Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Raiator + oljekjøler og muligens ic med rip.

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. des. 2015
    Sted
    Skien
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard Raiator + oljekjøler og muligens ic med rip.

    Hei, da har det seg slik at radiatoren har gått adundas, den tømmer all motorolje ut på bakken, på v70r'en min, det er en 98 model med automatkasse.

    Sitter å kikker på hva som finnes der ute. Og har snublet over do88 som viker å ha fått mye bra omtale. Men så sitter fornuften å veier hvor stor jeg kan gjøre lommeboka.

    Ogst tenker jeg som så, når første radiatoren skal ut kan jeg jo likesågodt oppgradere intercooler og trykkrøra til turbo i samme slengen. Og oljekjøler på automaten er aldri dumt.

    Eneste som er prekært er at jeg må ha delene innen fredag. Hvis ikke blir jeg ihvertfall 3 uker uten bil.

    Så da til spørsmålene.

    Hvordan er do88 sin radiator kontra feks skruevat sin.
    Er det en god ide å bytte til radiator fra manuell bil og kjøpe separat oljekjøler til automaten? Meg bekjent er det varme som dreper disse kassene og planlegger 300-350hk i motoren på sikt.
    Er ipd sin oljekjøler mulig å få før fredag, eventuelt finnes det andre alternativer som er bolt on?
    Er det mye gevinst om jeg bytter radiator og trykkrør til "rip" stil, tenker da etter en tune.
    Og sist men ikke minst hvor er det å anbefale å kjøpe at dette fra, tenker da primært på leveringstid.

    Takker for svar.

  2. #2
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    [QUOTE=Frufsa;1023184]Hei, da har det seg slik at radiatoren har gått adundas, den tømmer all motorolje ut på bakken, på v70r'en min, det er en 98 model med automatkasse.
    AU DA
    Sitter å kikker på hva som finnes der ute. Og har snublet over do88 som viker å ha fått mye bra omtale. Men så sitter fornuften å veier hvor stor jeg kan gjøre lommeboka.
    DO88 SIN ER BRA
    Ogst tenker jeg som så, når første radiatoren skal ut kan jeg jo likesågodt oppgradere intercooler og trykkrøra til turbo i samme slengen. Og oljekjøler på automaten er aldri dumt.
    DER ER OGSÅ DO88 SIN BRA & FUNKER BEDRE ENN
    OEM

    Eneste som er prekært er at jeg må ha delene innen fredag. Hvis ikke blir jeg ihvertfall 3 uker uten bil.
    AU DA...

    Så da til spørsmålene.

    Hvordan er do88 sin radiator kontra feks skruevat sin.
    HAR IKKE PRØVD SKRUVAT SIN, MEN DO88 ER BRA
    Er det en god ide å bytte til radiator fra manuell bil og kjøpe separat oljekjøler til automaten? Meg bekjent er det varme som dreper disse kassene og planlegger 300-350hk i motoren på sikt.
    DU GJØR LURT I Å BRUKE BEGGE KJØLERNE VED INVESTERING I EN EKSTRA OLJEKJØLER
    Er ipd sin oljekjøler mulig å få før fredag, eventuelt finnes det andre alternativer som er bolt on?
    TVILSOMT...TAR STORT SETT CIRKA 2 UKER FRA USA (VET IKKE OM BCB HAR INNE)
    Er det mye gevinst om jeg bytter radiator og trykkrør til "rip" stil, tenker da etter en tune.
    REGNER MED AT DU HER MENTE INTERCOOLER & RIP STIL RØR; JA INTERCOOLEREN VIRKER BEDRE. DET SAMME GJØR RØRENE (SÅ KAN JO NOEN HER FORSØKE Å SI AT DET IKKE HJELPER, MEN JEG HAR MÅLT GRADEFORSKJELLEN - DER DET TELLS; NEMMELIG PÅ INNSUGSSPJELDET. CA 8 GRADER KALDERE LUFT)
    Og sist men ikke minst hvor er det å anbefale å kjøpe at dette fra, tenker da primært på leveringstid.
    ER VEL PÅ BCB (DE DRIVER OGSÅ DEN NORSKE DO88 SIDEN) EVT OLJEKJØLER FRA IPD (ER VEL OGSÅ MULIG Å KJØPE DENNE FRA BCB)

    (ja da jeg har svart med store bokstaver )

    Mvh Rcar
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  3. #3
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Ny original radiator med oljekjølere koster 2294,- på Volvo. Da er du kvitt problemet i 20 år til.
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  4. #4
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Daniel V Vis post
    Ny original radiator med oljekjølere koster 2294,- på Volvo. Da er du kvitt problemet i 20 år til.
    Frufsa lurte på ekstern oljekjøer til automatkassen.
    Ja, det sitter i den originale Volvokjøleren; men det kan med stor fordel settes på en til. Volvo leverer dette (Dvs til 850/X70 serien er de utgått).
    Men IPD etc har f.eks fremdeles kit. Samt man kan også kjøpe
    OEM
    ekstrakjøler på Volvo til nyere biler og bare modifisere de litt.
    Da går oljen mellom begge kjølerne og kjøler dermed bedre + at man får marginal økt kapasitet med olje - som også gir en positiv effekt.
    (Man for samtidig også fordelen at kjølevannet i radiatoren hjelper til med å få opp temperaturen på aut. olja på en kald dag - når man kjører via begge / kontra kun ekstern)

    Angående selve kjølevanns radiatoren fra f.eks DO88;
    Det ikke noe poeng med alu radiator fremfor
    OEM
    radiator med tanke på noe effekt etc (bortsett fra noe lavere vekt på alu & mer jålete med alu, i alle fall hvis de er høyglanspolert)

    Angående f.eks Do88 intercooler;
    Større alu intercooler er et poeng ved tuning. Evt også på original bil... da de generelt fungerer bedre over hele registret.


    Angående RIP kit;
    Effekten av dette er ofte diskutert. Ofte av folk som har montert og ikke merket den store forskjellen om noen), samt av de som aldri har prøvd.
    Personlig har jeg prøvd (og har) dette på flere biler. Og syntes heller ikke dette gir den største effekten på en standard bil, ei heller den på moderat tunede biler.
    RIP vs
    OEM
    fakta (fakta i forhold til hva jeg har testet ut); RIP kit gir vesentlig varmere luft i røret over motor enn
    OEM
    (850/X70) rør.... Derimot måler man varmen på luften ved innsugs spjeldet er den kaldere med RIP kit sats, enn den er med
    OEM
    rør. På en dyno har jeg aldri målt dette. Men de fleste vet at kaldere luft inn er mer luft inn = mer krefter.
    Så oppsummert; for de fleste er det en "helt unødvendig oppgradering"; lik som jålete hjul, R fangere & generelt mye annet folk gjør med bilene sine

    Rcar
    Sist endret av Rcar; 07/10/16 kl 23:36
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  5. #5
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Er en del som har slitt med at gasspjeldet fryser om vinteren ved bruk av RIP-kit og, ryktes det.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  6. #6
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    Er en del som har slitt med at gasspjeldet fryser om vinteren ved bruk av RIP-kit og, ryktes det.
    Har jeg aldri opplevd !
    Men det var grunnen til at Volvo hadde en recall på disse på 850 produsert i 1994 med
    OEM
    RIP sats ja.

    Rcar
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

Lignende tråder

  1. Svar: 8
    Siste post: 25/03/16, 02:39
  2. Ser etter (05/)06/07 V70 2.4D, muligens med AWD
    By larseko in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 43
    Siste post: 13/01/14, 11:45
  3. hvordan få en rip fri front rute?, uten og skifte till en ny.
    By meduza18 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 12
    Siste post: 07/12/11, 21:38

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •