Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Ulyd V70 AWD

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. sep. 2018
    Innlegg
    12
    Antall takk

    Standard Ulyd V70 AWD

    Hei,

    Har en 2006 V70
    AWD
    som har en ulyd som minner mye om gåent hjullager. Relativt sikker på at dette kommer fra bakstilling. Lyden dukker opp ved 50 km/t ca, og øker med bilens hastighet.
    Problemet er bare det at lyden forsvinner så fort jeg er borti bremsepedalen. Bare jeg "Toucher" bremsepedalen forsvinner lyden, og dukker opp igjen så fort jeg slipper igjen. Lyden blir ikke påvirket av å svinge.

    Har smurt opp bremser rundt hele bilen 2 ganger, ingen tegn til at bremser skulle være årsaken. Har kjent på alle hjul og merker ikke noe slakke eller ulyd fra noe hjullager.

    Bilen har stått en del, de siste 2 år.

    Takker så mye for svar!

  2. #2
    TurboNoob sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Skien, Telemark
    VCCN medlemsnummer
    384
    Innlegg
    1.555
    Antall takk

    Standard

    Kan det være kast i bremseskiven?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    2007 Volvo V70 D5 AWD
    1980 Volvo 244 DL, B230FT.
    [x]2012 Volvo V60 R-design
    [x]1997 Volvo 850 R
    [x]2004 Volvo V70 D5 AWD
    [x]1986 Volvo 240 GLT

  3. #3
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.313
    Antall takk

    Standard

    Når du hører ulyden, trekk handbrekket litt opp slik at varsellampen tennes i instrumentpanelet, men ikke så langt opp at bremseskoene tar grep.
    Forsvinner ulyden når varsellampen for P-bremsen tennes, så antar jeg dårlig pinjonglager i differensialen dessverre... (du finner flere tråder på dette i forumet)
    Årsaken til feilsøkingsmetoden er at P-brems frikobler clutchen til bakhjulene (Haldex-koblingen) og dermed forsvinner belastningen på pinjonglageret.
    Sist endret av jiha1968; 01/08/23 kl 17:52

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. sep. 2018
    Innlegg
    12
    Antall takk

    Standard

    Prøvde dette nå, og da ble helt stille i bilen når P-Lampen tentes. Da antar jeg at det bare er å få fatt i ny diff?

    Er det kun diff fra V70
    AWD
    biler som passer, eller kan jeg bruke fra XC70 også?

    Eventuelt noe som er greit å vite før jeg setter igang?

  5. #5
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Goofy Vis post
    Prøvde dette nå, og da ble helt stille i bilen når P-Lampen tentes. Da antar jeg at det bare er å få fatt i ny diff?

    Er det kun diff fra V70
    AWD
    biler som passer, eller kan jeg bruke fra XC70 også?

    Eventuelt noe som er greit å vite før jeg setter igang?
    Begge vinkelgir mener jeg skal være like fra V70 og XC70. Eneste du kan la være å remontere, er de øverste bolten som er skrudd på vinkelkassen og i girkassen. Den er h*****s vanskelig å remontere og gjør ingen skade av å ikke bli montert tilbake. Bare som et tips.
    Ellers bytt olje på vinkelgiret når det allerede er ute. Dette blir aldri byttet ellers. Bytte dette er plankekjøring. Litt håpløst å få inn og ut uten å senke motorrammen, men det går lett når man får gjort det 1 gang.

    Lykke til!
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. sep. 2018
    Innlegg
    12
    Antall takk

    Standard

    Tar nok en stund til deler osv. er på plass. Er det skadelig for
    AWD
    system, om jeg bare napper ut sikringen til styreenheten og kjører bilen med framhjulstrekk som en midlertidig løsning?

  7. #7
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.313
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Goofy Vis post
    Prøvde dette nå, og da ble helt stille i bilen når P-Lampen tentes. Da antar jeg at det bare er å få fatt i ny diff?
    Er det kun diff fra V70
    AWD
    biler som passer, eller kan jeg bruke fra XC70 også?
    Eventuelt noe som er greit å vite før jeg setter igang?
    V70
    AWD
    og XC70 bruker samme diff, og du kan velge mellom 2006 og 2007-modell, sjekk VIN-nr for årsmodell, huggeriene bruker ofte reg.dato...
    (finnes en og annen 2006-modell med 163hk D5, der må du være påpasselig at det virkelig er samme diff/Haldex)

    Men før du begynner bør du forsikre deg om at lyden virkelig kommer bakfra og ikke rett bak motor der vinkeldrevet sitter, som kan gi tilsvarende symptomer.
    (EDIT: Ref: Svirres innlegg som jeg ikke fikk med meg før dette var skrevet)
    Få noen til å kjøre bilen for deg, mens du sitter i baksetet, så du kan bevege deg mere for å lytte etter hvor lyden kommer fra.

    Husk innkjøp av Diff- og Haldex-olje + Filter , og løsne pumpen for å rense forfilteret.
    Eksosanlegget kan med fordel demonteres, du vil sannsynligvis trenge et par nye skruer m/mutter og en eksospakning. (varme, vinkelsliper m.m.)

    Bruk gjerne den gamle
    DEM
    -modulen (Haldex-elektronikken som sitter på siden av "diffen") og den gamle Haldexpumpen, da du vet at disse er ok.

    Det kan være utfordrende å få løsnet mellomakslingen fra "Diffen", det er to små gjengede (rustne) hull på baksiden av flensen på "diffen" for å tvinge ut mellomakslingen.
    Når du skal løsne mutteren for å få av drivakselflensen fra "Diffen" ved pumperens/bytte, merk av posisjon på mutteren, vær lat og bruk muttertrekker for av/påskruing til samme posisjon for å slippe å kjøpe/konstruere mothold.
    (Flat mutter, kan være nødvendig å slipe ned avfasingen på koppnøkkelen så den ikke glipper/runder mutteren. Bruk 6-kant kopp der, ikke 12 om mulig)

    Lykke til med prosjektet
    Sist endret av jiha1968; 01/08/23 kl 21:27

  8. #8
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.313
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Goofy Vis post
    Tar nok en stund til deler osv. er på plass. Er det skadelig for
    AWD
    system, om jeg bare napper ut sikringen til styreenheten og kjører bilen med framhjulstrekk som en midlertidig løsning?
    Sikringsutrekking fungerer fint, men diffen går neppe i lås med det første uansett.
    Sist endret av jiha1968; 16/08/23 kl 19:49

Lignende tråder

  1. Ulyd i AC
    By PetterDale in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 16
    Siste post: 11/07/23, 13:29
  2. Ulyd V70 2002
    By jeg_ruller in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 16
    Siste post: 31/01/15, 16:32
  3. Ulyd i D5 motor.
    By Dieselsmoke in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 14
    Siste post: 25/11/14, 01:08
  4. m90 ulyd i 5.gir?
    By Oddwar in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 19/02/13, 21:30
  5. ulyd i s60
    By sveimyrv in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 9
    Siste post: 22/02/12, 14:59

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •