Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 43

Tråd: Når begynner det å lønne seg å bruke parkeringsvarmeren?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2016
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    281
    Antall takk

    Standard Når begynner det å lønne seg å bruke parkeringsvarmeren?

    En bil bruker jo en god del mer diesel når den er kald. Hvor kaldt må det være for at det skal lønne seg øknomisk å stille inn parkeringsvarmeren når man skal noe sted? Det har vel kanskje også litt med slitasje på motoren å gjøre, for en kald motor med kald olje slites jo også en del mer enn en varm en.
    XC60 2013 D4 AWD automat Summum solgt
    Gått over til fienden, Mercedes EQC - ikke aktiv på forum lenger

  2. #2
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    I "auto-start" modus starter den hvis det er under 5 varmegrader ute. Det er kanskje en liten pekepinn på hva volvo selv mener

    Økonomien i det har jeg aldri tenkt gjennom, men er det den minste mulighet for is/rim på frontruta så bruker jeg den

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2016
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    281
    Antall takk

    Standard

    Takk for det! Autostart er vel at den fyrer opp når man åpner bilen og skal ut og kjøre? Og under null vil jeg selvsagt også gjøre det, spørsmålet er mer området fra null til ti plussgrader.
    XC60 2013 D4 AWD automat Summum solgt
    Gått over til fienden, Mercedes EQC - ikke aktiv på forum lenger

  4. #4
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Det avhenger mye av om du skal bare en liten tur på butikken eller om du faktisk skal et lite stykke. Hvis du har en litt større motor, vil den klare fint å holde temparaturen selv helt ned i -15 (hvis det gjelder den du har i signaturen din). Økonomisk sett så sparer du ikke så mye på å ikke bruke den. Skal du ut og kjøre et lite stykke, så syns jeg varm bil og godt forvarmet motor er helt innafor, selv i 5+ grader Det er oppgitt at Ardic-varmeren i
    P2
    biler bruker ca. 0,5l/t, så jeg tror ikke din bruker så veldig mye mer. Ved aktiv bruk så vil du merke at rekkevidden synker med 100-200km, men alt etter hva du vil koste på deg!
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  5. #5
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Autostart gjelder fra 5+ og lavere temp hvor den starter og stopper automatisk i takt med motoren.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Rent økonomisk lønner det seg vel ikke i det hele tatt, det handler om komfort og det i seg selv er verdt hver krone...

    Sent fra min S30 via Tapatalk
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2016
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    281
    Antall takk

    Standard

    Svirre, det er XC60-en med D4, ja. De minste turen på butikken her er omtrent en mil. Hvis den bare bruker en halvliter på en time, vil det si en drøy femmer for å varme i en halvtime, som er nok ved +5, så da vil jeg tro det lønner seg, takk!
    XC60 2013 D4 AWD automat Summum solgt
    Gått over til fienden, Mercedes EQC - ikke aktiv på forum lenger

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2016
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    281
    Antall takk

    Standard

    Turb00le, jeg er litt usikker, fordi den bruker mer diesel når den skal starte fra kald og varme seg opp, og på grunn av slitasjen. Men det er neppe snakk om mange kronene den ene eller andre veien.
    XC60 2013 D4 AWD automat Summum solgt
    Gått over til fienden, Mercedes EQC - ikke aktiv på forum lenger

  9. #9
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff Vis post
    Svirre, det er XC60-en med D4, ja. De minste turen på butikken her er omtrent en mil. Hvis den bare bruker en halvliter på en time, vil det si en drøy femmer for å varme i en halvtime, som er nok ved +5, så da vil jeg tro det lønner seg, takk!
    Hvis du langkjører den en gang i blandt, så vil jeg si at dieselvarmer ikke er noe vits i å aktivere. Hvis du har kun småkjøring og ikke får kjørt langt en gang i blandt, så er det greit å forvarme motoren mest mulig før den lengste turen ila uka. Det er snakk om kondens i motoren som kan oppstå ved mye småkjøring.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2016
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    281
    Antall takk

    Standard

    Takk, enda en ting som taler for det! Det blir nok mest byturer foreløpig, ja. Vi var riktignok i Sverige en tur i helga (Nordens Ark dyrepark er virkelig verd å se, og så er den sponset av Volvo!) , men det meste er en til fire-fem mil.
    XC60 2013 D4 AWD automat Summum solgt
    Gått over til fienden, Mercedes EQC - ikke aktiv på forum lenger

  11. #11
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Med tanke på forbruket til dieselvarmeren ville jeg ikke nølt med å starte den uansett kjøretur. Motoren har det mye bedre når den er varm, både hva gjelder slitasje og forbruk. Ikke minst utslipp, ryktes at en kald dieselmotor på tomgang spytter ut like mye grums ila de første to minuttene som en varm dieselmotor gjør over mangfoldige mil kjøring i ideelle forhold. Ideelle forhold er kanskje utopisk, me poenget står, om det stemmer.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2016
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    281
    Antall takk

    Standard

    Enda et godt poeng for varmeren.
    XC60 2013 D4 AWD automat Summum solgt
    Gått over til fienden, Mercedes EQC - ikke aktiv på forum lenger

  13. #13
    Registrerte brukere Holern sin avatar
    Medlem siden
    30. juni 2011
    Sted
    Ranheim
    VCCN medlemsnummer
    624
    Innlegg
    432
    Antall takk

    Standard

    Jeg bruker min webasto kun som parkeringsvarmer, og jeg bruker den når det drar seg ned mot et par-tre plussgrader og nedover.
    Autostart har jeg slått av, for jeg har ikke noe problem med å opprettholde god temp i kupeen under kjøring.
    Kjøretøy nå:

    2018 Volvo V90 T8 R-design, Bursting Blue

    1999 Honda VFR800.

    1974 Mercedes Benz R107 450SL

  14. #14
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Det hadde ikke jeg med min D5 heller, helt til det dukka under 20 blå. Tempnåla krøp godt nedover på egenhånd da, fint med direktestart da. Har også programmert ut autostart, men nå i vinterhalvårer bruker jeg den ved hver eneste oppstart og igangkjøring. Lar den gå til motoren er varm og slår av.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. juni 2016
    Innlegg
    80
    Antall takk

    Standard

    Bruker dieselvarmeren hver dag. Deilig å skrape vinduene. Åsså har motoren det mye bedre. Men Autostart ? Mulig er min bil for gammel til det ( 05/07 mod). Men jeg synest den er litt tørst.. Hvor mye skal den bruke i timen? Bruker å sette på uret en halv time før start.

  16. #16
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Med mindre den har fått programvare som fjerner autostart, har den også det. Da starter den under kjøring om motortemperaturen detter under en gitt temperatur. Ikke sikkert du legger merke til at den starter.

    Ardic-brenneren bruker ca 0.5 liter i timen.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  17. #17
    Registrerte brukere runepv50 sin avatar
    Medlem siden
    23. mai 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    335
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff Vis post
    En bil bruker jo en god del mer diesel når den er kald. Hvor kaldt må det være for at det skal lønne seg øknomisk å stille inn parkeringsvarmeren når man skal noe sted? Det har vel kanskje også litt med slitasje på motoren å gjøre, for en kald motor med kald olje slites jo også en del mer enn en varm en.
    Mitt synspunkt ang økonomi og disse diesel varmerene. Her er det ikke kostnaden av diesel som er kostnaden men kostnaden med å reparere disse når de går i stykker. Det er meget kostbart. Så min anbefaling er å ikke la den starte automatisk selv, men alltid la den bli startet manuelt og samtidig la den gå seg ferdig hvis den først er startet. De korte turene til butikken gjør ikke godt for disse varmerene, men skal den først startes så la den få brenne ut tiden og ikke bry seg med den ekstra 1/2 literen som går med. Tror det er billigst over tid Har en garanti spiller det ingen rolle selvfølgelig.
    Volvo V70 2.0D 2010

  18. #18
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av runepv50 Vis post
    kostnaden med å reparere disse når de går i stykker. Det er meget kostbart.
    Hvor kostbart snakker vi, hvis vi sammenligner med de gamlere ardic 912d brennerne i V70N da? Ser du har en 2010modell, og regner med du snakker om den, for prisene på reservedeler til brennerne brukt i v70n (flammevakt - en hundrings, termostat - 60-70kr, sirkulasjonspumpe - 400ish kr, osv) er da ikke avskrekkende.

  19. #19
    Registrerte brukere runepv50 sin avatar
    Medlem siden
    23. mai 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    335
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av eab Vis post
    Hvor kostbart snakker vi, hvis vi sammenligner med de gamlere ardic 912d brennerne i V70N da? Ser du har en 2010modell, og regner med du snakker om den, for prisene på reservedeler til brennerne brukt i v70n (flammevakt - en hundrings, termostat - 60-70kr, sirkulasjonspumpe - 400ish kr, osv) er da ikke avskrekkende.
    Uavhengig av årsmodell. Delene er en ting mens timene på verksted er en annen. Får ikke gjort noe hos volvo for under 1500,- hvis det skulle være trøbbel med den og da skal en brenne mye diesel for å komme opp i summen som det koster å drifte en slik varmer hvis det oppstår feil. Så dermed er det bare tull å spekulere i når tid det begynner å lønne seg å bruke varmeren som trådstarter spør om. Jeg mener det vikstigste er å la det få brenne seg ferdig når den først startes...det blir billigst i lengden.
    Volvo V70 2.0D 2010

  20. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2016
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    281
    Antall takk

    Standard

    Jeg har vel aldri lest at dieselvarmerne er noe problem på disse bilene. Alt i alt vil jeg si at å ha Volvo er ganske mye billigere enn det jeg hadde før, VW. Flere standardfeil enn de bilene har, er det vanskelig å tenke seg! Svinghjul, rust, knekte framfjærer osv. osv. 1500 kroner er ikke akkurat avskrekkende da! Men uansett, det klart beste argumentet i tråden er jo miljøargumentet. Jeg skulle ønske jeg kunne ha elbil, men kjøremønster og ofte behov for å trekke tilhenger, pluss mangel på penger (en 2013 XC60 går an, prisen for en Tesla X med hengerfeste blir verre) gjør at jeg må ha et "miljøsvin", men da er det jo greit å kunne svine til minst mulig. Om det koster meg noen kroner for reparasjon av dieselvarmer, tar jeg det forholdsvis avslappet.
    XC60 2013 D4 AWD automat Summum solgt
    Gått over til fienden, Mercedes EQC - ikke aktiv på forum lenger

  21. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. sep. 2016
    Innlegg
    50
    Antall takk

    Standard

    Fikk pris på overhaling av brenner i min bil på 12400,-
    Verksted fikk ikke kontakt med styreenhet, så da antok de at den måtte byttes. de skulle og skifte brennkammer siden vifte/glødeplugg osv visstnok ikke kunne skiftes hver for seg?

  22. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2016
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    281
    Antall takk

    Standard

    Nå vet jeg ikke hvilken bil du har eller hvor gammel, men alle biler har sine feil. Franske biler er det ofte forstillingen og det elektriske, VAG har rusten (sinkslipp og bremser), idiotiske løsninger for å skifte lyspærer på Xenon og svinghjulene, Honda har frontlyktene og vannlekkasjer osv. Så i den sammenhengen er ikke 12 400 noen formue. Garantien på en bil er ofte i praksis "best før"-dato.
    XC60 2013 D4 AWD automat Summum solgt
    Gått over til fienden, Mercedes EQC - ikke aktiv på forum lenger

  23. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Sted
    Sunnmøre
    Innlegg
    249
    Antall takk

    Standard

    Enig i tankegangen anng.å slå av autostart på desse varmerene. og la den få gå en god stund,når den først brukers
    Sist endret av hobby610; 02/12/16 kl 14:22

  24. #24
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Tilleggsspørsmål: skal den brenne ut en viss tid mår den først har startet på direktestart, eller er det temperatur den sikter etter? Spørsmålet gjelder forsåvidt både Wbasto og de gamle Ardic-brennerne.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  25. #25
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Bruker du "direktestart" brenner den i en time. Mener å huske det sto så i instruksjonsboka til min gamle V70N med ardic, og det samme gjør vel 09-modellen jeg har nå med webasto(?).

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. C30 '10 - alarm uler når det passer seg
    By aarnes in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 8
    Siste post: 02/10/16, 19:12
  2. Svar: 0
    Siste post: 02/05/14, 15:04
  3. "Lambdalampe" begynner når bilen blir varm
    By Laaars in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 16/08/13, 16:21
  4. Svar: 4
    Siste post: 31/10/12, 15:27
  5. Fjusking og ikke fjusking når ladetrøkk begynner
    By Devils in forum Motor og gir
    Svar: 2
    Siste post: 25/07/10, 12:57

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •