Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
1. En NY!, dvs. 2017 - 2018 modell Holset HX35, utgave avhengig av hvilken type grenrør du skal kjøre med. Pulsplitt må alltid anbefales.
2. STS247 og tilhørende ventilfjærer. Større ventiler anbefales på det sterkeste og du setter disse ventilene i en portet 530 topp eller en uportet 531 topp.
3. Hva som er korrekt kompresjonsforhold er totalt avhengig av hvilket drivstoff du skal kjøre, hvor høyt ladetrykk du skal kjøre, hvor god intercooler og hvor godt eksosanlegg du har, samt hvor kaldt du klarer å holde kjølevannet når du banekjører for fullt. Hvis noen tror at ingeniørene til Audi, Saab og Volvo valgte 7.0:1, 7.2:1 og 7,5:1 i kompresjonsforhold til de første turbomotorene sine fordi de var idioter, så er disse "noen" mer enn alminnelig lavpannet.
Jeg har tatt frem målene 76x4,5mm til dem som ønsker seg en uvanlig kvikk og rask bil med ""300 hk" kittet", men vi vet at det tilhørende kompresjonsforholdet rekker en del lenger, avhengig av det spesifikke oppsettet. Ellers har jeg lagt det meste av "hotte tips" og "gullkorn" her: http://forum.vccn.no/showthread.php?...forgasserturbo

Ungdommen er alltid så opptatt av alle disse j**** hestene, men faktum er at det er dreiemomentet som gjør at du kjenner skyvet i ryggen. Ingenting øker dreiemomentet som enda høyere ladetrykk og derfor vil lavere kompresjonsforhold ALLTID gjøre bilen raskere. (Så,så, innen rimelighetens grenser selvsagt. Ingen grunn til å redusere fra 6,5:1 - 6,0:1)
Takk for svar Batland, jeg har en svært dyktig svigerfar som står for sveising og slikt så det blir nok laget eget grenrør, og da selvfølgelig med pulssplit når jeg først er i gang
Jeg har 3 topper tilgjengelig hjemme, og alle er 530.

Har lest en del i den portetråden her lenger oppe, å tenkte faktisk å prøve ut litt selv, selv om jeg ikke har portet noe siden bilcross tiden for 10år siden
Men får også koste på meg ventiler, har allerede vært i kontakt med Cylmo nemlig siden jeg skrev første innlegget.

Pga tilgjengeligheten for min del så blir det 98 bensin, E85 blir for tungvint da nærmeste stasjon er 50mil fra meg.
På turbotrykk har jeg ingen snøring, men en standard gullpakning + ARP studs burde da vell klare 1.2-1.4bar?

Intercooler er omsveist og kommer fra en scania, er helt vannvittig tung å har veldig tykt gods så noe bedre en det vil være vanskelig.
3" eksos hele veien, kun med 1 bakpotte, laget selv med rustfrie rører fra biltema.