Har planer om å bygge en rettstillt B230 2,5liter 16v turbo. Har begynt så smått med en blokk (b230fk).
Den er syrebadet og pulverlakkert. Og har en venn som snart skal borre den opp, og sette inn foringer for meg og plane blokka. Målet er 600 holdbare hester i motor på 98bensin, og grunnet økonomi blir nok dette et langtidsprosjekt, da jeg ikke vil spare inn på deler og komponenter og vil gjøre dette ordentlig. Så det jeg sitter med i dag blir altså en fora b230 blokk og 86mm (2.5l) pentaveiv. Så kommer spørsmålet, hva og hvor skal jeg kjøpe inn deler. Som sagt så tenker jeg og fullføre bunndelen først. Så er i første omgang ute etter hvilke råder og stempler jeg skal kjøpe. (Har kjøpt wiseco stempler på en b230 8ventiler jeg bygde for noen år siden, men der var squish område på stemplet helt feil, og fikk bare fin kurve opptil 1,1bar ladetrykk, mulig utformingen på wiseco stemplene er bedre på til 16v.) Så denne gangen ønsker og kjøpe riktig stempel med en gang) Bruke original svingningsdemper eller superdamper? Hvilken komplett svinghjul og cluthløsning? Tenker å kjøpe motorfester til rettstilling av scimec. Finns det noen som selger bunnpanne til rettstillte motorer, vet mange bruker fra b20. men tenkte ferdig ombygd med større oljekapasitet og skvalpekammer?
Tilsvarende motorbygge er det jo mange som har gjort opp imellom årene, så burde være noen kloke hoder der ute med tips til hva en skal bruke og hva en ikke skal bruke av deler. Mye nytt har det jo også kommet på markedet di senere årene. Er også ute etter andre relevante tips til dette bygge enn det jeg har spurt etter her.