Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  5
Viser resultater 1 til 18 av 18

Tråd: Vurderer kjøp av XC70

  1. #1
    Registrerte brukere kjellt sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    1.305
    Antall takk

    Standard Vurderer kjøp av XC70

    Hallo.
    Som topic sier vurderer jeg XC70 2005/2007 mod da jeg har en Golf GTE i dag som jeg vil avslutte leasing på.

    Noen som har noen gode tips hva som er minus og pluss?

    Vil helst ha bensin men ser at de er et fåtall i forhols til diesel. Så kan strekke meg til diesel!
    Gjerne litt info hva man bør være obs på ved 200-300 000km!

    Takk for alle svar!

  2. #2
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.046
    Antall takk

    Standard

    Automatgir kan gi dyre (30-70000 kr) reparasjoner, men når de virker er de kjekke. Symptomer kan være ujevn giring eller problem å gire.
    2007 har en nyere 6-trinns automatkasse, før dette var det 5-trinns med manuell Geartronic-mulighet.
    Clutchbytte på manuelle kasser krever stor demontering av kasse og motor.
    Dieselmodeller kan ha problemer med EGR, turbo, dyser, glødeplugger, motoroppheng (vakuum-lekkasje), intercoolere, luftrør og dieselvarmere, men dette merker du fort ved en prøvekjøring. Virvelspjeld gir ikke feilmelding, men er stress å bytte. Diesel er tung å starte, dermed sliter startmotoren ekstra på tennene i tannkransen.
    Bensin har en coil per sylinder, disse kan også ryke av en eller annen grunn.
    Det er mange foringer og oppheng i en moderne forstilling, men dette regnes vel som slitasjedeler...
    Ekstra motorfester oppe og under bilen ryker oftere enn de under motoren.
    Alarmsirenen (http://forum.vccn.no/showthread.php?...-i-sirenemodul) ryker på grunn av batterisyre, disse koster rundt kr 2-3000. Sjekk om du klarer å utløse alarm (hylelyd) ved å åpne en låst bildør med nøkkel istedenfor med fjernkontrollen.
    Hengslet til tanklokket ryker ofte, lagervare og lett å bytte.
    Bakviskeren kan ryke i mekanismen (tannhjul i plast) (http://forum.vccn.no/showthread.php?...ker-mekanismen), dyrt å kjøpe ny.
    ABS
    -ringer på drivakslene kan sprekke og gi feilmeldinger fra
    ABS
    -systemet, men nye ringer koster nesten ingenting på Biltema.
    Ny nøkkel og fjernkontroll (http://forum.vccn.no/showthread.php?...troll-billigst) koster rundt kr 4000 med programmering, man kan ikke kjøpe brukt som på gamle Volvo-modeller.
    Flipnøkkel ryker ofte i låsemekanismen, enten ved at man sparker i dem med kneet når de står i tenningslåsen, eller ved tungt nøkkelknippe? Selve fjæren ryker ikke så fort. Ved bytte eller reparasjon (https://www.matthewsvolvosite.com/fo...ic.php?t=31639) må man flytte over en liten fastlimt glassampull fra den gamle nøkkelen for at startsperren skal kunne virke.
    Originale hjullagre hadde dårlig forsegling og gir rumlelyder som er vanskelige å lokalisere. Koster noen tusenlapper.
    AWD
    er avhengig av at hylse mot vinkelkasse ikke er ødelagt, gir ingen feilmelding.
    AWD
    er viskosebasert på 2001-2003, deretter er det Haldex som kan ha feil med trykksensor (feilmelding) eller pumpe (sikring ryker).

    All styring av utstyr i bilen foregår via
    CAN
    -buss. Derfor er det masse moduler med releer rundt i bilen som kun har strøm og datakommunikasjon, tradisjonell feilsøking er dermed vanskeligere.
    VIDA
    er beste diagnoseverktøyet. Man kan også kjøpe andre som kobles på
    OBD
    -porten, men disse kan normalt kun finne feil på motor, ikke resten av bilens styremoduler.

    Omlegging av bilavgiftene for over 10 år siden gjorde at diesel ble mye billigere og bensinmodellene til Volvo mye dyrere, derfor er det vanskelig å finne nyere bensinmodeller siden det var få som tok seg råd til å kjøpe nye bensinbiler.
    De nyeste dieselmodellene har partikkelfilter, men er langt fra Euro 6.

    Min 2.4T bensin bruker rundt 0,8-0,9 på langkjøring og 1,2-1,5 på bykjøring.

    Har prøvd å liste opp det meste av negative ting ovenfor, men det er kjekke biler som har mye mer kjørekomfort enn eldre Volvoer.

    GPS
    /navigasjon har gamle kart, man ender opp med å bruke mobil eller en ny
    GPS
    istedenfor.
    Stereo med Dolby Surround og innebygget CD-skifter har god lyd, noen biler har gjemt en sub under bagasjerommet.
    Four-C aktive dempere er dyre å bytte, men bilen er kjekkere å kjøre når man kan velge mellom komfort og sport. Egen knapp foran girvelger, nærmest rattet.
    2007-modellene har mulighet for 3 blink ved å dytte på hendelen, eldre har kun av/på blinklys. Disse kan også ha AUX-inngang på stereo.
    Sist endret av FroBe; 08/03/18 kl 17:25
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  3. Takk aarnes, kimar, lars otto skiftesvik takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere kjellt sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    1.305
    Antall takk

    Standard

    Detta var jo en liste lang nok til å skremme meg hvertfall! Er det veldig vanlige problemer eller?

  5. #4
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.046
    Antall takk

    Standard

    Listen skremmer ikke meg fra å kjøpe min tredje V70 av
    P2
    -generasjonen for å få firehjulstrekk.
    Litt småplukk er det alltid, men mye av feilene har jeg kun lest om fra andre på forumet.

    Min andre V70 fra 2004 gikk nettopp gjennom EU-kontroll hos Volvo Kverneland i dag, eneste feilen de fant var en defekt tåpelyspære som jeg ikke sjekket da jeg aldri bruker det. Jeg har kjørt den 20 000 km med bytte av en coil som eneste kritiske feil, og totalt har den passert 350 000 km.

    Må man bruke verksted for den minste feil lønner det seg ikke å kjøpe bruktbil. Vet man årsaken til feilene og hvordan de kan rettes klarer man mye selv.
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  6. #5
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Problemene FroBe nevner er de problemene som forekommer oftest blant alle
    P2
    -bilene her i landet, med unntak av et motorfeste, har ikke jeg ikke opplevd noen av de på de to og et halvt årene jeg har hatt min V70
    AWD
    , mekanisk og elektronisk identisk med en 07 XC70 D5. Alt har med tidligere vedlikehold å gjøre. Min er en gammel taxi og hadde ca 30k km i året. Sen 06 og 07 er uten tvil de med minst feil generelt sett, siden det er de to siste årsmodellene på plattformen var de fleste problemene enten luket bort ellef kompensert for. Fremdeles er det ikke vedlikeholdsfrie biler, uansett tidligere vedlikehold. Automatkasse må flushes med 60k mellomrom, med en veldig spesifikk olje, dieselmotorene har godt av å bli langkjørt relativt ofte, dieselvarmerene må brukes hele året og som regel overhales en ang innimellom. I mine øyne virker det som at store ting som drivaksler, hjullagere og slikt ryker på 170-220k, så om du finner en godt vedlikeholdt bil trenger du ikke frykte kilometere.

    Fordelene er nesten totalt fravær av rust annet enn en flekk eller to på forskjermene, og generelt ganske driftssikre biler i mine øyne. De er veldig komfortable langturbiler, laster mye drit og trekker 1800kg, og er relativt økonomiske ved riktig bruk sett i forhold til ytelsene. Diesel før 2006 kan bli skvist ned i rett under 0.5 på mila ve langkjøring, 2006-2007 185hk med sekstrinns automat snitter gjerne et par desiliter høyere.

    De fleste er rimelig fornøyde med bilene på denne plattformen, sålenge man ikke forventer noe som går av seg selv i alle år.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  7. #6
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Kjøp deg en som virker bra og oppleves som i god stand. Det er nevnte problemer med det ene eller det andre, og svakheter finnes på alt. Mer utstyr gir selvfølgelig potensielt større utgifter ifa. vedlikehold, men det er ikke synonymt med mye problematikk. Referer til den jeg har i dag.
    AWD
    'n tok riktignok kvelden, men det var den velkjente AOC-pumpa i klokka bak. Ellers ingen nevneverdige feil etter snart 418 000km på telleren.
    Euro 4 motoren (den med grått motordeksel) har virvelspjeld og partikkelfilter i tillegg, men du ser fort om dette kan være et problem. Snakker bare av egen erfaring.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  8. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    07 D5 hos meg. Nevnte problem er begrenset til virvelspjeld foreløpig, kjørt snart 200k. Manuell riktignok, og det skyldes enkelt at jeg ikke liker automat, og hadde tidligere en 2,4 bensin som hadde problemer med automstkassa.

    Mitt generelle inntrykk er gjerne at folk opplever 1 av de feilene som nevnes her; ikke 3-4 av de.

    Og fordelene er helt klart fravær av rust!!

  9. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.088
    Antall takk

    Standard

    Det er klart at vil du ha en bil med minst mulig feil i levetiden er jo Toyota eller kanskje mazda et bra valg. Problemet er at du har totalt fravær av komfort og levetiden er lik null i forhold til volvo. Når du må begynne å skru litt på Volvoen er det ingenting igjen av japsen. Da kan den kastes.
    Volvo xc70 er ingen feilfri bil, men du verden så rustfri og behagelig å kjøre..... Med riktig stell og service varer de leeenge. Motor og gir holder fint med hyppige oljeskift(gjelder egentlig alle diesel med automat).
    I tillegg kan du nå få de MEGET rimelig da diesel er fy-fy for tiden. (Min lå ute til 120.000. Fikk den for 80 da ingen ville ha diesel plutselig. Sier litt om prutningsmonn)
    Ideelt er en 2006 uten dpf-filter. :-) Da er de verste barnesykdommene vekke og....

    Viktigst av alt: Jevnlig oljeskift(helst på 10-15000 km), samt jevnlig flushet automatkasse. Ellers er hjuloppheng vanligvis endel slitasje på(dempere/fjører), turbotull begynner rundt 200.000(nedkoksing), samt at endel får feil på haldexpumpa. Sjekk gjerne også om dyser har blitt byttet. Er dyrt å skifte men du holder de i live med jevnlig dyserens.
    Sist endret av jerognal; 09/03/18 kl 07:46
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  10. #9

    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    GRØNEBREKKA 35 5306 ERDAL ASKØY
    VCCN medlemsnummer
    474
    Innlegg
    430
    Antall takk

    Standard

    Meget god gjennomgang av FroBe om hva man skal ha i minne ved kjøp av en slik bil. Helt enig med alt som har blitt sagt her om kvaliteten på Volvo. Skifter jeg noe på mine to S80 er dette bare hygge. Jeg føler at utfra kvaliteten på bilen ellers er det en god investering. Da blir det bare gøy å mekke litt.
    Skulle skifte bærearmer fremme på en Toyota Avensis 2011 i familien. Bærearmene var hule innvendig og fullstendig råtne. Jeg lurte på om det var verd å spandere noe som helst på hele bilen.
    Men nå skal det sies at en Volvo v70 den gang var dobbelt så dyr og mer til i forhold til Toyota Avensis for en familie. Men det er ikke gøy å skru på slike biler.
    Som FroBe sier så må man kunne skru selv på bruktbiler ellers bli det dyrt.
    Har du mulighet på et godt eksemplar av XC 70 så kjøp, helst en bensiner etter min mening.
    Rust er så og si et ikke tema her på forumet.
    Sist endret av lars otto skiftesvik; 09/03/18 kl 11:20

  11. Takk geirfrod takket for denne posten
  12. #10

    Medlem siden
    31. jan. 2013
    Sted
    Oslo
    VCCN medlemsnummer
    926
    Innlegg
    151
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jerognal Vis post
    Det er klart at vil du ha en bil med minst mulig feil i levetiden er jo Toyota eller kanskje mazda et bra valg. Problemet er at du har totalt fravær av komfort og levetiden er lik null i forhold til volvo. Når du må begynne å skru litt på Volvoen er det ingenting igjen av japsen. Da kan den kastes.
    Volvo xc70 er ingen feilfri bil, men du verden så rustfri og behagelig å kjøre..... Med riktig stell og service varer de leeenge. Motor og gir holder fint med hyppige oljeskift(gjelder egentlig alle diesel med automat).
    I tillegg kan du nå få de MEGET rimelig da diesel er fy-fy for tiden. (Min lå ute til 120.000. Fikk den for 80 da ingen ville ha diesel plutselig. Sier litt om prutningsmonn)
    Ideelt er en 2006 uten dpf-filter. :-) Da er de verste barnesykdommene vekke og....

    Viktigst av alt: Jevnlig oljeskift(helst på 10-15000 km), samt jevnlig flushet automatkasse. Ellers er hjuloppheng vanligvis endel slitasje på(dempere/fjører), turbotull begynner rundt 200.000(nedkoksing), samt at endel får feil på haldexpumpa. Sjekk gjerne også om dyser har blitt byttet. Er dyrt å skifte men du holder de i live med jevnlig dyserens.
    Hvilken dyserens anbefaler du?
    Kan nevne at jeg for det meste bruker ECO-1 2G Polar diesel.
    Hobbymekaniker
    XC70 D5 Automat Summum 2007.
    X XC70 2.4T Ocean Race 02.
    X 850 T5 94.
    X 264, 75.

  13. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.088
    Antall takk

    Standard

    Bruker Tunap som du heller rett i filter. Bruker hver gang eg bytter dieselfilter. start opp og la gå i 20-30 sek. Så stopper du og lar bilen stå natten over. Da står den med rens i dysene. Gamle v70 en gikk 500.000 på samme dysene.....
    Eco dieselen har vi dessverre ikke her vestpå enda.... ingen erfaring med den.
    Sist endret av jerognal; 12/03/18 kl 09:13
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  14. Takk otello takket for denne posten
  15. #12

    Medlem siden
    31. jan. 2013
    Sted
    Oslo
    VCCN medlemsnummer
    926
    Innlegg
    151
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jerognal Vis post
    Bruker Tunap som du heller rett i filter. Bruker hver gang eg bytter dieselfilter. start opp og la gå i 20-30 sek. Så stopper du og lar bilen stå natten over. Da står den med rens i dysene. Gamle v70 en gikk 500.000 på samme dysene.....
    Eco dieselen har vi dessverre ikke her vestpå enda.... ingen erfaring med den.
    Mener du denne? TUNAP 989
    Hobbymekaniker
    XC70 D5 Automat Summum 2007.
    X XC70 2.4T Ocean Race 02.
    X 850 T5 94.
    X 264, 75.

  16. #13
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Feil på automat og haldex skyldast dårleg vedlikehald. Desverre er dei fleste bilane dårleg vedliheholdt fordi at Volvo ikkje har putte olje og filterskift på haldex og automatkasse inn i serviceprogrammet der det bør vere. Veldig mykje problemer oppstår då når bilane har gått ein plass mellom 100 og 300 tusen.

    Feil på 5trinns automaten sammen med diesel (til og med 2005) skyldast EKSTREMT dårleg programvare i automatkassen. Varer botimot evig ved hyppige oljeskift og tvangsstyring av gir, men det er det få som gjere sidan dei som vil gire sjølv kjøpe manuell gir.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  17. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.088
    Antall takk

    Standard

    Er visst noe forandring på Tunap-numre nå....
    Var vel 134 den het før Nå heter den 989-500.
    989-300 er visst noe helt annet. Har ikke folk vært forvirret før så er de det nå....
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  18. #15
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av FroBe Vis post
    Hengslet til tanklokket ryker ofte, lagervare og lett å bytte.
    Dette vil jeg tro kun har med klønete eiere å gjøre? Jeg har i hvert fall hatt S60'en i 7 år uten å hatt noe problem med henglset, har neppe blitt byttet før jeg kjøpte den heller.

  19. #16
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.046
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av volvoRsport Vis post
    Dette vil jeg tro kun har med klønete eiere å gjøre? Jeg har i hvert fall hatt S60'en i 7 år uten å hatt noe problem med henglset, har neppe blitt byttet før jeg kjøpte den heller.
    Av mine biler hadde to av tre ødelagt hengsle da jeg kjøpte dem brukt, men jeg har ikke ødelagt dette selv i løpet av 8 år.
    At man også kan kjøpe hengslet på Biltema tyder på at det er mange klønete bileiere.
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  20. #17
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av FroBe Vis post
    Av mine biler hadde to av tre ødelagt hengsle da jeg kjøpte dem brukt, men jeg har ikke ødelagt dette selv i løpet av 8 år.
    At man også kan kjøpe hengslet på Biltema tyder på at det er mange klønete bileiere.
    Hender jeg selv åpner lokket før jeg går for å sette inn kortet, men jeg er bevisst på det så jeg ikke dulter borti når jeg går forbi.

  21. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    Har ingenting med kløning å gjøre (for min del ihvertfall). Har selv byttet, aldri dunket borti åpent lokk. Riktignok var allerede 1 av de 2 knektene som holder spenn knekt da jeg kjøpte bilen, men den siste gav etter til slutt. Regner med at det går på bruksslitasje, typ antal åpninger.

Lignende tråder

  1. Vurderer kjøp av xc70 eller v70,hvem motor?
    By javist in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 51
    Siste post: 10/09/16, 10:33
  2. Vurderer kjøp av V70n
    By Nilsson in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 19
    Siste post: 03/02/14, 14:32
  3. Vurderer kjøp av S70T5
    By OlavS. in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 20/02/11, 08:19
  4. Vurderer kjøp av V70
    By Revell in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 55
    Siste post: 09/02/11, 23:40

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •