Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  5
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 30

Tråd: Volvo'n går til tider sakte

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. okt. 2016
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard Volvo'n går til tider sakte

    Hei, har i en periode nå hatt ett problem med min volvo v50 1,6 07 med at motoren vil liksom ikke gi mer, dvs at jeg må gire ned for å komme opp i fart. Bilen har problemer med å komme opp slake bakker så sant jeg ikke girer ned, minner nesten litt om DPF men det skiftet jeg på 120, og nå har bilen gått 173, skal det tette seg så fort?

    Det er ingen problemer når bilen er kald, da går den som en kule, når problemer oppstår så har jeg funnet ut at det hjelper å slå av og starte motoren på nytt, det ser ut til å hjelpe.

    Noen som har en løsning?
    Sist endret av kar1; 10/10/16 kl 09:51

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    Første bud er å lese ut eventuelle feilkoder.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. okt. 2016
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jimbojama Vis post
    Første bud er å lese ut eventuelle feilkoder.
    Hvordan gjør jeg det? Det kommer ikke opp noen, vanligvis så kommer det opp at det er på tide med service, men denne gangen ingenting.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    Volvoverksted med Vida. Ikke alle feilkoder gir beskjed i display.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. okt. 2016
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jimbojama Vis post
    Volvoverksted med Vida. Ikke alle feilkoder gir beskjed i display.
    Men er det ikke mulig for meg å finne ut hva som kan være galt? Har ikke akkuratt lyst til å punge ut mer enn det jeg må.

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    Man kan selvfølgelig prøve seg frem med forskjellige løsninger, men om det ligger en feilkode lagret, slipper man mest sannsynlig å bruke penger og tid på ting som ikke er feil. Klart, det koster noen slanter å få en utlesing, men det er det i mine øyne verdt. Det at feilen fjernes med en start/stopp av motor gjør også at jeg tenker det er lagret en feilkode.

    Noen konkret løsning på problemet har jeg dessverre ikke, men mulig noen andre har mer å bidra med på den fronten. Start med å endre overskriften på tråden. Det vil antagelig hjelpe på trafikken og ikke minst er det et krav. jfr. forumreglene. =)

  7. Takk kar1 takket for denne posten
  8. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. okt. 2016
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Du skulle vel ikke vite hva en slik lesing pleier å ligge på?

  9. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Kan ikke svare for annet en hva bilia her jeg bor tar for og lese ut feilkoder , da bruker dem oftest og ta rundt 300 kr ... har også endt med og ikke betale noe for det så du får reise på ditt lokale volvo verksted så kan det hende du blir positivt overasket
    2016 XC 60 D5 220 hk Rdesign



    Har Vida / Dice.

  10. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    Min erfaring er også rundt 300,-

  11. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. okt. 2016
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Takk, da skal jeg ta kontakt, poster svaret her når de finner det.

  12. Takk holter takket for denne posten
  13. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. okt. 2016
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Da gjorde jeg som Jimbojamba foreslo, og dro for å feilsøke kodene på bilen, betalte ingenting så det var jo veldig snilt av de.

    Fant Følgende feilkoder:

    CPM-1204
    CPM-1308
    CPM-4001

    Alle disse ble jeg forklart at var dieselvarmer, noe som hos meg aldri har fungert.

    ECM
    -136F Luftmassemåler-For lavt signal
    ECM
    -2520 Bränsletryck - For lavt trykk
    ECM
    -2A40 Partikkelfilter for høyt signal (Byttet den på 120 har nå gått ca 170)
    ECM
    -445D EGR - regulering - Offsett feil
    ECM
    -6630 Glødestift - Feilaktig signal

    PAM
    -E010 Spänningsmatning for stor spenningsforskjell
    PDM-8003 Speilvarme avbrutt eller kortslutning til spenning

    TRM
    -E010 Spenningsmater For stor spenningsforskjell

    Også i tillegg sa han fyren på verkstedet at motoren lagde lyd

    Så, hva kan være galt med bilen min?

  14. #12
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard

    Var dette de feilkodene som kom tilbake med en gang etter sletting? Eller ble det bare lest av?

    Det er normalt en god ide å lese ut feilkoder, slette alle, kjøre en liten tur og så lese ut igjen. Da ser du gjerne de viktigste problemene og unngår å henge deg veldig opp i feilkoden som kommer ved første kaldstart i motbakke 1. nyttårsdag hvert tredje år...

    Motorene skal forøvrig lage lyd... å si det er lyd helt uten mer beskrivelse blir litt vanskelig å forholde seg til

    Hadde han på verkstedet noen tanker om hva som kunne være galt?
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  15. Takk holter takket for denne posten
  16. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. okt. 2016
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av hgnubel Vis post
    Var dette de feilkodene som kom tilbake med en gang etter sletting? Eller ble det bare lest av?

    Det er normalt en god ide å lese ut feilkoder, slette alle, kjøre en liten tur og så lese ut igjen. Da ser du gjerne de viktigste problemene og unngår å henge deg veldig opp i feilkoden som kommer ved første kaldstart i motbakke 1. nyttårsdag hvert tredje år...

    Motorene skal forøvrig lage lyd... å si det er lyd helt uten mer beskrivelse blir litt vanskelig å forholde seg til

    Hadde han på verkstedet noen tanker om hva som kunne være galt?
    Dette var de feilkodene som kom etter sletting ja. Bilen var også inne på service i juni i år også, og det verkstedet sletter også feilkoder etter servicen. Nei det at motoren lagde lyd var det mekanikeren som sa. Han sa også at for å vite hva som var årsaken så måtte de ta den inn og se litt nærmere på den.

  17. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2015
    Sted
    Skedsmo
    Innlegg
    107
    Antall takk

    Standard

    Jeg ville begynt med å sjekke/rense luftmengdemåler. Om denne gir feil signal vil motoren ikke gå riktig. Det skal komme motorlampe på denne feilen, men vi merker at motoren lugger før lampa kommer. Vår bil trenger rens et par ganger i året. Bør sannsynligvis få skiftet veivhus-ventilasjonsdingsen på toppen av motoren, men den koster jo penger!
    2007 V50 1,6D

  18. Takk kar1 takket for denne posten
  19. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. okt. 2016
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Viser seg at hverken diesel- eller luftfilter ble skiftet på 120. Men nå er det kommet ett nytt problem, viser seg at motoren må skiftes, dette på grunn av at han sa at kostnaden med å feilsøke ville nesten bli like stor?

    Så da er spørsmålet, lønner det seg å skifte motor på en 10 år gammel bil eller skaffe en ny?

  20. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2015
    Sted
    Skedsmo
    Innlegg
    107
    Antall takk

    Standard

    Det var jo en artig forklaring.
    Kan ikke tenke meg at det lønner seg, dersom du ikke kan gjøre det selv.
    Har du renset luftmengdemåleren? Gjør det og kjør motoren hardt en stund etterpå. Kanskje det renser opp i litt sot. :-)
    Si fra hvis du trenger instruksjon om rensingen. Det klarer du selv, nesten gratis.
    2007 V50 1,6D

  21. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. okt. 2016
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Mekanikeren tilsatte noe greier som vistnok skulle fjerne det som var inne i motoren, uten at det hjalp noe s'rlig, han sa at det ikke hadde noe effekt og at det fortsatt var samme problem med ulyd i motoren.

    Da vet jeg ikke om han har renset luftmengdemåleren eller ikke.

  22. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    tror kanskje jeg ville sjekket over alle jordingspunkt..rengjort batteripoler etc.. Som en begynnelse hvertfall

    Heller ikke ukjent med irr på Cem kontaktene på disse
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  23. #19
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard

    ..

    Sitat Opprinnelig postet av kar1 Vis post
    Da gjorde jeg som Jimbojamba foreslo, og dro for å feilsøke kodene på bilen, betalte ingenting så det var jo veldig snilt av de.

    ECM
    -136F Luftmassemåler-For lavt signal - OFTE OLJE PÅ LUFTMASSEMÅLER. RENSE.
    ECM
    -2520 Bränsletryck - For lavt trykk - TYDER PÅ TETT DIESELFILTER.
    ECM
    -2A40 Partikkelfilter for høyt signal (Byttet den på 120 har nå gått ca 170) - TROLIG FØLGEFEIL AV DE ANDRE FEILKODENE. Er additiv fylt på 120000? Regener partikkelfilter. når de andre feilene er utbedret
    ECM
    -445D EGR - regulering - Offsett feil - KAN TYDE PÅ AT EGR STÅR FAST SOM FØLGE AV SOT OG ANDRE FEILKODER. MÅ MULIG BYTTES, MULIG RENSES.
    ECM
    -6630 Glødestift - Feilaktig signal - GIR REDUSERT MOTOREFFEKT OG HINDRER REGENERERING, Bytt glødeplugger og evt rele.

    Også i tillegg sa han fyren på verkstedet at motoren lagde lyd - Hva slags lyd er det snakk om? Ikke unormalt med lyd fra regreim pga rust på reimhjulene. Ikke farlig.
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 470 000 km
    2015 Volvo V60 D4 AWD aut R-design (D5244T12) 102 000 km
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 89 000 km

  24. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2015
    Sted
    Skedsmo
    Innlegg
    107
    Antall takk

    Standard

    Bra svar fra MadAss der.
    Når du tar av sugeslangen for å rense luftmengdemåler; kjenn på turboakslingen om det er for mye slakk. Dvs. om turboen subber i veggen.
    2007 V50 1,6D

  25. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. okt. 2016
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Fyren på verkstedet sa at det var en ulyd i motoren som hørtes ikke helt bra ut, han prøvde og tilsette ett stoff som skulle rense opp i motoren og fjerne olje som hadde blandet seg med sot, videre så sa han det at for å kunne sjekke noe grundigere så måtte han demontere motoren for å se hvor ulyden kommer fra, og det er ikke sikkert at er gjort på en dag. Og hvis han ikke finner noe da så må han fortsette å feilsøke, jeg har fått pris på bytte av motoren og det tilsvarer omtrent det bilen er verdt. Er det bedre å bytte inn bilen eller fortsette å fikse på den gamle

    Han sa også at motorene vitsnok ikke er så veldig glad i og gå langt med samme type olje uten å ha blitt skiftet.

    Oljen har blitt byttet årlig.

  26. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. okt. 2016
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Turboen ble byttet ifjor pga slark.

  27. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2015
    Sted
    Skedsmo
    Innlegg
    107
    Antall takk

    Standard

    Du får svært lite for bilen med en gåen motor. At bilen går som en kule innimellom, og etter en restart, tyder på at det ikke er en alvorlig feil - etter mitt syn. Jeg ville forsøkt det som er foreslått her, og så gitt beng i ulyden.
    Angående olje; du får like mange meninger som personer du spør. Men god olje er nok nødvendig. Og ikke kjøre for lenge på oljen.
    Om turboen ble byttet pga ras, så er det visst helt avgjørende om det ble gjort grundig jobb. Mange har opplevd nytt ras etterpå pga. urenheter fra forrige ras, eller mangel på smøring. Det er en grunn til at den turboen du hadde ble utslitt. Vår 1,6D har nå gått 200k, og turboen kjennes like fin ut. Men vi får hele tiden forurenset luftmengdemåleren pga oljedamp fra veivhusventilasjonen. Må rense hver 4 mnd.
    2007 V50 1,6D

  28. Takk kar1 takket for denne posten
  29. #24
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V50bruker Vis post
    Du får svært lite for bilen med en gåen motor. At bilen går som en kule innimellom, og etter en restart, tyder på at det ikke er en alvorlig feil - etter mitt syn. Jeg ville forsøkt det som er foreslått her, og så gitt beng i ulyden.
    Angående olje; du får like mange meninger som personer du spør. Men god olje er nok nødvendig. Og ikke kjøre for lenge på oljen.
    Om turboen ble byttet pga ras, så er det visst helt avgjørende om det ble gjort grundig jobb. Mange har opplevd nytt ras etterpå pga. urenheter fra forrige ras, eller mangel på smøring. Det er en grunn til at den turboen du hadde ble utslitt. Vår 1,6D har nå gått 200k, og turboen kjennes like fin ut. Men vi får hele tiden forurenset luftmengdemåleren pga oljedamp fra veivhusventilasjonen. Må rense hver 4 mnd.
    Ville byttet ventildekselet som inneholder ventilen til veivhusventilasjonen. Om denne står åpen vil du få for mye olje i innsugsslangen/LMM

    Sent frå S7 Edge
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 470 000 km
    2015 Volvo V60 D4 AWD aut R-design (D5244T12) 102 000 km
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 89 000 km

  30. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2015
    Sted
    Skedsmo
    Innlegg
    107
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av MadAss Vis post
    Ville byttet ventildekselet som inneholder ventilen til veivhusventilasjonen. Om denne står åpen vil du få for mye olje i innsugsslangen/LMM
    Takk. Akkurat det rådet har jeg lett etter. Spurte også hos Volvo, men neeeei... vet ikke. Vi gjør det sammen med service hos grannarna.
    Sist endret av V50bruker; 20/10/16 kl 16:53
    2007 V50 1,6D

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. 2007 V70, glødeproblemer (?) og til tider klakke lyd i forstilling.
    By E.Winjum in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 07/04/15, 21:27
  2. Bensinpumpe starter ikke til tider?
    By R-M-I in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 18/07/12, 13:38
  3. Kaldluft i varmeapparat til tider?
    By Nilsebu in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 11
    Siste post: 22/12/10, 20:58
  4. S60 instrument dør ut til tider
    By Volvo-Power in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 14/12/10, 13:16

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •