Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Ventilvipparm S80 D5

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mai 2018
    Innlegg
    18
    Antall takk

    Standard Ventilvipparm S80 D5

    Hei alle sammen!

    Jeg lurer på om noen har et bilde eller to av en motor med ventilvipparmene synlig til en Volvo S80 D5 2.4L 185hk 2007 modell, eller tilsvarende motor? Trenger ikke vite hvordan de ser ut. Vil vite hvordan de sitter i motoren/på toppen. Grunnen til at jeg lurer er at en av disse har knekt av i motoren min. Fikk høre av Volvo at rep. vil koste rundt 80-90 tusen.. Sykt! Vurderer å kjøpe ny topp og sette inn den selv. Noen som har vært borti dette? Fikk høre at ventilvipparmene er støpt fast i toppen, dermed må hele byttes.

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.314
    Antall takk

    Standard

    ikke 100% men kan hjelpe deg litt på veien: https://www.youtube.com/watch?v=1-eBmjG5i5A og https://www.youtube.com/watch?v=4oE1udN-TLs
    Vippearmene ligger "løst" under kamakslene, er vanligvis ikke noe problem å bytte dem etter at kammene er fjernet.
    Om "ventilløfteren" (tappen vippearmen henger på) er skadet nok til at hullet løfteren sitter i har gått samme veien, så kreves det nok litt mere arbeid enn de fleste gjør på egen hånd.
    Vil tro det er noen her på forumet som kan gi deg gode tips etter egne erfaringer...

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mai 2018
    Innlegg
    18
    Antall takk

    Standard

    Hei!

    Takk for svar. Når jeg kikket på den andre videoen så tror jeg at jeg skjønner tegninga. Det var en ventilløfter som hadde knekt, så jeg regner med at den har sprukket toppen i samme slengen. Jeg hadde maks uflaks med dette.. Multireimen røk og splintret seg opp og antakelig satte seg i registerreima som førte til motorhavari (ødelagt ventilløfter).
    Alt dette på mindre enn 1 sekund. :( Holder på med en sak angående dette, så får se hvordan det går. Bilen var helt "ny" også, hadde den kun litt over 2 mnd etter at det skjedde.

  4. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.314
    Antall takk

    Standard

    Klassisk D5-havari da ja... Husk å få sjekket at AC-kompressoren ikke har skjært seg, den har vært årsaken til mange av D5 havariene. (multireimtrøbbel)
    Det selges jo renoverte topper, (med innbytte av egen). Har hørt noen handler topper fra England til svært hyggelige priser, men kjøpte du bilen fra firma, så burde vel dette gå på garanti eller i det minste reklamasjonsretten. Privatkjøp blir noe verre, men deling av "gleden" er vel vanlig.
    Lykke til !

  5. #5
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Eg hadde akkurat liknande problem, det er ikkje sikkert at det er multireima eller regreima som gjekk først med deg. Det som skjedde hos meg, var at ventilløfterane vart flate i toppen, sannsynlegvis pga dårleg smørning, mykje småkøyring, deretter havarerte desse, vippa ramla av og kilte seg mellom ventilstamme og toppen.

    Eit av seta vart skada på min topp, men ikkje så alvorleg at det trengtes å byggast opp att, men ventilen var skeiv, så toppen måtte ut, og eg bytta to ventilstyringar. Ventilstyringar får du ikkje hos Volvo, ei heller spesifikasjon på arbeidet. Fekk toppen maskiner opp igjen, alle ventilseter maskinert på nytt, bytta då to stk venstilstyringar og to ventilar. Hos meg var det ikkje reimhavari, bilen gjekk omtrent som før, men hørtes ut som ei fiskeskøyte. Ein overkomeleg jobb å gjere sjølv, vanskelegaste er sannsynlegvis å få ut dysene. Volvo spesifiserar i ein slik jobb at dei må bytte minst ei dyse, til 5000 kr.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •