Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: Nær motorhavari?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. jan. 2017
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Unhappy Nær motorhavari?

    Har en 2008 V70 2,4 diesel.
    Den var på service forrige fredag med bla oljeskift og nytt oljefilter. Verkstedet sier de fylte på 5,5 l olje.
    Jeg hentet bilen og kjørte den hjem, kjørelengde ca. 13,4 km. Bilen oppførte seg helt normalt og det var ingen varsellamper eller informasjonsmeldinger.
    På kvelden kjørte kona bilen hjemmefra til Frognerseteren. Kjørelengde ca. 12 km. Like ved Midstubakkene kom det en informasjonsmelding om "lavt oljetrykk". Motorens turtall ble redusert og gasspedalen responderte ikke. Like etterpå stoppet motoren av seg selv. Hun sjekket oljenivået og konstaterte at det ikke var noe olje på peilepinnen. Det var ikke oljesøl i motorrommet eller på bakken under bilen. Det var heller ikke noe oljesøl på bakken der bilen stod parkert hjemme. Falck bilberging konstaterte det samme.

    På samme verksted (mandag) har de tappet ut resterende olje fra motoren. Det var 1,5 – 2 l olje igjen. Verkstedet har også fortalt at de har fylt på olje og at motoren starter og ikke har ulyder.
    De mener at tapet av 4 l olje skyldes ispropp i veivhusventilasjonen og at 4 l olje er presset ut gjennom turboen (manifold?). Er dette mulig etter 25 km kjøring?
    Har den type motor automatisk stopp ved lavt oljetrykk eller skar motoren seg når den stoppet?
    Hvordan finner jeg ut om motoren er skadet?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Hvis du har brent den mengden olje er det vanskelig å ikke legge merke til det i speilet for ikke å snakke om lukta. Har kjørt med rast turbo og svidd av ca 0,5l/mil, det lukter...

    Sent fra min S30 via Tapatalk
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  3. Takk Harik takket for denne posten
  4. #3
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Jeg kjørte store deler av strekningen Oslo - Gøteborg, brant totalt en liter olje ut av turboen, folk bak meg ringte og varslet om lokal blå tåke etter bilen. På 25km ville du lagt merke til det, med mindre du hadde holdt høy fart, og jeg vet det er en del stopp på vei opp mot Frognerseteren.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. des. 2011
    Innlegg
    73
    Antall takk

    Standard

    Ja uten sammenligning forøvrig, men brodern hadde en Skoda (rundt 80 modell,bensin uten turbo) som drakk ca 0.5 liter olje pr 10 km. Det tok 2-3 minutter å finne min bil på parkeringsplassen etter han var kjørt,og å ligge bak den bilen i trafikken gikk ikke. Det var rett og slett totalt tåkelagt og solformørkelse samtidig bak den bilen..

    Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

  6. #5
    Registrerte brukere Benjamin sin avatar
    Medlem siden
    09. okt. 2016
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    818
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    Jeg kjørte store deler av strekningen Oslo - Gøteborg, brant totalt en liter olje ut av turboen, folk bak meg ringte og varslet om lokal blå tåke etter bilen. På 25km ville du lagt merke til det, med mindre du hadde holdt høy fart, og jeg vet det er en del stopp på vei opp mot Frognerseteren.
    Hehe husker jeg gjorde det samme. Røyk la E6 med blå røyk når turbon raste på vei til jobb. Lå i rundt 110 km/t. Merket det godt selvom jeg holdt høy fart


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    1990 Volvo 240

  7. #6
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Jeg ville stilt spørsmålet om oljen faktisk ble påfylt. Hørt om tilfeller hvor oljekanna står igjen på benken til mekanikeren.

    Et slikt oljeforbruk MERKES, enten visuelt eller via lukt. Hvis det er en såpass kraftig lekkasje, så ville det synes. Hvertfall finne hvor lekkasjen kommer fra.

    Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  8. Takk Arnt takket for denne posten
  9. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2015
    Sted
    Fauske
    VCCN medlemsnummer
    1595
    Innlegg
    24
    Antall takk

    Standard

    Montere oljetrykkmanometer så ser du om du har det oljetrykket som er innenfor verdiene som volvo har satt.

    Sent fra min D6503 via Tapatalk

  10. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. jan. 2017
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Angry

    Sitat Opprinnelig postet av Svirre Vis post
    Jeg ville stilt spørsmålet om oljen faktisk ble påfylt. Hørt om tilfeller hvor oljekanna står igjen på benken til mekanikeren.

    Et slikt oljeforbruk MERKES, enten visuelt eller via lukt. Hvis det er en såpass kraftig lekkasje, så ville det synes. Hvertfall finne hvor lekkasjen kommer fra.

    Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
    Takk for svar. Vi så ikke noe unormalt røyk bak bilen, så jeg mistenker også det ble fylt på for lite olje.

  11. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    De har nok dessverre fylt på for lite olje. Jet vet om et tilfelle hvor mekaniker glemte og sette til bake peilepinnen og olje sprutet over helle motor rommet.
    Så er lurt og alltid sjekke bilen når den kommer fra verksted. Håper de innrømmer og ha gjort en feil vis ikke bør du bytte verksted.

  12. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. jan. 2017
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kimar Vis post
    De har nok dessverre fylt på for lite olje. Jet vet om et tilfelle hvor mekaniker glemte og sette til bake peilepinnen og olje sprutet over helle motor rommet.
    Så er lurt og alltid sjekke bilen når den kommer fra verksted. Håper de innrømmer og ha gjort en feil vis ikke bør du bytte verksted.
    En liten oppdatering:
    Motoren er tatt ut av bilen og tatt fra hverandre. Sylinder 3 og tilhørende stempel er stygt ripet opp. Verkstedet mener at de andre sylinderne, stemplene, veivlagere osv ser bra ut. De mener derfor at det er nok å hone sylinderen (evt. sette inn ny foring) og bytte stempel. Bør jeg stole på dette?
    Verkstedet mener nå at årsaken er at dysen til syl.3 har stått åpen. Dette skal da ha spylt motoroljen ut i eksossystemet. De mener det var 1,5 l olje i eksospotta. Jeg har ikke sett noen bilder av dette. De sier at det er et vanlig problem i D5 motoren. Er det noen som har hørt om dette?

  13. #11
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Høres tvilsomt ut i mine ører. Ved en fungerende motor vil det kun være olje på sylinderveggene som smøring, via det stempelringene slipper forbi, og halvannen liter er mye. Ikke hørt om dette på D5 uansett.

    Om verkstedet har kontrollkjørt bilen i etterkant bør de ha merket at dysa sto oppe, eventuelt merket et oljeforbruk. Om dette er tilfelle tviler jeg på at dette oljeforbruket kom via slitte stempelringer eller ventiltetninger, på magisk vis først når du kjørte de 40km ut fra sjappa. Problemet bør i tilfelle ha vært tydelig lenge før du satte bilen borti til service, ikke kun etter service.

    Be i det minste om dokumentasjon på det de sier, altså beviser på at dysa sto åpen og potta vsr full av olje.
    Sist endret av mrstfu; 05/03/17 kl 15:25
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  14. #12
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    her høres det ut som mye synsing fra verkstedet.
    Hadde så mye olje gått ut i eksos anlegget så er garantert lamdasonden bare å kaste. usikker på om det er partikkel filter på denne, men det må jo vere potte tett og før oljen hadde kommet til eksos potten. Veivhusåndingen har jo slanger fra kjølevatnet i lag med slangene fra veivhusåndingen for å varme opp pluss heater på enden som går til innsuget igjen.

    hadde dysen stått åpen så skal det være fullt i sot i sylinderen, samt turboen hadde blitt såpass glovarm at den trenger nye tetninger. dette skal vere mulig å se på eksosmanifoilden at røret fra sylinder tre har annen farge enn de andre evt.

    for meg høres ut som mekanikeren gjor en feil, og enten han ikke innrømmer det for verkstedet eller verkstedet prøver å skylde på andre ting.

    Enkel sjekk for å se om dysa har stått åpen hele tiden er å lukte på oljen, den burde lukte sterkt diesel siden det slipper mye forbi stempelringene under kompresjons takten. Om det hadde skjedd så har sikkert eksos ventilen fått seg en smell pga varmen.
    Motoren skulle og ha fått tennings bank og fått redusert ytelse pga hjernen struper motoren pga tenningsbank.
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  15. #13
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Jeg også stiller meg bak at mekanieren synser her. Så stort oljeforbruk bemerker seg visuelt ganske kraftig, samt du vil kjenne lukten av det.

    Åpen dyse? Isåfall ville du ikke hatt en bil som gikk normalt. Både fordi dysen slipper ut for mye diesel i egen sylinger, men den ville også redusert trykket på commonrail-systemet.

    Jeg hadde ikke godtatt tull på noen som helst måte. At en mekaniker har gjort en feil og har glemt å fylle på olje, kan skje, og de må få muligheten til å rette opp i det, men å komme med slike bortforklaringer blir i grenseland etter min mening.

    Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  16. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Enig med de andre her, 3-4 liter gjennom turboen på 25km er svært lite sannsynlig. Du ville tåkelagt hele byen.
    Sånn ellers så lurer jeg på hva mekanikeren mener om seala på turboen, om han mener det han sier burde vel en ny turbo være nødvendig, evnt nye seal i det minste.
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  17. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. jan. 2017
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard

    takk for bra svar.
    Dersom honing ikke fungerer, foreslår verkstedet å bytte foring i den ødelagte sylinderen, samt sette inn nytt stempel, rådeskåler osv. Ettersom foringene er støpt fast i blokka på D5 er dette litt trøblete. men de mener at Jahrmann Motorteknikk har gjort dette før. De setter visst inn en foring fra Mercedes. Er det noen som vet om dette vil fungere?

  18. #16
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Harik Vis post
    takk for bra svar.
    Dersom honing ikke fungerer, foreslår verkstedet å bytte foring i den ødelagte sylinderen, samt sette inn nytt stempel, rådeskåler osv. Ettersom foringene er støpt fast i blokka på D5 er dette litt trøblete. men de mener at Jahrmann Motorteknikk har gjort dette før. De setter visst inn en foring fra Mercedes. Er det noen som vet om dette vil fungere?
    Hvis du skal utføre en slik operasjon, ville jeg utvilsomt latt Jahrman utføre dette selv. Ikke etter anbefaling fra han til andre.
    Som sagt; jeg stiller meg svært skeptisk til om dette er løsningen, men hvis dette er garantiarbeid, så får dem drive på. Hensikten for deg som kunde er å ha en fungerende bil.

    Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  19. #17
    Registrerte brukere EinarK sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2012
    Sted
    Hjemme vel..
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard

    Hvordan går det her?
    For meg ser dette ut som reinspikka bløff opp og i mente fra verkstedets side.
    Ved åpen dyse på commonrail er det tvilsomt at motoren i det hele tatt hadde startet.

    Opphoning og nytt overdim stempel bør fungere greit hvis ikke ripene er for dype.
    Som andre nevner, be om dokumentasjon på påstander, og ikke minst god garanti på utført reparasjon.
    ex-bilmekaniker
    Forskningstekniker Norsun
    Rekreasjon foregår i lufta
    Kjører 2008 Volvo V70 2,4D summum

Lignende tråder

  1. Motorhavari på V50
    By sindrestjenester in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 5
    Siste post: 23/04/16, 11:56
  2. Motorhavari 2007 V70II 2.4D
    By Speedy in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 16
    Siste post: 02/01/16, 18:45
  3. [Haster litt] D5252T Motorhavari
    By RSTAR in forum Motor og gir
    Svar: 28
    Siste post: 01/09/11, 19:50
  4. [LØST]Motorhavari på Saltfjellet. Hjelp!
    By Loff in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 25/07/11, 15:37
  5. Hvordan forebygge motorhavari på Volvo diesel?
    By gubben in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 10
    Siste post: 13/11/10, 02:00

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •