Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 42

Tråd: Plutselig tomt batteri

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2016
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    281
    Antall takk

    Standard Plutselig tomt batteri

    Jeg har nå to ganger i løpet av en drøy måned opplevd at jeg har startet parkeringsvarmeren, og så fått en beskjed etter en stund om at "Forvarming ble avbrutt for å sikre høyt ladenivå i batteri". I dag kom beskjeden etter en halvtime. Og så har det ikke vært nok strøm igjen til å starte bilen. Jeg mener å huske at det var rundt 0 forrige gang også, som i dag. Det har nok vært ned mot minusgrader i natt, vil jeg tro. Men normalt skulle vel det at man ikke får start bli hindret av akkurat denne funksjonen med stopp av forvarmeren. Jeg ladet sist batteriet over natta, og siden har det ikke vært noe trøbbel før i dag, da det altså var kaldt og jeg ville forvarme bilen. Men jeg har forvarmet bilen også tidligere, uten det problemet. Hva kan årsaken være til dette? Er det rett og slett et dårlig batteri som mister den siste delen av ladespenningen veldig raskt? Det har riktignok bare vært småkjøring i jula (fram og tilbake til byen, en knapp mil hver vei), men likevel syns jeg det er litt rart. Hvor lenge bør batteriet til en 2013-modell vare?
    XC60 2013 D4 AWD automat Summum solgt
    Gått over til fienden, Mercedes EQC - ikke aktiv på forum lenger

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    Ville vel starta med å sjekke tilstanden på batteriet hos en lokal bilrekvisita eller lignende. Jeg bruker mye dieselvarmer og har tilgode å lade noe utover vanlig kjøring som for tiden er småkjøring.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2016
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    281
    Antall takk

    Standard

    Ja, da er det bare to alternativer, enten at noe ligger og stjeler strøm, eller at batteriet er ganske dårlig. Så jeg skal få sjekket det, takk!
    XC60 2013 D4 AWD automat Summum solgt
    Gått over til fienden, Mercedes EQC - ikke aktiv på forum lenger

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    Jepp, det jeg tenker og.
    Og av de to alternativene er en batterisjekk den absolutt enkleste å gjennomføre. Har heller ikke måttet betale noe for en slik test tidligere, så det er jo en bonus med gratis feilsøking. =p

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2016
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    281
    Antall takk

    Standard

    Godt poeng. Jeg drar nok nedom Volvo, for jeg kjøpte den for et knapt halvår siden og har ett års bruktbilgaranti. Jeg vet ikke helt om det også gjelder batteriet, men det finner vi nok ut!
    XC60 2013 D4 AWD automat Summum solgt
    Gått over til fienden, Mercedes EQC - ikke aktiv på forum lenger

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2016
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    281
    Antall takk

    Standard

    Her må det være noe fishy med batteriet, tror jeg. Fra 20 % til 70 % på den elektroniske laderen min i løpet av en time. Med fire amperes lading! Det skal bare ikke være mulig med et godt batteri på den størrelsen.
    XC60 2013 D4 AWD automat Summum solgt
    Gått over til fienden, Mercedes EQC - ikke aktiv på forum lenger

  7. #7
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Om du bare har hatt bilen i et halvt år, vet du jo ikke hvordan bilen har blitt behandlet før. Om batteriet har vært utladet før, eller vært hardt brukt i fire år, er ikke det nødvendigvis dårlig levetid for batteriet i en dieselbil.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  8. Takk regeli takket for denne posten
  9. #8
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff Vis post
    Jeg har nå to ganger i løpet av en drøy måned opplevd at jeg har startet parkeringsvarmeren, og så fått en beskjed etter en stund om at "Forvarming ble avbrutt for å sikre høyt ladenivå i batteri". I dag kom beskjeden etter en halvtime. Og så har det ikke vært nok strøm igjen til å starte bilen. Jeg mener å huske at det var rundt 0 forrige gang også, som i dag. Det har nok vært ned mot minusgrader i natt, vil jeg tro. Men normalt skulle vel det at man ikke får start bli hindret av akkurat denne funksjonen med stopp av forvarmeren. Jeg ladet sist batteriet over natta, og siden har det ikke vært noe trøbbel før i dag, da det altså var kaldt og jeg ville forvarme bilen. Men jeg har forvarmet bilen også tidligere, uten det problemet. Hva kan årsaken være til dette? Er det rett og slett et dårlig batteri som mister den siste delen av ladespenningen veldig raskt? Det har riktignok bare vært småkjøring i jula (fram og tilbake til byen, en knapp mil hver vei), men likevel syns jeg det er litt rart. Hvor lenge bør batteriet til en 2013-modell vare?
    Jupp, samme skjedde med min 2013 XC70, begynte i sommer hvor bilen maste om lavt batterinivå.
    Var innom Volvo 2 ganger å fikk sjekket batteriet.
    Så nå når vinteren kom, så ante jeg uråd, å handlet med startkabler å la bak i bilen, og jammen fikk jeg bruk for dem.
    Madammen startet varmeren på bilen, så tikket det inn en beskjed fra VOC om at varmeren var stoppet pga. lavt batterinivå.
    Så forsøkte hun å starte bilen, og da var det rett og slett ikke mer futt i batteriet.
    Så rett inn på Volvo samme dag, og konstanterte defekt batteri. Så fikk jeg nytt på garanti.

    Men Volvo er avhengig av å få en gyldig testkode gjennom
    VIDA
    for at de skal få dekket batteribytte på garanti. Men har man først begynt å få startproblemer, så bør ikke dette være noe problem.
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  10. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2016
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    281
    Antall takk

    Standard

    mrstuf, jeg vet hvem som hadde den før. Hun har garantert ikke mishandlet den!

    Stig-Arne, vi får se om de får ut en kode, da. Fruen var innom i dag, men de hadde vareopptelling (det kan da ikke ta lang tid! én bil, to biler, tre biler... ) så hun skal ned igjen i morgen tidlig. Men jeg tviler på at det blir noe stort problem, servicen på Frydenbø i Mandal har det ikke vært mye å si på.
    XC60 2013 D4 AWD automat Summum solgt
    Gått over til fienden, Mercedes EQC - ikke aktiv på forum lenger

  11. #10
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Snakker ikke om mishandling, men om bruk som trekker mye strøm, spesielt start og småkjøring. Har batteriet vært utladet en gang, er det nok til å senke levetida ganske betraktelig, og som sagt - fire år på et batteri i en dieselbil med alt mulig rart av elektronikk og konstante forbrukere er ikke dårlig i mine øyne.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  12. #11
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Selv har jeg flere ganger igjennom året ladet batteriet med batterilader. Men uansett så klarte ikke batteriet mer enn 3 1/2 år. Før kapasiteten kom ned på 60 %.
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  13. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2016
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    281
    Antall takk

    Standard

    Nei, du kan vel ha rett i det. Jeg er bare vant til at batterier varer lenger. Men bruken hennes var så å si aldri småkjøring. Hun kjørte fem mil om morgenen, og fem mil tilbake igjen om kvelden hver dag fra august til juni. Det var i praksis en ren pendlerbil, dermed hadde den gått en del da jeg fikk den (rundt 100K), men den så ut nesten som ny.
    XC60 2013 D4 AWD automat Summum solgt
    Gått over til fienden, Mercedes EQC - ikke aktiv på forum lenger

  14. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2016
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    281
    Antall takk

    Standard

    Da var bilen innom Volvo, og de kjørte både vanlig og utvidet batteritest (og ladetest), men batteriet fikk godkjent på begge. Mekanikeren mente at det var bruk av diselvarmer før korte turer (én mil hver vei) som gjorde at bilen ikke klarte å lade opp igjen det varmeren hadde brukt, og så hadde det ladet seg ut over tid. Dessuten hadde da varslingen om lav spenning kommet for sent til å redde starten. Jeg vet iallfall en ting: Hvis det skjer igjen, skal jeg lade uten å koble plusspolen fra batteriet, så den ikke sletter eventuelle feilmeldinger!
    XC60 2013 D4 AWD automat Summum solgt
    Gått over til fienden, Mercedes EQC - ikke aktiv på forum lenger

  15. #14
    Registrerte brukere Holern sin avatar
    Medlem siden
    30. juni 2011
    Sted
    Ranheim
    VCCN medlemsnummer
    624
    Innlegg
    432
    Antall takk

    Standard

    Jeg hadde tilsvarende opplevelse med min bil.....noen ganger hadde ikke webasto startet, og ved ett tilfelle var det ikke strøm nok til å få start på motoren.
    Da kjørte jeg bort til Tudor Sønnak og kjøpte nytt batteri. Stappa det nedi, og siden har webastoen vært i bruk titt og ofte, og bilen starter slik den skal.
    Kosta meg 1378,- riksdaler.
    Kjøretøy nå:

    2018 Volvo V90 T8 R-design, Bursting Blue

    1999 Honda VFR800.

    1974 Mercedes Benz R107 450SL

  16. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2016
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    281
    Antall takk

    Standard

    Må nok vurdere det. Men først skal jeg la det gå utover vinteren og se om dette skjer igjen, og i så fall lade den med plusspolen på og så kjøre direkte til Volvo, så de kan se feilkoden. Jeg har problemer med å tro på at dette er normalt, og jeg lurer på om de testene de tar faktisk tester batteriets evner til å holde på lading, som et rekvisitabutikk ville gjøre, eller om det bare er "her er det ingen feil meldinger fra batteriet, da sier vi at alt er i orden". Så jeg stikker nok innom et eller annet sted som har batterier.
    XC60 2013 D4 AWD automat Summum solgt
    Gått over til fienden, Mercedes EQC - ikke aktiv på forum lenger

  17. #16
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Hvis de har testet batteriet, så kjører de en belastningstest.

    Ved hyppige korte turer med høyt strømforbruk, vil dette tære på batteriets evne til å ta til seg strøm hvis det ikke vedlikeholdslades med jevne mellomrom. Uten slik lading, vil du oppleve kortere levetid på batteriet

    Kjøp deg et nytt batteri, gjerne fra feiltema (ikke de billigste) og invester i en lader. Skader ikke å lade 1 gang i mnd under slike forhold.

    Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  18. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2016
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    281
    Antall takk

    Standard

    Det er det snåle, jeg hadde ladet batteriet bare et par uker før det skjedde første gang. Og kjørt 10 mil 4-5 dager før. Men det virkelig snåle er i går, da jeg koblet til elektronisk lader fra "Feiltema" (den var ny...), som først viste 20 prosent, og så var oppe i 70 prosent etter bare en time! Det skal ikke være mulig med 4 ampere.
    XC60 2013 D4 AWD automat Summum solgt
    Gått over til fienden, Mercedes EQC - ikke aktiv på forum lenger

  19. #18
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Leste det, men glemte av laderen Batterier mister sin mottagelsesevne under slike forhold og spenningen øker ujent med amperésttrken i batteriet. Derfor oppfører u batteriladeren din på den måten den gjør.

    Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  20. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2016
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    281
    Antall takk

    Standard

    Forstått. Gjelder det elektroniske ladere med display også?
    XC60 2013 D4 AWD automat Summum solgt
    Gått over til fienden, Mercedes EQC - ikke aktiv på forum lenger

  21. #20
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff Vis post
    Forstått. Gjelder det elektroniske ladere med display også?
    Det er bare elektronikk som styrer lademengden og tilbyr vedlikeholdslading på en bedre måte enn analoge ladere gjør.
    Displayet er bare for å vise volt, ladestyrke og andre visuelle tilbakemld til bruker.

    Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  22. #21
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Testen de kjører i
    VIDA
    er en belastningstest, de som skjer da er at bilen går på tomgang og lader batteriet i noen minutter, så stoppes bilen, og belastes da med forbrukere på, hovedlys bla i noen minutter. Husker ikke nøyaktig hvor mange.
    I denne testen så måles da spenningen, om spenningen holder seg innenfor en gitt toleranse, så er batteriet OK i henhold til Volvo.

    Litt av problemet er at når spenningen kommer ned til ett visst nivå, så kan det virke som om batteriet kollapser, og ikke yter det det skal ved gitt Volt.
    Og programvaren som skal sørge for at Webastoen kutter ved gitt antall Volt, er jo grei nok, men ved denne grensen, så er ikke batteriet istand til å starte bilen når det er slitt

    Så det vil jo si at ett batteri med 90 Ah (som sitter i min XC70 f.eks) , om det har mistet 40 % kapasitet, så er man nede på kun 54 Ah igjen. Og selv om volten er OK, så er det ikke sikkert kapasiteten er tilstede. Og når programvaren til Webastoen kun bryr seg om volten, så sier det seg selv at den ikke har mulighet til å fange opp ett slitt batteri.
    Eneste gode måten å få en god helsesjekk på ett batteri, er ved en skikkelig belastning, og måle syrevekt.

    Det som forårsaker dette er sulfatering, som skader batteriets evne til å ta til seg ladning, og som redusererer kapaisteten på batteriet. Og det er rett og slett normal slitasje.
    Dette forverrer seg også når batteriet blir dypt utladet.
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  23. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. april 2016
    Innlegg
    9
    Antall takk

    Standard

    Min XC70 MY12 har gått på samme batteri siden bilen var ny sommeren 2011. Bruker diselvarmeren både morgen og ettermiddag. Har man først blitt vant til å sette seg inn i varm bil på vinteren, vil man ikke prøve noe annet.

    Tenker varmeren går minst 1 time hver dag. Huskeregelen er vel at man skal kjøre bilen like mange minutter som varmeren har gått. Jeg kjører ca 7 mil på E6 hver dag, det er vel med på å lade batteriet tilstrekkelig. Men for å være sikker, vedlikeholdslader jeg batteriet et par ganger hver mnd. gjennom vinteren.

  24. #23
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SFN Vis post
    Min XC70 MY12 har gått på samme batteri siden bilen var ny sommeren 2011. Bruker diselvarmeren både morgen og ettermiddag. Har man først blitt vant til å sette seg inn i varm bil på vinteren, vil man ikke prøve noe annet.

    Tenker varmeren går minst 1 time hver dag. Huskeregelen er vel at man skal kjøre bilen like mange minutter som varmeren har gått. Jeg kjører ca 7 mil på E6 hver dag, det er vel med på å lade batteriet tilstrekkelig. Men for å være sikker, vedlikeholdslader jeg batteriet et par ganger hver mnd. gjennom vinteren.
    Nå er jeg litt usikker på om MY12 har BMS (battery management system). Det er rett og slett noe svineri. Det skal sørge for lavere forbruk ved en "smartere" bruk av generatoren. Og jeg er veldig sikker på at dette systemet ofte sliter mer på batteriene enn tidligere.
    Min mors V60 som er en MY12, er nå 5 år gammel, og surrer fint på samme batteriet.
    Gammelbilen hennes, en S60 klarte 10 år på samme batteri.

    Men kan absolutt være forskjell i kvaliteten på batteriene også.
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  25. #24
    Registrerte brukere anders85 sin avatar
    Medlem siden
    29. mars 2010
    Innlegg
    243
    Antall takk

    Standard

    Bare hiver ut min erfaring på omerådet. Min XC 70 oppførte seg på samme måte. Det manglet nesten 1 liter vann på batteriet fylte væske og ladet opp å det har nå overlevd 2 vintrer.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  26. #25
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard

    Har hatt en del batterier som flater helt ut når de kommer under halvladet.

    De fungerer som regel perfekt under sommerhalvåret, og kan og fungere bra på vinteren så lenge batteriet er fulladet.

    Disse batteriene kan vere vanskelige at Vida finner feil på, da ofte batteriet ligger over halvladet ved test og derfor fungerer som normalt.

    Batteritesten i Vida består av to tester, og batteriet må bestå begge. En ladetest, der bilen går på tomgang i 2 min og lader. Det blir da kontinuerlig målt hvor mye batteriet tar i mot av lading. Der etter en belastningstest på 4 minutter, der det trekkes en strømstyrke på 20A (+/- 5A).

    Ved at verkstedet tapper batteriet litt ekstra før test, kan det hjelpe til å ta testen.
    Problemet er da at dersom batteriet flater ut, så vil ladningsgraden (SoC) vere 0%. SoC må ligge mellom 20 og 70% for å kunne utføre testen.

    Sent frå S7 Edge
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 470 000 km
    2015 Volvo V60 D4 AWD aut R-design (D5244T12) 102 000 km
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 89 000 km

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Svar: 18
    Siste post: 05/07/16, 13:27
  2. C30 2010 - Tomt for AC-gass - bytte kondenser
    By aarnes in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 12
    Siste post: 20/10/15, 22:10
  3. noen som vet hva et tomt 940 kaross veier?
    By Noddiii in forum Karosseri, interiør og bilpleie
    Svar: 3
    Siste post: 09/02/12, 15:53
  4. tank måler viser tomt
    By jonass in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 14/02/10, 14:22

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •