Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: plutselige vibrasjoner ved kjøring, fra hvor?

  1. #1
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard plutselige vibrasjoner ved kjøring, fra hvor?

    hei og hopp! etter bare 3 års eierskap har det oppstått problemer med dieselpurka ('08 S60, 2.4D manuell), å jeg er ikke helt sikker på hvor jeg skal begynne... det kan virke som bilen lider av angst, da problemene oppsto på vei til eu-kontroll for noen uker siden symptomer, kjapt og enkelt:
    • tidvis varierende vibrasjoner i hele bilen, varierer fra ingenting til en dyp rumling som kjennes i hele karosseriet, med alt i mellom.
    • oppstår helt vilkårlig, har ikke klart å finne noe spesielt mønster som utløser det, annet enn at det er under kjøring.
    • selv om det ikke er noe tydelig mønster i når det oppstår har jeg lagt merke at det gjerne blir borte om jeg bremser ned og svinger (for eksempel gjennom en rundkjøring). kommer i midlertid igjen etter kort tid.
    • problemet oppsto første gang helt plutselig, uten forvarsel, ved cruising på E6.
    • i stor grad avhengig av fart, verst i 70-90 km/t, men blir likevel ikke helt borte før man står stille (eller tar en rundkjøring)

    jeg personlig mistenker at det er en drivaksling, men jeg har liksom ikke satt meg godt nok inn i
    P2
    til å si noe sikkert. føler meg dog rimelig sikker på at det er drivverk siden det bare oppstår i fart, å er fartsavhengig, ikke turtall. jeg er bare nysgjerrig på om noen andre har vært borti lignende symptomer, å kan si om det er noe annet i understell/drivverk som koster betraktelig mindre enn en drivaksling

  2. #2
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Jeg tenker motorfester sånn umiddelbart, spesielt siden to av disse er vakuumstyrte og feilen kom plutselig. Men igjen, hvis ikke vibrasjonen endrer seg med turtall, men med hastighet, er ikke det like sannsynlig.

    Om det er kun i rundkjøringer vibrasjonene forsvinner, og ikke under vanlig svinging, er vel venstre drivaksel høyt på lista over syndere? Siden den får så lite som mulig belastning i rundkjøringer, mener jeg.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  3. #3
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    Jeg tenker motorfester sånn umiddelbart, spesielt siden to av disse er vakuumstyrte og feilen kom plutselig. Men igjen, hvis ikke vibrasjonen endrer seg med turtall, men med hastighet, er ikke det like sannsynlig.

    Om det er kun i rundkjøringer vibrasjonene forsvinner, og ikke under vanlig svinging, er vel venstre drivaksel høyt på lista over syndere? Siden den får så lite som mulig belastning i rundkjøringer, mener jeg.
    Om jeg har 1000 eller 4000 omdreininger spiller ingen rolle, hverken stillestående eller i fart, så jeg har vondt for å tro det er motorfester. Kan vel hende det vrir seg på "riktig måte" ved en viss belastning, men det virker virkelig ikke som motorfester.
    Om det er utelukkende i rundkjøringer skal jeg ikke si sikkert altså, det er bare noe jeg har lagt merke til på arbeidsruta. Fullt mulig det går begge veier, det må jeg eventuelt teste litt mer.

    Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

  4. #4
    Registrerte brukere konso sin avatar
    Medlem siden
    30. des. 2009
    Sted
    Ogndal/ Steinkjer
    Innlegg
    594
    Antall takk

    Standard

    Bremser som ligger på bittelitt/treighet i en calipter? Fattern var for noe lignende på xc90 sin og det viste seg å være en calipter som ikke var bra. Ellers tenker jeg hjullager eller vakuumproblen, siden det kommer bort når du bremser men kommer tilbake etterpå.

    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
    Volvo løs
    Tidligere: 2006 V70 Summum D5 185hk
    04 S80 2,4D+, 94 850GLT og 84/87 740dieseler

    Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid

  5. #5
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av konso Vis post
    Bremser som ligger på bittelitt/treighet i en calipter? Fattern var for noe lignende på xc90 sin og det viste seg å være en calipter som ikke var bra. Ellers tenker jeg hjullager eller vakuumproblen, siden det kommer bort når du bremser men kommer tilbake etterpå.

    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
    Jeg vet håndbrekket mitt har gått litt tregt i det siste, men ellers merker jeg fint lite til bremser rundtom... Hjullager var ifølge pst'n min fine, men tanken har slått meg... Vakuum burde man vel merke ellers, i tillegg til at det er litt rart om vakuumproblemer er hastighetsavhengige?

    Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. jan. 2010
    Sted
    Stavsjø
    Innlegg
    872
    Antall takk

    Standard

    Blir det unormalt varmt noe sted da? Om en caliper eller håndbrekksko ligger på så blir det jo som regel rimelig varmt. Hadde tregt håndbrekk på S80n, lå innpå pga rusten vaier. Det rista og romla godt.
    2005 Volvo S80 D5 Summum
    1995 Volvo 855 T-5R
    X Volvo V70 2.5T
    X Volvo 854 GL

  7. #7
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Nero Vis post
    Blir det unormalt varmt noe sted da? Om en caliper eller håndbrekksko ligger på så blir det jo som regel rimelig varmt. Hadde tregt håndbrekk på S80n, lå innpå pga rusten vaier. Det rista og romla godt.
    Har ikke kjent på bremser, håndbrekk har ikke vært en prioritet nå har den faktisk oppført seg helt fint et par dager, om det har noe sammenheng med at jeg ikke bruker brekket for tiden vet jeg ikke... Får parkere med brekket på ikveld å se om problemet kommer tilbake imorra.

    Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

  8. #8
    Registrerte brukere TheStig sin avatar
    Medlem siden
    21. april 2012
    Sted
    Meråker
    Innlegg
    570
    Antall takk

    Standard

    Holder en knapp på caliper bak, de blir trege først. Og da får du varmgang, så litt vannsprut, så har du kast og derav vibrasjoner.. Det kan komme og gå, men kommer helst ved lengre kjøring i høy hastighet, pga en bitteliten friksjon der fort blir veldig varm, og varmgang gjør det bare værre.

    Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
    V70 2,0T 2000 mod.

  9. #9
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Nå har den faktisk oppført seg bra i flere dager, så om det er bremser er det sikkert (nesten) tomt

    Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Lignende tråder

  1. Vibrasjoner under kjøring?
    By peodudn in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 18
    Siste post: 29/09/15, 18:44
  2. Lyd Vibrasjoner Under kjøring. v70 D5
    By JP_Ra©ingTeam in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 30
    Siste post: 14/09/15, 19:49
  3. Knaklelyd fra bakhjul / oppheng ved kjøring på humper/ issvuller
    By Knutebassen in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 13/04/15, 18:47
  4. Dunkelyd fra bremser ved snuing/sakte kjøring
    By thomas in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 10/03/13, 15:59
  5. During/ulyd fra forstilling ved kjøring i vann.
    By hovree in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 6
    Siste post: 12/07/11, 13:33

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •