2. #2
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Høres ikke helt bra ut. Kan gå altfor magert og dermed klarer seg når den er kald og får litt mer suppe? Sjekk at vakumslangen til bensintrykksregulatoren er hel.

    Trur ikke jeg ville kjørt så mye hardt med den til du finner ut av det.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    furnes
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    takk for svar : ) da har jeg byttet vacumslangen men ble desverre ikkenoe bedre av dette : ( men vis du har noen andre tips prøver jeg gjerne : )

  4. #4
    Registrerte brukere emilhetty sin avatar
    Medlem siden
    19. jan. 2010
    Sted
    Vestfossen, Buskerud
    Innlegg
    200
    Antall takk

    Standard

    Hørtes veldig ut som bensinkutt, sikker på at det sitter ecomax chip i bilen? Montert den selv? Kjøpt fra Viking?

    Er det sånne et og et kutt du har, at den kutter og drar litt igjen og kutter igjen?
    Eller bobler det mere?

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    furnes
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    ja kjøpte vikingchip ecomax i april og monterte den da, har fungert veldig bra med 0,9 i trykk frem til nå

    er egentlig litt forskjellig, innimellom så bobbler det på en måte, men oftest så kutter den og drar litt før den kutter igjen.

  6. #6
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Er slik min også, er ganske overbevist om at det er bensin det skortar på. Så bensinpumpene blir bytta, samt at ny dynamo kjem på plass, for å vere sikker på at det fins straum nok til å drive desse.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Skedsmokorset, akershus
    Innlegg
    644
    Antall takk

    Standard

    hadde det samme på min. byttet lambda sonde og da ble det borte

  8. #8
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av microplex Vis post
    hadde det samme på min. byttet lambda sonde og da ble det borte
    Trur ikkje det kan stemme for min del, den går fint i området der lambdasonda gjer jobben sin, så trøblar den, over 4000 o/min.

    Men uansett, skal få på plass breibandslambdaen, så ser ein det.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Skedsmokorset, akershus
    Innlegg
    644
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gaupe Vis post
    Trur ikkje det kan stemme for min del, den går fint i området der lambdasonda gjer jobben sin, så trøblar den, over 4000 o/min.

    Men uansett, skal få på plass breibandslambdaen, så ser ein det.
    nå siktet jeg mere til tråd starter

    for turbotrykket kommer jo litt før 3000o/min

    og hvis den Lambdasonda er ødlagt vil den jo ikke registrere noe som helst. som da sier at den ikke får bensin.

  10. #10
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av microplex Vis post
    nå siktet jeg mere til tråd starter

    for turbotrykket kommer jo litt før 3000o/min

    og hvis den Lambdasonda er ødlagt vil den jo ikke registrere noe som helst. som da sier at den ikke får bensin.
    Ikkje turbotrykket, lambdasonda er i bruk på første del av registeret, etter det vil den regulere kun på signal frå
    MAF
    og tempsensor, og om feila dukkar opp i det området, er det naturleg å tru at det ikkje er lambdasonda som er involvert.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Skedsmokorset, akershus
    Innlegg
    644
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gaupe Vis post
    Ikkje turbotrykket, lambdasonda er i bruk på første del av registeret, etter det vil den regulere kun på signal frå
    MAF
    og tempsensor, og om feila dukkar opp i det området, er det naturleg å tru at det ikkje er lambdasonda som er involvert.
    jeg bytta min når den drev og kutta på 3000 - 4500 o/min.

    da ble det borte.

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stavsjø
    Innlegg
    259
    Antall takk

    Standard

    åssn bensin pumpe har du ? kan jo være att den begynner å bli kjedelig også ? 3000rpm er vell topen på momentkurven til fk?
    Hvis vi sprengte hverandre i luften, ville verden være trygg

  13. #13
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av microplex Vis post
    jeg bytta min når den drev og kutta på 3000 - 4500 o/min.

    da ble det borte.
    Rart. For LH 2.4 bruker ikke lambdasonden i det turtallsområde når du har full gass. Men den bruker lambdasonden i det turtallsområde hvis du kjører normalt med veldig lite gass.

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. feb. 2010
    Innlegg
    316
    Antall takk

    Standard

    Det er vel ikke så rart. Dersom sprutet får helt bananas signal fra oksygensensoren ved vanlig kjøring, så aner den jo ikke hvordan den skal reagere på fullgass, der den bruker ferdig map med egne justeringer.

  15. #15
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av asdf Vis post
    Det er vel ikke så rart. Dersom sprutet får helt bananas signal fra oksygensensoren ved vanlig kjøring, så aner den jo ikke hvordan den skal reagere på fullgass, der den bruker ferdig map med egne justeringer.
    Men den tar ikke hensyn til hva oksygensensoren sier ved normal kjøring når man gir fullgass? Ellers vil jo en eventuell feil som fører til at den går magert ved normal kjøring føre til at den også går magert ved fullgass.

    Min går like bra med lambda som uten lambda ved WOT. Men småkjøring er svært ukomfortabelt uten lambda .

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. feb. 2010
    Innlegg
    316
    Antall takk

    Standard

    jeg tenker på at bensinhjernen bruker målingene som blir gjort ved delgass og normal kjøring til å bestemme seg for hvor i landet den skal legge seg ved wot. Er det f.eks et drivstoff som lett selvantenner så kan den ikke være like aggressiv ved wot, som om det hadde vært 98oktan + e85. Om du skjønner tegninga.

    Den følger ikke slavisk map'et på chippen ved wot, den gjør egne korrigeringer basert på hva den registrerer ved vanlig kjøring i open loop.

  17. #17
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av asdf Vis post
    jeg tenker på at bensinhjernen bruker målingene som blir gjort ved delgass og normal kjøring til å bestemme seg for hvor i landet den skal legge seg ved wot. Er det f.eks et drivstoff som lett selvantenner så kan den ikke være like aggressiv ved wot, som om det hadde vært 98oktan + e85. Om du skjønner tegninga.

    Den følger ikke slavisk map'et på chippen ved wot, den gjør egne korrigeringer basert på hva den registrerer ved vanlig kjøring i open loop.
    Det kan det nok hende at de har programmert det sånn, ja. Det er hvertfall ikke unormalt at diverse sprut jobber sånn.

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •