Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  5
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: XC70 D5 - 2015 og ladeproblemer

Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. jan. 2025
    Antall takk

Standard XC70 D5 - 2015 og ladeproblemer

Hei.
    Skal beskrive ein problemstilling som går på batterilading på XC70 2015 modell. Har lest meg opp på BMS og «smarte ladesystemer», men er veldig interessert i andre sine erfaringer. Det blir eit litt langt innlegg dette, men dei som kan dette godt kan kanskje kjenne igjen noen problemstillinger og komme med gode råd.

Volvo XC70 D5 2015 der eg har vore eigar siden bilen er ny. Det er dieselvarmer på den og vinterstid er den aktivt i bruk og i kombinasjon med småkjøring så tærer jo dette på batteriet. Allerede etter første vintersesong måtte batteriet byttes og Volvo tok dette på garanti. Eg stussa jo litt på det for eg synest eg hadde vore flink å sørge for å lade det med ekstern lader av og til. Eg monterte etter litt DEFA lader på bilen der pluss går direkte på batteri og minus til chassis for å ikkje lure BMS. Defa lader er på 12A og skal tåle litt parallell last samtidig som den lader mtp dieselvarmeren. Bilen står i garasje så det har egentlig blitt ein vane å sette den på lading når den parkeres. Dette fungerte egentlig bra, men etter ein langtur så opplevde eg at bilen ikkje ville starte etter at den hadde stått parkert 10 minutter. Relativt nytt batteri fullstendig utlada. Starta den enkelt med booster og kunne kjøre og stoppe uten problemer etter dette. Dette fortsatte ein periode og den gang hadde eg ikkje fått god innsikt i ladesystemet. Tok noen stikkprøver og målte ladespenning og det var stort sett god ladespenning når eg målte. Har egentlig levd ei stund med dette så det endte jo opp med endå eit batteribytte. Då bytta eg sjølv til eit Exide batteri og fekk utført reset av BMS. Volvo hadde også bilen inne for kontroll av ladingen og den oppførte seg heilt normalt og dei fann ikkje noko som var feil.

No har eg brukt ganske mykje tid på å lese meg opp på ladesystemet og satte eit voltmeter i lighterpluggen på bilen for å monitorere spenninga. Er klar over at det mest nøyaktige resultatet får ein direkte på batteriet, men likevel gir det voltmeteret i lighterpluggen ein veldig god indikasjon. I lengre perioder når eg har dreve litt kjøring lokalt så ligg spenninga på alt mellom 14,3-15V (15V i korte perioder). Det mest interessante skjedde når eg var på langtur med bilen. Ladespenninga låg på godt over 14V og så gjekk bilen tydeligvis inn i ein annan ladeprofil og slapp spenninga ned på rundt 13V. Når eg då bremser stiger den raskt opp igjen og når ein kjører stabilt med gasspådrag så detter spenninga igjen. Men den fortsatte å sleppe spenninga nedover. Plutselig låg ladespenninga på 12,4V og den spretter rett opp igjen ved bremsing. Siste stykket før ankomst destinasjon ligger spenninga på 11,8-11,9V og då forventer eg jo at her venter det problemer. Spretter opp igjen dei korte periodene når eg bremser, men resultatet er følgende:
    Bilen står parkert i 10 minutter og når den skal starte: Flatt batteri.
    Startes med booster og på returen som tar 2-3 timar ligger ladespenninga fint på 14 tallet heile turen.

Det er jo åpenbart at eg er i utakt med BMS, men skal bilens ladesystem uansett tillate at spenninga sleppes ned på 11 tallet under kjøring? Er klar over at bilen registrerer SOC på batteriet og at den i perioder bruker av batteriet for å optimalisere drivstofføkonomien, men er du uheldig og stopper kjøring når bilen har brukt av batteriet uten å få begynt lading, så er det ikkje så mykje igjen til dieselvarmer og startmotor. Batteriet mitt synger igjen på siste verset, så det må byttes for etter mange nok slike episoder så er det ikkje liv laga.

Tanker om dette?

Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Antall takk

Standard

Hei lahoo, gratulerer med første innlegg og ønsker deg velkommen i forumet

Jeg tror bilen din har/hadde en feil når batterispenningen sank til 11,8-11,9 mener at det normalt sett ikke skal skje, og absolutt ikke om fult hovedlys er tent, kupéviften er stilt manuelt, vindusviskere eller leselys brukes, eller om tilhenger er tilkoblet. Selv uten de nevnte forbrukerne aktivisert vil BMS vanligvis forsøke å holde batteriet på rundt 85% ladetilstand såfremt det er mulig, men vil kun gå over den grensen nevneverdig ved bremse-effekt regenerering, og ved de "rekondisjoneringene" som BMS utfører 3-4 ganger i året der batteriet lades til 100% ladetilstand for å desulfatere blyplatene. (eller om BMS ikke har fått kalibrert seg)

Hvis BMS ikke har fått kalibrert seg vil den lade med tradisjonell lading til at 100% ladetilstand er nådd, (kalibrering kan skje i første hvile >4 timer selv om batteriet ikke har nådd 100%) , og deretter vil den la ladetilstand falle til 85% igjen, for å ha reservekapasitet til å motta "bremselading".
    (80-85% ladetilstand tilsvarer ca 12,5 Volt hvilespenning, 100% tilsvarer ca 12,7V hvilespenning)

Ved daglig batterilading (over 0,25A) i bilens søvn-periode vil ikke BMS kunne måle/kalibrere seg riktig. BMS trenger 4-6 timer med sovende bil ukentlig for å kalibrere, hvis strømtrekk/lading overstiger 0,25A i søvnperioden avbrytes kalibreringen)

For å få BMS til å slutte helt med å la batterispenningen falle under 13,2 Volt, kan man lure bilen til å tro at den kjører med tilhenger, eller koble ut BMS i perioder for testing av ladesystemet. (utkobling av BMS vil kunne lage problemer for bruk av dieselvarmeren)

Så ved neste langtur anbefaler jeg å koble ut den tynne BMS-ledningen for å se om ladesystemet fungerer normalt over lengre tid da, og ikke får åndenød ved f.eks bruk av både setevarme, bakrute, og god fart på varmeapparatviften i lengre tid.

Jeg spekulerer på om symptomet du opplevde fremkalles av sjokk-ladingene som utføres under bremsing. Kan f.eks skyldes varmgang i laderegulator/diodebro, kabel/jordingsfeil m.m. eller minst like sannsynlig en BMS-modul som hangler , men det er for tidlig å begynne å bytte deler, unntaket er vel batteriet om det er dårlig, så er det kanskje ikke så mye å spare på, selv om det neppe er årsaken til problemet. (kunne i teorien ha vært kortslutning i en celle i batteriet, men utrolig sjelden at det blir "bra" igjen da)

Har ingen stjerneklar løsning ennå, men som sagt ta gjerne en langtur eller to med utkoblet BMS for å se at alt holder seg normalt da, og se om symptomet kommer tilbake etter en periode med innkoblet BMS under langtur.

3. Takk lahoo takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. jan. 2025
    Antall takk

Standard

Hei.
    Takk for mange gode innspel. Ja det var spesielt det at den slapp spenningen så langt ned til under 12V som var det mest interessante for det skal vel egentlig "bilen" aldri tillate sjølv om ein evt er heilt i utakt med BMS?

Har gjort noen forsøk på å koble vekk kabelen på shunten som står på minuspolen. Dette resulterte i fin ladespenning heile vegen og eg opplevde at batterispenninga holdt seg fint heile vegen. Unntaket er jo når diselvarmeren skal brukes om vinteren for då kan det bli problemer. Dieselvarmer og kupevifte trekker ganske mykje straum, så det er jo ikkje tvil om at det tærer på batteriet. Om vinteren brukes dieselvarmer så pass mykje og kjøremønsteret er som stort sett som følger: Dieselvarmer om morgenen, kort kjøretur på 7 minutter og deretter parkert uten lading til ettermiddagen når det er retur igjen. Uten ekstern lading så vil jo aldri det batteriet klare å lade seg opp igjen. Volvo har jo også "originalt" 230V ladesett til denne bilen som tilsvarer DEFA løsningen nettopp mtp. å sikre batteriet nok lading. Lurer jo litt på om det lading i garasjen som roter det til, men om bilen har "sovna" og ikkje får med seg at batteriet blir lada, så skal jo ikkje dette føre til noe anna enn at batteriet er "fullere" enn bilen trudde (??)
    Sist endret av lahoo; 06/02/25 kl 15:41

Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Antall takk

Standard

Ja, det egentlige problemet er at den målte spenningen falt til under 12 Volt.
    Har du fått lest ut feilkoder med Volvotilpasset utstyr etter denne hendelsen?

De andre generelle ladeutfordringene høres helt normale ut for omtrentlig alle biler i det kjøremønsteret, men BMS gjør det enda verre med sin 85%-lading, og ekstern lading vil tulle litt med BMS uansett leverandør av ladeutstyret, men ikke noe verre enn at BMS enten gjør gammeldags fullverdig lading inntil den får normalisert seg, eller som oftest lar spenning/ladetilstand synke ned til 85% ved første mulighet (kobler ut dynamoen delvis slik at spenningen synker med mot 12,4-12,5V slik at den kan leke "den femte bremseskive")

Siden en BMS-bil i snitt utnytter kun "85% av batteriet", gjelder det å få klemt nedi et så kraftig batteri som mulig, med god ladevillighet og evne til å tåle kraftig ladestrøm.

Medisinen for denne fantastiske konstruksjonen blir å få bilen til å tro at den har tilhenger på slep, det knepet tilsvarer å gi BMS sterkt beroligende medisin omtrentlig uten bivirkninger, og holder batterispenningen på minimum 13,2 Volt når motoren går , slik at du har høyere ladetilstand med flere brukbare Amperetimer i batteriet, mindre sulfatering, mindre/ingen sjokklading av batteriet ved bremsing.

Men for din bil, så gjenstår spøkelset med det store spenningsfallet langt under normalen. Det er kanskje ikke direkte relatert til BMS, men kan kanskje bli utløst av stresslading/utlading som foregår med aktiv BMS. Mikrobrudd (sprekkdannelser) i batteriterminalplater, hovedsikringer og jordinger kan være noe å spekulere på i tillegg til dynamofeil o.l. , men når feilen er ekstremt sjelden tilstede eller ikke lar seg fremprovosere, kan det bli utfordrende å finne synderen, før ting blir adskillig verre
    Sist endret av jiha1968; 06/02/25 kl 21:11

6. Takk lahoo takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. jan. 2025
    Antall takk

Standard

Hei.
    Egentlig ingen feilkoder relatert til dette. Når bilen har blitt kjørt tom for strøm så dukker det jo fort opp ein del feilkoder. Skal ta ein ny runde og sjekke. Volvo hadde for eit par år siden kjørt full ladetest på den med resultat godkjent og dei fann ikkje noko unormalt.
    Ang hendelsen med batterispenning under 12V. Første del av langturen hadde bra ladespenning på 14-talet. Etter ein time så virka det som om systemet gjekk inn i eit anna modus for den slapp spenninga godt nedover på 13-tallet før den begynte gradvis å synke ytterligere. Med ein gong eg bremsa så spratt den opp til godt over 13, men ikkje på 14 talet. Slik holdt det på heilt til eg kom med på 11,8V. Då var eg framme med målet var jo batteriet tomt. For meg så framstår dette som villkårlig, men eg ser eit mønster i det. Skal forresten dobbeltsjekke den hovedjordkabelen fra batteriet mot chassis, men den er litt tricky å komme til.

Du skriver noe som er veldig interessant. Korleis kan eg lure bilen til å tru at den har tilhenger på slep? Det virker jo som om dette er god medisin!

Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Antall takk

Standard

Når det gjelder feilkoder så er det i noen tilfeller lagret "frys-info" for feilkoden som vil kunne si noe om når feilkoden dukket opp, og noen andre parametre i tillegg, men det er heller ikke alle EL-feil som setter feilkoder.
    Det vil også være en fordel å få målt spenning over batteriet i motorrommet både med motor i gang og ved kun tenning på, for å se på avviket mellom Lighteruttaksmåling og batterimåling.

Tilhengertrikset krever innkobling av en del strømforbrukere (lyspærer) på H+V Parklys, Blink og Bremselys-ledningene inne i bilen, som går fra
    TRM
    -modulen til tilhengerkontakten ved hengerfestet, om du ikke kjører rundt med sykkelstativ og ekstra lysplanke/skilt bak til vanlig/på langturene. Man bør koble opp en ekstra tilhengerkontakt nede i gulvet i bagasjerommet, tilkoblet kabelen som går til den utvendige kontakten slik at "trikset" (et par ekstra tilhengerlykter) enkelt kan kobles ut når man ønsker å koble på en virkelig tilhenger.
    De viktigste bivirkningene av trikset er bl.a. endret oppførsel på Parkeringssensor, og Tåkebaklys i noen tilfeller, og du får ekstra "blink-indikatorlys" i instrumentpanelet for fungerende blinklys på "tilhengeren".

En annen mulighet som ikke berører tilhengerkontakten og de bivirkningene, er et relé som kobles inn med å kappe den tynne ledningen fra BMS-føleren (føleren på jordkabelen), koble 30 og 87a (ikke 87) på hver sin ende av denne "tynne ledningen" .
    Reléet kobles så til styrestrøm fra f.eks parkeringslys (eller annen sjåførstyrt spenningskilde) inn på 86, og fast jord på 85.
    Da vil BMS kobles ut ved bruk av bilen/spenningskilden, men BMS vil forhåpentligvis få sine timer med kalibreringsmålinger før dieselvarmeren skal startes slik at den drar seg igang, siden reléet kobler inn BMS-ledningen så fort spenningstilførselen til reléet forsvinner når bilen forlates. (har ikke testet løsningen i praksis, men burde fungere)
    Sist endret av jiha1968; 07/02/25 kl 02:36

9. Takk FroBe takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. jan. 2025
    Antall takk

Standard

Tilhengertrikset var det jo litt bivirkninger på ja.
    Det andre trikset ditt med rele på BMS sensoren var veldig interessant. Har kjørt med den frakobla ei stund no og kjempefin ladespenning heile tida.
    Det er jo faktisk mulig å forske litt på virkningen av dette manuelt for det er jo ikkje store jobben å koble den av og på.

Hadde vore litt interessert i om det er andre som lader bilen sin på samme måte som har erfaringer. Det er jo ikkje tvil om at bilens bruksmønster her i huset krever tilleggslading om vinteren.
    Ettersom dynamo lader heilt perfekt når den BMS sensoren er frakoblet så tenker eg jo at jordforbindelser og pos. forsyningskabler har bra forbindelse. Tilkoblet diagnoseutstyr så ein jo om det går strøm inn og ut av batteriet. Framstod ved første kontroll ganske så normalt og ein der jo flyten av strøm inn og ut av batteriet, men skal sjekke litt og sammenlikne litt med tangamperemeter.

I bunn og grunn synest eg jo at problemstillingen er litt interessant også. Ikkje bare frustrasjon :-)

FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    Antall takk

Standard

Er man litt kontrollfreak kan man montere en Blåtann batteriovervåker på batteriet.
    Jeg har en gammel modell fra CTEK, vet ikke om denne selges lengre.

Screenshot (8. feb. 2025 13 36 33).jpg

På min nye Leaf har jeg en billig kinesisk ANCEL BM200, kostet kun et par hundrelapper fra en av selgerne på AliExpress.
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk 2006 - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

12. Takk lahoo takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. jan. 2025
    Antall takk

Standard

Har du tilsvarende som viser spenningen?

FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    Antall takk

Standard

Spenningsmålingene sier sjelden så mye om statusen på batteriet.
    Screenshot (8. feb. 2025 18 12 24).png

Screenshot (8. feb. 2025 18 14 12).png

Alle disse Blåtann-adapterne måler spenningen på batteriet.
    Hvis de samtidig måler temperaturen på batteriet kan de fleste kalkulere batteristatus i prosent.
    I appen til CTEK og ANCEL kan man velge om man vil se historiske grafer for spenning, ladestatus eller temperatur.
    Du kan ofte bruke samme app til å overvåke flere batterier hvis de har hver sine målere.
    https://play.google.com/store/apps/d...m.dc.bm6_ancel

Denne ser ut til å har en mer begrenset app som ikke ser ut til å vise spenningen på skjermen, kun prosenter:
    https://bgbilrekvisita.no/produkt/pr...batteritester/
    Sist endret av FroBe; 08/02/25 kl 18:59 Begrunnelse: Misforsto spørsmålet, la til nye grafer over spenningen
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk 2006 - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av lahoo Vis post
    Ettersom dynamo lader heilt perfekt når den BMS sensoren er frakoblet så tenker eg jo at jordforbindelser og pos. forsyningskabler har bra forbindelse. Tilkoblet diagnoseutstyr så ein jo om det går strøm inn og ut av batteriet. Framstod ved første kontroll ganske så normalt og ein der jo flyten av strøm inn og ut av batteriet, men skal sjekke litt og sammenlikne litt med tangamperemeter.
    I bunn og grunn synest eg jo at problemstillingen er litt interessant også. Ikkje bare frustrasjon :-)
    Bilens ladesystem (både med og uten innkoblet BMS-sensor) funger nok som normalt/forventet til vanlig, men så var det den gangen batteriet døde ut etter en flere timer lang kjøretur og svært kort parkering, og det skal ikke forekomme, hverken med eller uten BMS. Deretter så lader bilen normalt etter bruk av hjelpestarter, og ingen spenningsfall under 12V på tilbaketuren.

Såfremt det ikke er en periodisk feil i BMS-systemet (f.eks måler feil strømverdier periodisk) , så peker symptomene på en dynamo som har problem med likeretterbro (lekkasje i diodene ved høy temperatur/belastning, som drar ned batterispenningen eller ikke produserer nok strøm til å unngå utlading av batteriet. Stressbrudd (mikroskopisk) i kabel fra dynamo kan også gi lignende symptom, dynamo lader da fint helt til f.eks en kraftig "BMS-bremselading" tyner ladesystemet nok til å provosere fram symptomet.

Det ble mye teorier og synsing fra meg, så i påvente av at batteriet "dør" igjen så kan man like gjerne bruke tiden på teste måter å deaktivere BMS på med færrest mulig bivirkninger, slik at neste nye batteri kan få et adskillig lengre liv.
    Den svært minimale drivstoff/miljø-besparelsen som BMS utgjør i mine øyne, betaler man nok dyrt for i dårlig lading og kort batterilevetid.
    Sist endret av jiha1968; 08/02/25 kl 20:01

16. Takk lahoo takket for denne posten

Lignende tråder

1. Xc70 2015, defekt ECM? Ikke på nettverk (LØST)
    By René Fredriksen in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 9
    Siste post: 27/06/24, 23:51
  2. XC70 D5 2015 inscription
    By christina in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 18/09/20, 18:05
  3. Knekt fjær 2015 XC70
    By SwissArmy in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 1
    Siste post: 07/08/18, 18:28
  4. Dekktrykk overvåkning XC70 2015