Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 26 til 50 av 55

Tråd: Automatkasse XC70

  1. #26
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. juli 2010
    Innlegg
    141
    Antall takk

    Standard

    Da var momentstag og plugger skiftet. Riktig så enkelt Momentstaget var råttent, så det måtte jeg ha skifta uansett. Kassa girer som en drøm kontra før. Stort sett alle girskift går smertefritt. Dunkinga når jeg setter den i D er der fortsatt (det er ikke veldig mye), men såpass at det irriterer litt. Skal nå la den få noen mil og se om adoptionen ordner dette. Hvis ikke er det til å leve med det. I R er det ingen problem. Alt i alt begynner jeg å bli fornøyd. Bilen har tross alt rulla noen mil.

  2. #27
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. april 2010
    Sted
    Øyer
    Innlegg
    179
    Antall takk

    Standard

    hei,bra at det ordnet seg.Når dere renset ventil pakken i kassen.Var det noen ventiler som åpenbart ikke fungerte,var de tette av koks,byttet dere noen ventiler.Hva renset dere med.Er bare litt nysgjerrig.Mange kasser rundt omkring som blir byttet av disse syptomene du hadde.Hvis det hjelper med en rens så er jo dette et mye billigere alternativ enn å kjøpe bytte kasse av volvo.

  3. #28
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. juli 2010
    Innlegg
    141
    Antall takk

    Standard

    Hei.

    Alle ventiler fungerte som de skulle. Ingen feilmeldinger på kassa, alle solonider var ok. Kassa virka bare rett og slett sliten. Etter oljeskift på 16 liter ble ventilene renset og dratt over med magnet, mener jeg han mekanikkeren sa. Girksifta ble som sagt betydlig bedre, men klonkinga når jeg setter den i D er der fortsatt. Dette jeg håper forsvinner. Uansett så lenge kassa girer såpass bra som den gjør nå, syntes jeg det er tull å skifte den.

    Har man ikke muligheten til å gjøre denne jobben selv, tror jeg at byttekasse fra feks. automatlådor er en bedre løsning. En jobb med rensing osv hos. feks Volvo koster fort 8-10 tusen.
    Sist endret av Dag Thomas; 19/08/10 kl 21:25

  4. #29
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. aug. 2010
    Sted
    Akershus
    Innlegg
    36
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Dag Thomas Vis post
    ... Nulla adoption på kassa. ...
    Mener jeg leste på volvoxc.com forumet at man etter nulling av adoption må gå gjennom en lengre prosedyre for å "kjøre" inn kassa eller lære den å gire på nytt.

    Husker ikke detaljene, men var no sånt som at man skal kjøre sakte avgårde og la bilen gire seg forsiktig gjennom alle girene. Tilsvarende når den skal gire seg tilbake til 1. gir

  5. #30
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. juli 2010
    Innlegg
    141
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av J-R Vis post
    Mener jeg leste på volvoxc.com forumet at man etter nulling av adoption må gå gjennom en lengre prosedyre for å "kjøre" inn kassa eller lære den å gire på nytt.

    Husker ikke detaljene, men var no sånt som at man skal kjøre sakte avgårde og la bilen gire seg forsiktig gjennom alle girene. Tilsvarende når den skal gire seg tilbake til 1. gir
    Mye mulig, den tulla i hvertfall i starten, men ble bedre å bedre. Hørte noe om at man måtte kjøre ca. 50-60 mil før den var utlært
    Sist endret av Dag Thomas; 19/08/10 kl 21:29

  6. #31
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Slark ved overgang mellom gira: dersom du ruller fremover i neutral, stopper og legg i R uten klunk er det nok diffen som er slitt. Dunker det beveger motor/kasse seg for mye.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  7. #32
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. aug. 2010
    Sted
    Akershus
    Innlegg
    36
    Antall takk

    Standard

    Fant litt:

    It's more than drive normally, you have to drive absurdly slow, accelerating in short cycles shifting at 1800 RPM's, Then at 2000, then at 2500, etc.
    This takes only about 10 minutes but you need a place with no traffic so you can actually drive that slowly!
    Shifting so it will shift at at 1800 rpm is literally laying your foot on the pedal without pushing it down

    Disconnecting the battery partially resets the tranny adaptors, then you need to do the drive cycle I described above so it can re adapt properly.
    The CORRECT drive cycle is VERY important!
    (Otherwise you can make it worse)
    The problem is ALL the adaptions are not reset this way, the correct way is thru the Volvo computer

    Essentially yes, but you must START the drive cycle the minute you reset the adaptors, not a mile down the road, RIGHT THEN.
    Briefly, you start off driving as slowly as you can, let it shift at 1800 rpm thru 4th gear.
    Stop repeat, letting it shift at about 2200 rpm, then 2500 rpm and finally 3000rpm.
    If it's not shifting smoothly after that, repeat from the beginning until it does


    You should ALWAYS do the adaption process when installing new software.
    Flush as described, (either you or the dealer), then take it there, have them download the latest software, it includes removal of the stop neutral.
    Have them reset the adaptors and at that price you were given I would think it includes the 20 minute or so drive cycle to set the adaptions
    This is a SPECIFIC drive cycle and MUST be done the first time it's driven after the adaptor reset.
    It is important!
    After that it will take about 2-300 miles for the tranny to fully adapt, then you will fell the full effect of all of this and you WILL feel it.
    It may shift strangely for the first few start/run cycles but every one should feel better and better until you hit that 2-300 miles mark.
    The more you do a start/drive cycle, the quicker it adapts

  8. #33
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. juli 2010
    Innlegg
    141
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av locked Vis post
    Slark ved overgang mellom gira: dersom du ruller fremover i neutral, stopper og legg i R uten klunk er det nok diffen som er slitt. Dunker det beveger motor/kasse seg for mye.
    OK. Veit ikke helt om jeg forsto deg. På min bil er den ingen klunk ved å sette den i R, men derimot D. Differnsialen i girkassa?

  9. #34
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. juli 2010
    Innlegg
    141
    Antall takk

    Standard

    Mulig jeg spør dumt. Men hvis differnsialen er slitt, er dette mulig å skifte*?

  10. #35
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. juli 2010
    Innlegg
    141
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg kjørt noen mil og kassa blir bare bedre og bedre Dunkinga er også borte. Denne operasjonen kan jeg trygt anbefale til andre

  11. #36
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. feb. 2010
    Sted
    Elverum
    Innlegg
    46
    Antall takk

    Standard

    Gratulerer med "ny kasse" og et forhåpentligvis fortsatt godt volvo-liv
    Kanskje er dette noe som andre kunne gjort og spart seg dyrere reparasjoner/ kassebytter? Uansett, gledelig at vogna ruller og du er happy.
    X 2005 XC70 D5
    1996 850 2,0 10v
    X 2003 V70 D5
    X 1999 V70 2,5 LT

  12. #37
    Per Turbo sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Lørenskog
    VCCN medlemsnummer
    8
    Innlegg
    8.105
    Antall takk

    Standard

    Hadde en kunde innom jobben fredag, han hadde hatt bilen på service i Sverige for kort tid siden og bedt om å bytte olje på kassa.
    Samme her, flushet en runde med 4 liter og det var det. Oljen hans var rødbrun, nesten svart faktisk. Og luktet ikke spesielt bra heller så han skulle følge mitt råd om å kjøre igjennom en haug med litere.

    Glad du er fornøyd så langt, og at dette kan vedvare. Litt hyggeligere enn ett kassebytte som du kanskje først fryktet?

  13. #38
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. juli 2010
    Innlegg
    141
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Per Turbo Vis post
    Hadde en kunde innom jobben fredag, han hadde hatt bilen på service i Sverige for kort tid siden og bedt om å bytte olje på kassa.
    Samme her, flushet en runde med 4 liter og det var det. Oljen hans var rødbrun, nesten svart faktisk. Og luktet ikke spesielt bra heller så han skulle følge mitt råd om å kjøre igjennom en haug med litere.

    Glad du er fornøyd så langt, og at dette kan vedvare. Litt hyggeligere enn ett kassebytte som du kanskje først fryktet?
    Jeg var faktisk innstilt på kassebytte Men hvis dette vedvarer er det selvfølgelig bra. Tok rett og slett litt tid før kasse begynte å bli bra. Mulig det har noe med adoptionen å gjøre? De automatservice verkstedene jeg har snakket med, mente at det å kun skifte olje, spesilet hvis det ikke har blitt gjort før og km er høy, må man flushe MEGET grundig. Det nye oljen har mye bedre egenskaper og skitt vil løsne i kassa som vil forverre problemet. Noen tok det så langt som å si at å flushe uten ventilrens ikke var noe poeng.

  14. #39
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Dag Thomas Vis post
    Jeg var faktisk innstilt på kassebytte Men hvis dette vedvarer er det selvfølgelig bra. Tok rett og slett litt tid før kasse begynte å bli bra. Mulig det har noe med adoptionen å gjøre? De automatservice verkstedene jeg har snakket med, mente at det å kun skifte olje, spesilet hvis det ikke har blitt gjort før og km er høy, må man flushe MEGET grundig. Det nye oljen har mye bedre egenskaper og skitt vil løsne i kassa som vil forverre problemet. Noen tok det så langt som å si at å flushe uten ventilrens ikke var noe poeng.
    Og volvo ville nok at du skulle bytte kasse, du kan trøste deg med at det er verre på BMW, der ser dei rart på deg om du ber om oljebytte. Botnpanna på kassa må byttast i såfall.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  15. #40
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. juli 2010
    Innlegg
    141
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gaupe Vis post
    Og volvo ville nok at du skulle bytte kasse, du kan trøste deg med at det er verre på BMW, der ser dei rart på deg om du ber om oljebytte. Botnpanna på kassa må byttast i såfall.
    Hmm vet også at dette er problem på Audi også.Men derimot har jeg hatt flere bmwer med automat og aldri hatt problemer med hard giring, selv med høy km.

  16. #41
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juli 2010
    Innlegg
    34
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Dag Thomas Vis post
    Hmm vet også at dette er problem på Audi også.Men derimot har jeg hatt flere bmwer med automat og aldri hatt problemer med hard giring, selv med høy km.
    Far min har gamle A8`n min som han nylig måtte ut med 36.000 i girkasseoverhaling på. Han hadde fått samme beskjed som jeg fikk da jeg hadde den, at det ikke var oljeskiftintervall på girkassa...

    Jeg har også hatt "flushing" av girkassa på 90`n hos Bilbutikk 1 i Sarpsborg og var ikke fornøyd med jobben de gjorde. Jeg kjøpte inn 14 liter olje og ba de flushe den. Da jeg henta bilen hadde de kun brukt 8 liter. Fikk først ny time til ny flushing, men fikk kjapt kontra beskjed om ble fortalt at de hadde gjort det de skulle og bytta olje i kasse og converter... Er ikke helt overbevist, så jeg skal ta en ny flushing av den nå før vinteren tenkte jeg. Ca. 10.000km siden jeg fikk den flusha, så kan bli spennende å se hvordan olja ser ut.

    Bra det ordna seg med kassa da! Fått testa swisswax`en enda da?

  17. #42
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Dag Thomas Vis post
    OK. Veit ikke helt om jeg forsto deg. På min bil er den ingen klunk ved å sette den i R, men derimot D. Differnsialen i girkassa?
    Prøver igjen, litt vanskelig å forklare men du må se for deg hvordan drivverket beveger seg.

    Dersom du kjører forover, stopper HELT opp og skifter fra D til R (Da har motoren prøvd å få drivverket til å rulle bilen forover). Dunker det da kan det vere diffen eller motorfester. (For da snur du retningen på drivverket og slark vil oppfattes som dunk)

    Dersom du gjør det samme, men setter kassen i fri FØR du stopper opp (Nå er det snudd på hodet, hjulene har drevet med seg drivverket og da er slarken oppspist allerede). Stopper helt og legger i R. Dersom det da IKKE dunker så er det nok diffen som er slitt. Dunker det da er det motor/girkassefeste.

    Om du ikke forstår hva jeg mener så må du nesten bare prøve i praksis, det gjelder det samme om du setter bilen i N mens du rygger bakover for så å legge i D. Merkes kanskje enda bedre da.

    Jeg hadde dunk i min, bytta momentstaget og det var jo helt separert... Nå er den nesten helt bra merker bare litt slark når jeg tester oven. Har lagt meg til en vane å "alltid" la bilen rulle i N før jeg legger i neste gir (ruller altså motsatt vei av det jeg vil kjøre)
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  18. #43
    Registrerte brukere Ellingsen b. sin avatar
    Medlem siden
    04. okt. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard

    Fint at kassa ble bra til slutt. Bytta du staget også her? Jeg vurderer samme operasjon på Audin. Tror den kunne ha godt av ny fresh olje!
    2002 Audi Allroad - 1996 323i M-tech
    x 97 316 Compact - 95 M3 Compact - 95 M3 coupe - 03 XC90 2.5T - 03 MB E220CDI - 05 525d M sport - 05 320cd M sport - 99 Z3 Coupe ESS - 98 316iT - 96 328i cab - 98 535iA V8 - 99 523iAT+++

  19. #44
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. juli 2010
    Innlegg
    141
    Antall takk

    Standard

    KRC XC: Bilen ble blank med SW ja Hvem der?

    Bjørn: Ja jeg har bytta momentstag. Bilen girer meget bra, dunkinga er til tider borte men kan plutselig dukke opp. Har lagt inn nye rutiner ved feks. parkering i nedoverbakker. Setter den da i N for så å dra brekket, slippe bremsen og så i park. Samme med retningsforandringer setter jeg den i N til hjula står stille.

  20. #45
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    jeg har troen på at man må nullstille adapsjonen etter å ha bytta momentstaget, adapsjonen fungerer jo opp mot giringskvaliteten og hvordan den legger merke til det veit jeg ikke...
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  21. #46
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juli 2010
    Innlegg
    34
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Dag Thomas Vis post
    KRC XC: Bilen ble blank med SW ja Hvem der?
    Så resultatet av SW`n idag når jeg slapp av ungene i barnehagen.. Så vanvittig blank og "våt" ut i lakken! Skammet meg litt der jeg parkerte med den møkkete 90`n min.. Ryddet garasjen idag så jeg kan få inn bilen igjen og få fyrt opp poleringsmaskinen og shine bilen litt før vinteren kommer for fullt.

    Knut her

  22. #47
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. juli 2010
    Innlegg
    141
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av krs_xc Vis post
    Så resultatet av SW`n idag når jeg slapp av ungene i barnehagen.. Så vanvittig blank og "våt" ut i lakken! Skammet meg litt der jeg parkerte med den møkkete 90`n min.. Ryddet garasjen idag så jeg kan få inn bilen igjen og få fyrt opp poleringsmaskinen og shine bilen litt før vinteren kommer for fullt.

    Knut her
    Knut ja 90n ser jo bra ut den, fått på fine hjul ser jeg.

    Veit ikke om du får opp denne linken?
    http://www.detailersclub.no/forum/to..._1#entry148207

    Kanskje feil forum å legge ut på, men vurderer å bytte inn xc70n til en Range Rover. Har dessverre hørt at det er mye feil med dem. Noen med erfaringer?

  23. #48
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juli 2010
    Innlegg
    34
    Antall takk

    Standard

    Linken virka som bare den.. Ser også du lurte på hvordan det var med lakk på riper ned til grunning/kaross. Bernhard tok en runde på panseret på 90`n forrige vinter og der hadde jeg et par steinsprut som var fylt igjen av forrige eier. Tilsynelatende klatta på med sånn lakkrep pensel man får hos Volvo. Selvom jeg var litt svett da Bernhard dro frem sandpapir(våtslipepapir såklart) og begynte å pusse på bilen, ble resultatet veldig bra. Kunne blitt enda bedre om jobben med lakkinga hadde vært gjort skikkelig.

    Så du brukte Scholl S40 med hell på din.. Har tenkt å gå til innkjøp av S3 og S40selv og evnt en SW voks å avslutte med. Ble lagt Concorso voks på panseret av Bernhard og det så unektelig bra ut, men tror ikke jeg går for en så dyr voks.

    En voldsom avsporing her dessverre men..

  24. #49
    Registrerte brukere Sjakalen sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Drammen
    VCCN medlemsnummer
    337
    Innlegg
    1.440
    Antall takk

    Standard

    Jeg har også byttet momentstag. Synes ting ble mere "smooth" for å si det på godt norsk.
    2017 V60 T4 Savile grey R-Design (--- Link
    2003 V70 D5 - Ruby red pearl (--- Link
    X 2000 V70 2,4 (--- Link
    X 1988 740 GLE B230E (--- Link
    X 1985 245 B200K, X 1977 240 B19 --) B23

  25. #50
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. des. 2010
    Sted
    elverum
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard Flushing og rens

    Hei!

    Lest igjennom tråden din.

    Vet du hvordan han renset ventilpakkene i kassa di? Kunne tenkt meg å kjørt samme prosedyre på bilen min, men lite lysten på å betale Volvo 10 lapper for å gjøre det.

    -Fredrik

Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •