Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: Registrering av 940 med B234FT

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. juli 2010
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard Registrering av 940 med B234FT

    Hei.

    Noen som har fått gokjent en 940 med 16v turbo?

    Motor er B234F, Manifold og turbo er fra B204FT

    Innsprøytningen er original BSR chippet LH 2,4..


    Hvis noen har fått dette gjennom, trenger jeg hjelp

    På forhånd takk.

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Skedsmokorset, akershus
    Innlegg
    644
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av torfinnt Vis post
    Hei.

    Noen som har fått gokjent en 940 med 16v turbo?

    Motor er B234F, Manifold og turbo er fra B204FT

    Innsprøytningen er original BSR chippet LH 2,4..


    Hvis noen har fått dette gjennom, trenger jeg hjelp

    På forhånd takk.
    B234F er jo ikke noe org turbo maksin så det veit jeg ikke om går :P

    men B204FT er jo org 16v turbo så veit ikke om det går hvis du holder like anntall hester som den har.

    du må nok bare søke hos BT gitt

  3. #3
    Registrerte brukere Marius sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    1.573
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av torfinnt Vis post
    Hei.

    Noen som har fått gokjent en 940 med 16v turbo?

    Motor er B234F, Manifold og turbo er fra B204FT

    Innsprøytningen er original BSR chippet LH 2,4..


    Hvis noen har fått dette gjennom, trenger jeg hjelp

    På forhånd takk.
    har du gjort noe med kompen i dette oppsettet?
    har noen planer om noe slikt selv

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. juli 2010
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Marius Vis post
    har du gjort noe med kompen i dette oppsettet?
    har noen planer om noe slikt selv
    Har endret til litt lavere komp på stempler
    Sist endret av torfinnt; 25/07/10 kl 17:06

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. juli 2010
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard

    Leste gjennom kjøretøyforskriftene, der står det at det ikke skal godtas bremsing på bakhjul...

    Men dersom man kan vise til en original B230FT's bakhjulsbremsing og sammenligne disse med 234FT, kan jeg jo ikke skjønne hva som skal være problemet..

    I tillegg står det at bilen skal laboratoriumstestes på avgass, og ny toppfart skal også foreligge... hastighet er vel grunnet hvilken hastighetsindeks det skal være på dekk..
    I grunn vil jo dette si at man faktisk trenger motorbremsing + bakhjulsbremsing.... (så står det at bakhjulsbremsing ikke skal aksepteres) Sprøtt....

    Men, toppfarten blir jo ikke endret dersom utvekslingen er den samme..

    Blir så lei av dette "frie landet"

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. juli 2010
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard

    Er det noen som har ei bakhjulsbremsing av en original volvo 940 Turbo??

    Og gjerne ei med chip?

  7. #7
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Volvo går god for 238 hk og 310 NM med en Volvo bensinmotor. Selv om du setter en snurre på en Volvomotor som originalt ikke hadde det, så er det fortsatt en Volvomotor. Jeg sendte en søknad angående bytte av grenrør og turbo på B230FK motoren min. Regner med at det samme gjelder ved godkjenning av det som ved din B234FT motor.

    Kravet er igrunn at forskriftene som gjaldt ved førstegangsregistrering av kjøretøyet fortsatt skal tilfredstilles. I mitt tilfelle er dette kravene som gjaldt i 1995.

    Svaret jeg fikk på søknaden sier at jeg må frembringe dokumentasjon på motoreffekt og dreiemoment. Regner med at dette i praksis er en bremsing utført av godkjent verksted uten at det står så mye mer om det.

    Det må også fremlegges dokumentasjon fra uavhengig laboratorium at avgasskravene og støy fortsatt tilfreddstilles. Det vil si en rullende landeveistest, som er vanskelig å bestå og koster mye penger.

    Men desom det benyttes en (!) original motor og motorstyring kan det aksepteres motoreffekt og dreiemoment inntil hva Volvo Norge har oppgitt i sine anbefalinger. Fikk jeg fortalt i svaret. Hva som legges i original motor kan jo såklart diskuteres, men jeg har inntrykk av at det i praksis betyr selve motoren og ikke inkluderer det utenpå som turbo/grenrør. Derfor trenger man ikke TUV papirer på endringene.
    Sist endret av ChrML; 25/07/10 kl 17:33

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Skedsmokorset, akershus
    Innlegg
    644
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Volvo går god for 238 hk og 310 NM med en Volvo bensinmotor. Selv om du setter en snurre på en Volvomotor som originalt ikke hadde det, så er det fortsatt en Volvomotor. Jeg sendte en søknad angående bytte av grenrør og turbo på B230FK motoren min. Regner med at det samme gjelder ved godkjenning av det som ved din B234FT motor.

    Kravet er igrunn at forskriftene som gjaldt ved førstegangsregistrering av kjøretøyet fortsatt skal tilfredstilles. I mitt tilfelle er dette kravene som gjaldt i 1995.

    Svaret jeg fikk på søknaden sier at jeg må frembringe dokumentasjon på motoreffekt og dreiemoment. Regner med at dette i praksis er en bremsing utført av godkjent verksted uten at det står så mye mer om det.

    Det må også fremlegges dokumentasjon fra uavhengig laboratorium at avgasskravene og støy fortsatt tilfreddstilles. Det vil si en rullende landeveistest, som er vanskelig å bestå og koster mye penger.

    Men desom det benyttes en (!) original motor og motorstyring kan det aksepteres motoreffekt og dreiemoment inntil hva Volvo Norge har oppgitt i sine anbefalinger. Fikk jeg fortalt i svaret. Hva som legges i original motor kan jo såklart diskuteres, men jeg har inntrykk av at det i praksis betyr selve motoren og ikke inkluderer det utenpå som turbo/grenrør. Derfor trenger man ikke TUV papirer på endringene.
    Helt riktig det du sier.

    men volvo har jo på måte 2 turbo motorer

    8v som kompanserer med 2.3L( FT/FK)
    og 16v som kompanserer med 2.0L (B204FT)

    veit ikke om dem kommer til og kicke noe på det så lenge det blir 2.3 med 16v.

  9. #9
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.406
    Antall takk

    Standard

    Dette kommer helt an på hvem søknaden havner hos om det blir godkjent eller ikke, foreslår at du søker om å godkjenne bilen med bytte til 16V topp.
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. juni 2010
    Sted
    trondheim
    Innlegg
    616
    Antall takk

    Standard hmmm?

    mulig jeg er litt ute og sykkler nå men, vis du god kjener bilen som 2.0 med snure er det mulig?

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. juli 2010
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jan_m Vis post
    mulig jeg er litt ute og sykkler nå men, vis du god kjener bilen som 2.0 med snure er det mulig?
    Det er jo ingen problemer å godkjenne bilen som 2,0 16v Turbo.

    Det eneste du trenger da, er jo en komplett 204FT motor....... Med dokumentasjon.....

    Problemet er jo at jeg allerede har bygd opp en B234F og satt på B204FT manif+turbo..

    Bilen er fra før en vanlig sugemotor...
    Sist endret av torfinnt; 08/09/10 kl 12:52

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •