Brukere som er tagget i denne tråden

Viser resultater 1 til 25 av 50

Tråd: B230fk oppsett? bare tullet eller vil det funke?

Hybrid View

Forrige innlegg Forrige innlegg   Neste innlegg Neste innlegg
  1. #1
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Hvis du har satt i nye stempelringer så anbefaler jeg at du vurdere å kjöre de förste to tankene med bensin på Mineral motorolje og ikke syntetisk.
    Hvorfor valgte du HX35 turbo? Innkjöpspris? HX35 er helt feil turbo til ett så mildt oppsett som de övrige delene antyder. De er kun billig i innkjöp, men de har kostet en god del för du har ett oppsett som fungerer. Du trenger grenrör, helst 2 stk. wg., portet topp med store ventiler, frisk kam og minst 3" eksosanlegg. (Formentlig også en annen HX35) Nå er det betydelig mismatch i oppsettet ditt og resultatet kan aldri bli bra. Når de övrige delene er i sitt gode funksjonsområde så funker ikke turboen og når turboen endelig begynner å komme inn i sitt fungsjonsområde, da streker og struper de övrige delene. Det beste du kan gjöre er å bytte ut turboen med en ren T3, helst i trim 60 utgave. Da vil du raskt få brukt opp alle dekkene dine.
    Ellers må jeg si at det er trist å höre at en formentlig totalt demontert motor ikke har fått dreide stempler og topp med utslipte forbrenningskamre som alltid gir eieren "100-vis av ekstra Nm" når drivstoffet er pumpebensin. Sitter du på en öde öy eller langt oppe i fjellheimen uten tilgang til dreiebenk, så er det fullt mulig å slipe ut en gryte med håndverktöy. Eneste praktiske forskjellen er tiden som er brukt. Gryten skal romme 20 ml. når du er ferdig
    Å kaste bort en hel sesong og risikrere å rase motoren i stedet for å lösne noen topplokks- og bunnpanneskruer og korrigere kompresjonsforholdet er ingen god lösning.

    A-kammen har vist seg å være svärt god og er ett meget godt valg til milde og velfungerende oppsett. Ingen kam gir så godt bunndrag som A-kammen. Dersom man synes at man ikke får tilfredstillende toppeffekt med den, da må toppen oppgraderes med porting, större ventiler og sterkere ventilfjärer.

    "Grönne dyser" kan være så mye rart. Mener du GENUINE BOSCH 968 dyser? Er du 100% sikker på at det er GENUINE BOSCH dyser? Hvis ikke blir dette ikke bare fiasko, men ubrukelig.

    Godt valg av termostat.
    Grunnen for at motor ble satt ihop helt orginal var for at jeg skulle bruke bilen som vei-bil, altså kliss orginal.. men så var jeg på banetreff en gang, å ballen rullet
    Motor er ferdig innkjørt for lenge siden, kjørt 3-4 banehelger og noen dager etter vei med prøveskilt.

    Fikk turbo kastet etter meg for 1600kr, derfor
    Tenkte at den må jo være bedre enn 19t uansett, men skal vurdere å nedgradere turbo fram til jeg får ordnet resten som kan gå sammen med Hx35.
    Finner vell altids en kina turbo rundt omkring som kan fungere.

    Nei, ekte grønne dyser kjøpt fra pedersen racing.
    Bilen er brukt flere helger som sagt uten noe problemer i hele tatt, bare at nå fikk jeg i større turbo.
    Forresten så glemte jeg å nevne at i tanken har jeg Walbro GSS342 MED oppgradert ledningsnett ett tips fra deg
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jimmen Vis post
    Grunnen for at motor ble satt ihop helt orginal var for at jeg skulle bruke bilen som vei-bil, altså kliss orginal.. men så var jeg på banetreff en gang, å ballen rullet
    Motor er ferdig innkjørt for lenge siden, kjørt 3-4 banehelger og noen dager etter vei med prøveskilt.

    Fikk turbo kastet etter meg for 1600kr, derfor
    Tenkte at den må jo være bedre enn 19t uansett, men skal vurdere å nedgradere turbo fram til jeg får ordnet resten som kan gå sammen med Hx35.
    Finner vell altids en kina turbo rundt omkring som kan fungere.

    Nei, ekte grønne dyser kjøpt fra pedersen racing.
    Bilen er brukt flere helger som sagt uten noe problemer i hele tatt, bare at nå fikk jeg i større turbo.
    Forresten så glemte jeg å nevne at i tanken har jeg Walbro GSS342 MED oppgradert ledningsnett ett tips fra deg
    Hehehe, sånn er det.

    Det tror jeg på. Liker uttrykket; " Selv om det er dyrt er det ikke sikkert at det er bra, men hvis det er veldig billig, da kan du väre helt trygg på at det er noe drit." Slik jeg ser det så har du for öyeblikket kastet bort kr. 1600,- som du kunne brukt å delfinansiere en turbo som kunne gitt deg kjöre- og eierglede. Problemet med 19T er den knöttlille turbinen som faktisk ikke har noe på en 8V 2,3L motor å gjöre. Til tross for dette er den ett bedre valg enn en tilfeldig HX35.
    Det finnes Kinaturboer med ca. 50 mm inducer som resultat og funksjonsmessig er bedre enn de ovennevnte i ditt tilfelle. Kvalitet og holdbarhet snakker vi ikke om.
    https://shop.klracing.se/sv/artiklar/t3-t04e-2.html
    https://shop.klracing.se/sv/artiklar...rostfritt.html

    Alternativ 1. Hvis vi sier kr. 1600,- (+ frakt?) for HX35, så ca. kr. 3500,- + frakt for en kinaturbo og så ca. kr. 3500,- for H-råder for ett sådär resutat til ca. kr. 8500,- .
    https://shop.klracing.se/sv/artiklar...3mm-52mm-.html

    Alternativt 2. Dreide eller "Dremmel-behandlede" original-stempler, originale, brukte 13 mm råder og en brukt höykvalitet, merkevareturbo som jeg kaller BSRT425 turbo til kr. 6950,-

    Godt.
    Da trenger du egentlig bare å Dremle ivei og bytte turbo.
    Sist endret av Batland; 23/04/20 kl 16:39

Lignende tråder

  1. 940 b230fk bortimot 300hk oppsett
    By jensen_th in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 22/05/14, 22:03
  2. Lite spm om oppsett på B230Fk
    By E.Winjum in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 24/09/12, 17:24
  3. b230fk går bare på 2 sylindre HJÆLP
    By kenthjaa in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 21/08/12, 06:51
  4. Oppsett? b230fk
    By Mern in forum Motor og gir
    Svar: 74
    Siste post: 27/01/11, 16:33

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •