Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 42

Tråd: Holger's -99 Volvo V70 2.0LT 163hk

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2010
    Innlegg
    51
    Antall takk

    Standard Holger's -99 Volvo V70 2.0LT 163hk

    Hei

    Etter bare litt over en uke har jeg allerede fått konkret påtrykk om å etablere en worklog, og det er vel bare rett og rimelig så man ikke på sikt risikerer å bli oppfattet som en "snylter". Med denne worklogen håper jeg at jeg på en eller annen måte kan bidra så godt som mulig for andre her på forumet. Jeg skal legge ut bilder av jobber jeg gjør uansett om jeg anser det for plankekjøring eller ei. For min egen del så er jeg å anse som hobbymekaniker, uten ti tommeltotter. Litt smådum, og hiver meg i ting og jobber uten å tenke konsekvenser. Som vi av og til sier her i de indre provinser på østlandet: Itte tenkj, bære gjør det!!

    Jeg (vi) kjøpte denne volvoen rett før jul, og bilen er vel i det vi kan kalle greit bruksskikk.
    Rett etter handelen fikk vi problemer med gasspjeldhuset, og det måtte byttes. Lang historeie kort: Bilen var programmert/chippet på orginal eprom (slik jeg har blitt forklart det). Dette ble problemer da ny software for spjeldhuset skulle legges inn, så
    ECM
    (eller hva det nå heter) måtte sendes til firmaet som hadde chippet den for tilbakestilling. Gamle eier kostet hele gildet, og det er prisverdig i seg selv.
    Jeg skriver ikke så mye mer om bilens tilstand er i inledningen, men tar det heller suksessivt når jobbene gjøres.

    Ting som er på bilen av betydning for meg/oss:
    *Klima
    *El vinduer
    *Cruise
    *Automat
    *Delskinn
    *Nivåmat
    *Kjørecomputer

    Ting som er gjort:
    *Byttet gasspjeldhus
    *Byttet nivåmat ( dyrt ja )

    Ting som skal gjøres i nær fremtid
    *Bytte venstre
    ABS
    sensor foran - Utført
    *Byttet fjærer bak begge sider - Utført
    *Bytte sensor/solenoid for variabel tenning - Utført
    *Overhale calipere rundt baut
    *kontroll/bytte av
    ABS
    /TRACKS modul

    Listen til slutt vil vel bli oppdatert etterhvert som ting er gjort / kommer til
    Sist endret av Holger; 05/08/10 kl 16:54 Begrunnelse: Oppdatert "to do" liste

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2010
    Innlegg
    51
    Antall takk

    Standard Bilder

    Hei igjen

    Hvordan i all verden får jeg lagt ut bilder? Novice
    Sist endret av Holger; 16/07/10 kl 12:02 Begrunnelse: Skrivefeil

  3. #3
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard

    Anbefaler Photobucket...

    http://forum.vccn.no/showthread.php?t=7601

    Velkommen forresten!
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2010
    Innlegg
    51
    Antall takk

    Standard

    Supert og takk for kjapt svar :-)

  5. #5
    Registrerte brukere Nilsebu sin avatar
    Medlem siden
    16. feb. 2010
    Sted
    Haugesund, Norway, Norway
    Innlegg
    2.197
    Antall takk

    Standard

    Der var loggen oppe ja Gleder meg til å se bilder. Husk at det er IMG koden du skal kopiere inn på forumet for å få opp bilder
    Volvo XC90 2,5T - 2004 - Bruksbil
    Volvo V70 2,0 LT - 1997 - R-design
    Volvo S70 2,0 LT - 1998 - Prosjekt kommer
    Honda Rebel 250ccm - 1998
    http://forum.vccn.no/showthread.php?t=2054

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2010
    Innlegg
    51
    Antall takk

    Standard

    Hallo igjen...

    Noen bilder av bilen.....måtte for skams skyld spyle av møkka, men den trenger sårt en polering i nær fremtid




  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2010
    Innlegg
    51
    Antall takk

    Standard

    Var og hentet litt deler, som var i bestilling hos Bilia, i dag.




    *Ny koppholder i midtarmlene foran. (ca 300 kroner)

    *To nye bakfjærer (røffelig 1000 kroner/stk)

    *
    ABS
    sensor venstre foran (i underkant av 800 kroner)

    *Sensor/solenoid for variabel tenning (ca 1650 kroner - dette er byttedel og dvs si at når jeg leverer den gamle så får jeg tilbake et depositum på 500 kroner som er betalt i tillegg til de 1650 kronene)

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2010
    Innlegg
    51
    Antall takk

    Standard Bytte av fjærer bak

    Byttet i dag fjærene bak etter at jeg for ei drøy uke siden byttet nivåmatene.

    Verktøy som er kjekt å ha her er følgende:
    *10mm pipe
    *12mm pipe
    *15mm pipe
    *18mm pipe
    *Skralle med momentjustering opp til minimum 100nm
    *fjærklemmer
    *rustløser
    *tørkefiller
    *klosser etc som går under bærebru/nedre del av fjærskål i oppjekket tilstand.


    Bildet under: Bilen er jekket opp og klar for å få nye fjærer


    Bildet under: I dag tidlig sprayet jeg rustløser på mutteren som låser fjøra i bærebrua


    Bildet under: Jeg tok hele gulvinga bak inkludert den indre plata for å komme til på de øvre festen på støtdemperne. den indre plata sitter i fire skruer (to på venstre side og to på høyre


    Bildet under: Deretter løsnet jeg det øvre festet for støtdemperen (sitter i to stk skruer 12mm pipe) Når denne er løsnet klosset jeg under bærebrua og slapp ned bilen litt slik at demperen avlastes. da kan nedre festet av demperen løsnes med 18mm pipe/fastnøkkel. Jeg gjorde dette for å få maksimal vandring på brua når fjøra skal ut.


    Bildet under: Nå er det "fri" vandring på brua og jeg løsnet nå mutteren som låser fjæra i brua (se bilde nr 2)


    Bildet under: Her er fjøra ute. Jeg benyttet fjørklemmer, da fjøra fortsatt sitter i "spenn" pga tappen som holder den øvra styringa for fjøra. (se neste bilde)



    Bildet under: Her de gamle delene til fjøra montert på ny fjør. Man ser greit hvordan gummien skal sitte i toppen, så dette skriver jeg ikke noe mer om. Husk å slippe i skåla som sitter nederst i fjøra før du begynner å sette det tilbake på bilen!


    Bildet under: Her er den nye fjøra på plass. Vær nøye med at den sitter riktig vridd på brua. (dette gir seg selv i grunn) Når jeg fikk fjøra på plass så festet jeg skåla/plata som sitter i bunn av fjøra slik at jeg kunne slippe ned bilen littegrann. (pass på så ikke støtdemperen kommer i spenn/klemmes på noe sted). Når dette var gjort festet jeg mutteren som holder fjøra på brua etter spesifikasjon med 40nm. Så festet jeg støtdemperen i nedre feste, uten å dra til fullt moment, samt entret de to skruene som holder øvre feste til støtdemperen. Når disse var entret godt, festet jeg nedre skrue til støtdemper etter spesifikasjon med 80nm. Jekket så bilen opp igjen og festet de to øvre skruene til støtdemperforing etter spesifikasjon med 25nm.
    Resten er i omvendt rekkefølge hva gulving etc gjelder.


    Håper dette kan være til hjelp for en eller annen

  9. #9
    Registrerte brukere Nilsebu sin avatar
    Medlem siden
    16. feb. 2010
    Sted
    Haugesund, Norway, Norway
    Innlegg
    2.197
    Antall takk

    Standard

    Kjekke bilder å ha den dagen senkefjærer kommer på plass

    Bilen så bra ut så her har vi et bra utgangspunkt
    Volvo XC90 2,5T - 2004 - Bruksbil
    Volvo V70 2,0 LT - 1997 - R-design
    Volvo S70 2,0 LT - 1998 - Prosjekt kommer
    Honda Rebel 250ccm - 1998
    http://forum.vccn.no/showthread.php?t=2054

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2010
    Innlegg
    51
    Antall takk

    Standard ABS sensor foran

    Tenkte jeg skulle få byttet den venstre abs sensoren foran i dag, da jeg har hatt feilkode på denne. Ser ut til å være en grei jobb. Bilder kommer etterhvert.

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2010
    Innlegg
    51
    Antall takk

    Standard

    Da var sensoren byttet og alt så tilsynelatende bra ut. Kjørt noen småturer etterpå, og siste turen kom abs og antispinn/traction lampa tilbake. Frustrasjonsnivået gikk ett hakk opp. Undres på hva som er årsaken

  12. #12
    Moderator Børge Vikebø sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordhordland, Norway
    VCCN medlemsnummer
    438
    Innlegg
    2.574
    Antall takk

    Standard

    sjekk absringen. hvis den sprekker, så kan den løsne, og dermed periodisk "gli" i sitt eget tempo og dermed lage feilkode.
    Har også på s80 hatt abslys når feilen lå i spjeldhuset....

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2010
    Innlegg
    51
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mr.Vikebø Vis post
    sjekk absringen. hvis den sprekker, så kan den løsne, og dermed periodisk "gli" i sitt eget tempo og dermed lage feilkode.
    Har også på s80 hatt abslys når feilen lå i spjeldhuset....
    Skal se på ringen i morgen. Har ei heller lest ut noe feilkode etter siste hendelse. Skal ikke utelukke spjeldhuset men dette ble byttet i januar og det ville vært rart om det skulle generere feilkode nå

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. mars 2010
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Fin bil! Lykke til med workloggen Må se å få startet min egen når jeg får ny kasse i bilen

    Følte meg plutselig som en snylter her... ;P

  15. #15
    Registrerte brukere MrX sin avatar
    Medlem siden
    14. mars 2010
    Sted
    Alta
    Innlegg
    775
    Antall takk

    Standard

    angående
    ABS
    ig
    TRACS
    lampen så bruker kontrollmodulen som er skrudd under abs pumpen og kødde. Min brukte også og trøble, ble bra etter at jeg fikk en TV repratør til og gå over loddingene. Koster vistnok over 6000 lapper på volvo så er verdt ett forsøk hvertfall.
    MrX
    2009 V70 D5 AWD

  16. #16
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Fin farge! Kledde bilen bra!
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  17. #17
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Trenger egentlig ikke å ta av demperen i toppen. Rekker å ta av mutteren nede på brua å dra demperen til siden.

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2010
    Innlegg
    51
    Antall takk

    Standard

    Med nivåmat så er det fortsatt ganske godt spenn i demperen

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2010
    Innlegg
    51
    Antall takk

    Standard Byttet Bærebru foran

    Litt oppdatering

    Byttet i helga, begge bærebruene foran. Rask og enkel jobb i grunn. Kjøpte nye bruer hos mekonomen, og betalte drøyt 1900 kroner tilsammen. Jeg kunne valgt å kjøpe foringssett, men da den ene opphengskula var noe slapp i fisken valgte jeg å bytte hele brua på begge sider.

    Bildene er ikke all verden, og egentlig på grensa til intetsigende. Men de er hva de er.

    På bildet under:
    Ny Bærebru på plass. Sitter i to bolter inne på ramma som er skrudd i karr. under motor (vet ikke hva denne kalles) samt i en bolt under på spindelen. Dette var i praksis en veldig rask jobb å gjøre. Brukte en slags penetrerende Guffe fra CRC på innfestingen i spindelen slik at det skulle løsne lettere.


    På bildet under:
    Andre bolten inne ved ramma


    På bildet under:
    Bolten under på spindelen. Jeg var ekstra forsiktig under fjerning og montering her, for å sikre at jeg ikke lagde merker eller skadet innfestingen på noen måte. Mener jeg leste et sted at man IKKE skal bryte i spalten som klemmer bolten på opphengskula. Denne kan vel da sprekke ved for røff behandling. Mine løsnet lett ved demontering, kanskje fordi jeg brukte litt penetrerende guffe :-)


    Bilen ble noe helt annet å kjøre etter byttet, da jeg har slitt litt med at den "stikker" ved gasspådrag og oppbremsing.
    Sist endret av Holger; 27/07/10 kl 09:07 Begrunnelse: Fjernet overflødig link

  20. #20
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Fliott bil du har
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  21. #21
    Per Turbo sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Lørenskog
    VCCN medlemsnummer
    8
    Innlegg
    8.105
    Antall takk

    Standard

    Velkommen!

    Flott bil ja, fin og sjelden farge og det liker man. Satt faktsik å så litt på denne når den lå ute for salg

    Bra Worklog du har så langt, fortsett slik! Spennende og interessant lesing og bra utført

    Ang.
    ABS
    så holder jeg en knapp på
    ABS
    modulen din. Den gir feilmeldinger på sensorer, men så ligger feilen inne i modulen i stedet. Du får ny på Vparts.se og ipdusa.com til ca 2-4000kr.
    Sist endret av Per Turbo; 27/07/10 kl 11:16

  22. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2010
    Innlegg
    51
    Antall takk

    Standard

    Takk for hyggelige tilbakemeldinger.

    Per Turbo: Hadde ikke noe reelt forhold til fargen i utgangspunktet, men etter at den kom på "tunet" så må jeg innrømme at jeg liker den godt. Ulempen er at panseret er dritstygt (på godt norsk) og trenger lakkering. Dessverre er det også en del småbulker, som er irriterende når man først oppdaget de. På sikt så håper jeg bilen skal bli tipp topp, da jeg har ambisjoner om å beholde den i noen år. Kanskje det vanker en hellakkering over tid....hvem vet!?
    Ang
    ABS
    modulen, så takker jeg for tipset der. Jeg har også mer og mer helt mot at det kan være den.....har inntrykk av at feilen også opptrer hyppigere ved bruk av cruise kontroll. Vet ikke om det kan stemme?
    Har bilen automatisk tracks hvis den har antispinn? Dumt spm kanskje, men det er vel litt derfor forum eksisterer. :-)

  23. #23
    Registrerte brukere Nilsebu sin avatar
    Medlem siden
    16. feb. 2010
    Sted
    Haugesund, Norway, Norway
    Innlegg
    2.197
    Antall takk

    Standard

    Tracks og antispinn er det samme
    Volvo XC90 2,5T - 2004 - Bruksbil
    Volvo V70 2,0 LT - 1997 - R-design
    Volvo S70 2,0 LT - 1998 - Prosjekt kommer
    Honda Rebel 250ccm - 1998
    http://forum.vccn.no/showthread.php?t=2054

  24. #24
    Aartun sin avatar
    Medlem siden
    16. juli 2010
    Sted
    Sola, den i Rogaland...
    VCCN medlemsnummer
    190
    Innlegg
    859
    Antall takk

    Standard

    Flott bil dette!

    Nesten som ei Haynes bok denne worklogen din Veldig greit, jeg liker tanken bak tråden din som du har beskrevet i toppen.
    -88 240 hobby bilen

    Kjører til daglig en Multivan eller Leaf

  25. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2010
    Innlegg
    51
    Antall takk

    Standard

    Takk takk _Morten_

    Jeg tenker at når jeg først sitter og laster opp bilder etc her i worklogen så kan jeg liketil skrive hvordan jeg gjør ting. Noen synes kanskje det er corny, mens andre kanskje drar nytte av det.
    Jeg har ihvertfall intensjoner om å bidra med det jeg kan bidra med her inne. Jeg synes selv at Haynes bøkene i mange henseende er oppskrytt og nesten til mer forvirring enn opplysende. Men for all del...jeg har dratt nytte av bøkene også.
    Jeg har i løpet av noen år funnet ut at det å skru bil ikke er så ille som mange tror og vil ha det til. Jeg koser meg når jeg ligger og velter meg i grusen på gårdsplassen, og fruen er glad for hvert øre som kan spares ;-)

    I dag fikk jeg forøvrig tilbake min Zenec ZE-NC520 og har tenkt å innstallere denne i helga!

    Bilder kommer

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •