Brukere som er tagget i denne tråden

Viser resultater 1 til 25 av 179

Tråd: 1992 Volvo 240 med "trimmet" B230FK. Tips ønskes.

Hybrid View

Forrige innlegg Forrige innlegg   Neste innlegg Neste innlegg
  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mafian Vis post
    Liten test med PerfExpert i samråd med tur til butikken.
    Hjuleffekt per 1000 kg
    https://network.perfexpert-app.com/results/55sKzA8xSK
    Det må jo settes fokus på at maks effekten avgis helt nede på 4349 o/min. som er Diesel greier. Det avslörer hvor tragisk dårlig disse oppsettene puster pga at det er effektblomberinger over alt.

  2. #2
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det må jo settes fokus på at maks effekten avgis helt nede på 4349 o/min. som er Diesel greier. Det avslörer hvor tragisk dårlig disse oppsettene puster pga at det er effektblomberinger over alt.
    Hovedårsaken til det er vel den lille varmluftsvifta som blir kalt for turbo? Resten av oppsettet er jo forøvrig turtallsvillig, men det hjelper jo lite når turboen gir seg såpass tidlig.

    Det jeg bet meg merke i ved dynotesten, er at han skrev maks turtall på ca 6000 rpm, men turtallssperra er vel høyere enn det? Er det bensinhjerne eller tenningshjerne som styrer turtallssperra på LH2,4?

    Om det så er bensinhjernen, så skal vel sperra ligge noe høyere grunnet den lugubre chippen.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mafian Vis post
    Hovedårsaken til det er vel den lille varmluftsvifta som blir kalt for turbo? Resten av oppsettet er jo forøvrig turtallsvillig, men det hjelper jo lite når turboen gir seg såpass tidlig.

    Det jeg bet meg merke i ved dynotesten, er at han skrev maks turtall på ca 6000 rpm, men turtallssperra er vel høyere enn det? Er det bensinhjerne eller tenningshjerne som styrer turtallssperra på LH2,4?

    Om det så er bensinhjernen, så skal vel sperra ligge noe høyere grunnet den lugubre chippen.
    Jeg anser denne type effektmåling som faciten for den avslörer alt. Det ligger vel enn annen turtallsperre på chippet i tennings hjernen da?
    Miniturboen er en av hovedrestriksjonene, men det finnes også andre.
    Noen få er dyktige på LH2,4 og kan klare å få mappet en motor med dette systemet på en korrekt måte. På generelt grunnlag forholder jeg meg stadig til dette:

    Rating av dagens styrsystem / översikt
    Tänkte vi skulle samla lite allmän info om det som står tillbuds idag. En översikt där dom som funderar på att investera i ny motorstyrning kan få reda på rak info från dom som håller på med det. Och hitta folk som sysslar med olika system vilket snabbar upp processen betydligt.
    Orginalsystem som jag gillar och fått att funka mycket bra, med förbehåll att man ibland springer på mysko problem och betalar man för felsökning så blir det snabbt billigare att köpa ett fint sprut..

    LH2.4 (motronic): 5/10
    Gratis. Odödligt? Kräver emulator för att kunna mappas vettigt. Köp inga okända random chip. Men ack så simpelt 1 spridarutgång och 1 tändutgång fast den är möjlig att bygga om till wastespark och då kan man få launch control om man vill panga lite och skjuta sönder saker. Tar relativt lång tid att mappa då man får göra en box i taget och byta fram och tillbaka några gånger. Bränna chip och flytta emulatorn till andra boxen.. Krångligt upplagt såklart för det är ju bosch som har varit i farten. Man får ändra lastsignal styrka och konstanter åt alla håll och kanter innan man kommer rätt om det är mycket ombyggt, räkna med att mappning kostar 1500:- mer än ett av dom bra eftermarknadsspruten
    Sist endret av Batland; 11/10/20 kl 20:52

  4. #4
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Jeg anser denne type effektmåling som faciten for den avslörer alt. Miniturboen er en av hovedrestriksjonene, men det finnes også andre.
    Noen få er dyktige på LH2,4 og kan klare å få mappet en motor med dette systemet på en korrekt måte. På generelt grunnlag forholder jeg meg stadig til dette:
    Jeg kommer ikke til å legge så mye tid og penger i LH2,4, da jeg synes det virker mer fornuftig å legge de pengene i et velfungerende datasprut.
    Ja det koster penger for et bra datasprut, men de pengene får man raskt igjen føler jeg

    Men angående tenning da, anbefales fire separate coiler, enkel coil med fordeler eller en typisk Ford coil? Husker ikke hva sistnevnte heter, så ble litt klumsete forklart Denne tenner vel også to og to sylindere om jeg ikke husker feil


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mafian Vis post
    Jeg kommer ikke til å legge så mye tid og penger i LH2,4, da jeg synes det virker mer fornuftig å legge de pengene i et velfungerende datasprut.
    Ja det koster penger for et bra datasprut, men de pengene får man raskt igjen føler jeg

    Men angående tenning da, anbefales fire separate coiler, enkel coil med fordeler eller en typisk Ford coil? Husker ikke hva sistnevnte heter, så ble litt klumsete forklart Denne tenner vel også to og to sylindere om jeg ikke husker feil
    Enig med du der.
    Her vil forskjellige folk komme med forskjellige anbefalinger. Ford og VW har både wasted spark coiler og cop coiler som fungerer greit, men de er jo designet for originale motorer og ikke for trimmede motorer. Det finnes meget gode og kraftige ettermarkeds CNC coiler (coil near cylinder), men de koster deretter og de setter höye krav til strömforsyningen.

    Du bör höre med de du kjöper sprutet av.
    Sist endret av Batland; 07/06/21 kl 16:03

Lignende tråder

  1. rønnes - Volvo 240 Turbo 1992 "Svanhild"
    By rønnes in forum 200 -serien
    Svar: 68
    Siste post: 28/10/19, 20:58
  2. Volvo 945 B230FK "stanger" på turtall
    By Kviks1 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 14/05/14, 22:40
  3. Trøbbel med bensintilførsel Volvo 760 - B230FK m/ "200hk oppsett"
    By volvo2før in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 27
    Siste post: 26/08/12, 17:46
  4. Volvo 240 stv. 1992 mod. 120" km
    By Mocy in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 3
    Siste post: 13/04/11, 12:07

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •