Jeg har en 240 med B230FD som skal oppgraderes litt. Etter å ha vurdert FT/FK, B6304, T5 og det som verre er så lander jeg på en litt kjedelig trimming av originalmotoren i denne omgang.

Planen er kam, grenrør, 2,5", og kanskje planing hvis det har noe for seg. Målet er å få merkbart forbedret drag fra bunn. Hva som skjer fra 4-5000 og oppover er ikke så viktig.

Tanken er å kjøre med 530 uten å porte den, men jeg ser etter 531 og kommer til å forsøke den hvis jeg finner noe bra. Porting av 530 er aktuelt, men da må noen melde seg til å gjøre jobben, evt anbefale et verksted.

Det er nok av tråder på emnet vet jeg, men tar gjerne imot gode råd og sterke meninger.

Men spørmålet gjelder kam og det å lese specs. Jeg har enkelt forklart forstått det slik at lang duration gir høy effekt på høyt turtall, mens kort duration gir høyt dreiemoment på lavt turtall. Jeg ba for litt siden KG om å peke ut en kam, og de svarer KG002. Denne har 300 i duration, noe som vel er mer enn de aller fleste. Det skulle vel tilsi at den først vil gi noe skyv på relativt høy rpm?
Vil A, T, H, K, VX3 være bedre egnet til mitt bruk?