Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: 940 bruker i overkant mye bensin

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. jan. 2017
    Innlegg
    80
    Antall takk

    Standard 940 bruker i overkant mye bensin

    Hei,

    Jeg er ny på forumet og ganske ny eier av en 1994 940. Bilen er i meget god teknisk stand, uten rust og har trillet i underkant av 300 000 km.
    Motoren er en B230FD på 116 hk.

    Jeg husker fra da jeg hadde en 240 for 20 år siden at det må godt med bensin til for å komme framover, og jeg har sett her på forumet at et forbruk på ca 1 l/mil er normalt.

    Min 940 må ha i overkant av en liter på mila. Når jeg kjører ekstremt fint på langkjøring har jeg kommet ned i 1,05 l/mil, blandet fin kjøring; 1,25 l/mil og med litt hardere kjøring nærmer jeg meg fort 1,5 l/mil.

    Er dette normalt? Etter det jeg husker så brukte 240'n min med forgasser mellom 0,8 - 1,1 på mila. Jeg synes 940'n er i overkant tørst?
    Jeg har byttet alle pluggene, rotor/fordeler lokk og pluggledninger uten at det hjalp noe.
    Det eneste jeg har reagert litt på er at noen ganger når jeg trår på speeden kommer det et fusk. Den stopper liksom i et tidels sekund før den "våkner til liv igjen". Men den fusker ikke eller har tenningsbank.


    Det er en stor og tung bil, så 116 hk er noe lite, så jeg lurer på om det hadde hjulpet å trimme den litt? Ser at FB og FX motorene har en annen topp og kam og 20 hk ekstra, så jeg lurer på om det svarer seg å evt byte topp+kam?
    Det er klart at en turbomotor hadde vært tingen, men jeg lurer om det svarer seg å piffe opp den motoren jeg har slik at den blir litt friskere og forhåpentligvis kan gå litt billigere?

    Takker for innspill

  2. #2
    Registrerte brukere PVT sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    861
    Antall takk

    Standard

    Hei

    Mye rense systemer som potensielt kan føre til noen utfordringer.
    kan hende at EGR systemet (eksosresirkulerering) skal virke på tomgang. har sviktet og introduserer falskluft.
    skal vedlikeholdes hver 90000 km. prøv å tette slangen som går inn i innsuget og se etter lekasjer ødelagte vaccumslanger etc.
    kan også være at pulsair systemet henger. slik at du du får eksos i innsuget ditt, fører heller ikke til noe særlig bra ytelse.
    kan lese litt her og sjekke etter feilkoder. avhenger av hvilket innsprutsystem du har.
    https://www.volvoclub.org.uk/faq/Eng....html#EGRValve

    har selv vært på 1,7 liter mila på langkjøring med haltende innsprutsystem. kan klare 0.8 nå med med noe bedre vedlikehold og oppsett. turbo da men.
    sjekk litt ut hvordan rense systemene fungerer så du kan begynne å feilsøke. filterbytte både luft og drivstoff skader heller ikke.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. jan. 2017
    Innlegg
    80
    Antall takk

    Standard

    Toppers!

    Skal sjekke disse tingene

  4. #4
    SirKim sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2895
    Innlegg
    1.931
    Antall takk

    Standard

    hadde 940 med 230FD motor som jeg solgte for en 1,5mnd siden. den lå på oppunder 0,8 i forbruk. tror det var rundt 0,78 eller noe jeg regna meg fram til.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. jan. 2017
    Innlegg
    80
    Antall takk

    Standard

    Ja, det var liksom det forbruket jeg forventet meg.
    Er avsted på jobb, så jeg får ikke feilsøkt på den enda

Lignende tråder

  1. Volvo 850 bruker mye bensin.
    By Beastu in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 13
    Siste post: 27/01/14, 08:40
  2. B230f bruker mye bensin?
    By gardern in forum Motor og gir
    Svar: 2
    Siste post: 05/10/13, 15:14
  3. B230FK bruker mye bensin?
    By Moslet in forum Motor og gir
    Svar: 10
    Siste post: 08/06/12, 02:51
  4. bilen bruker for mye bensin!
    By newgarden in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 02/11/11, 23:37

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •