Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  15
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 42

Tråd: Montering av brebandslambda sensor i eksosrøret

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. jan. 2014
    Sted
    Lillestrøm
    VCCN medlemsnummer
    1702
    Innlegg
    354
    Antall takk

    Standard Montering av brebandslambda sensor i eksosrøret

    Jeg tittet under bilen i stad får å se hvor jeg kunne sveise på mutteren til sensoren på bredbåndslambdan. Der jeg hadde tenkt å sette den før jeg tittet under bilen er presis det stedet den orginale lambdasonden sitter. I bruksanvisningen står det ingen ting om hvor den skal plasseres i forhold til orginal lambda.
    Så hvor sveiser jeg den nye mutteren ? Hvor nære kan den sitte den orginale uten at det blir noe feil ?

  2. #2
    Registrerte brukere rønnes sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2010
    Innlegg
    57
    Antall takk

    Standard

    Hvilken bil/motor er det snakk om? Og hvilken bredbåndslambda er du har?

    I fleste tilfeller så kan man erstatte den originale lambdasensoren med bredbåndslambda. Dette sjer ved at "hjernen" til bredbåndslambda kan simulere et smalbåndslambdasignal til motorstyringen i bilen din. Jeg har det satt opp slik på min B230FK med standard LH 2.4 ledningsnett. Jeg bruker Innovate LC-2 bredbåndslambda.

  3. Takk DRømmevovo takket for denne posten
  4. #3
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Sett den en halv meter ned på downpipen. De kan sitte nærme hverandre, uten problemer

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  5. Takk DRømmevovo takket for denne posten
  6. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. jan. 2014
    Sted
    Lillestrøm
    VCCN medlemsnummer
    1702
    Innlegg
    354
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Sett den en halv meter ned på downpipen. De kan sitte nærme hverandre, uten problemer
    Så jeg kan sveise bredbandslambda mutteren bare ca 4 cm fra den orginale ? uten at det har noe innvirkning på verdiene den måler?
    Takker får alle svar

  7. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. jan. 2014
    Sted
    Lillestrøm
    VCCN medlemsnummer
    1702
    Innlegg
    354
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av rønnes Vis post
    Hvilken bil/motor er det snakk om? Og hvilken bredbåndslambda er du har?

    I fleste tilfeller så kan man erstatte den originale lambdasensoren med bredbåndslambda. Dette sjer ved at "hjernen" til bredbåndslambda kan simulere et smalbåndslambdasignal til motorstyringen i bilen din. Jeg har det satt opp slik på min B230FK med standard LH 2.4 ledningsnett. Jeg bruker Innovate LC-2 bredbåndslambda.
    Det er en 850 T5 , og jeg skal montere
    AEM
    Uego bredbåndskit. Jeg vill ikke blande den med den orginale , den skal stå får seg selv.

  8. #6
    Registrerte brukere Frigstad Racing sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Lillesand
    Innlegg
    1.929
    Antall takk

    Standard

    Vil tro at det står i monteringsanvisningen hvor mange cm fra utløpet på eksoshuset mutteren skal sveises inn.
    Men de jeg har erfaring med (Bosch sensor for det meste) har jeg pleid å sette alt fra 20 til 40 cm fra turboen uten problem.
    Viktigste er at den ikke er montert slik at fukt og kondens samler seg på den, dvs ikke undermontert.

  9. Takk DRømmevovo takket for denne posten
  10. #7
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Frigstad Racing Vis post
    Vil tro at det står i monteringsanvisningen hvor mange cm fra utløpet på eksoshuset mutteren skal sveises inn.
    Men de jeg har erfaring med (Bosch sensor for det meste) har jeg pleid å sette alt fra 20 til 40 cm fra turboen uten problem.
    Viktigste er at den ikke er montert slik at fukt og kondens samler seg på den, dvs ikke undermontert.
    det der har jeg stussa litt på... den originale bosch-sonda sitter da som regel på undersiden?

  11. Takk DRømmevovo takket for denne posten
  12. #8
    Registrerte brukere Frigstad Racing sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Lillesand
    Innlegg
    1.929
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vangsfreaken Vis post
    det der har jeg stussa litt på... den originale bosch-sonda sitter da som regel på undersiden?
    Jeg hadde en montert slik for noen år siden, for jeg ville ha den skjult, men den sensoren døde etterhvert.
    Fikk tipset av en bekjent og flytta den så ledningen stakk opp, aldri hatt problemer siden.
    Kan jo selvfølgelig hende at jeg var uheldig, eller at det var noe annet galt med akkurat den sensoren (selv om den virket i 2 år før den ble kaputt)

    Etter dette har jeg hvertfall alltid pleid å montere de enten så de peker oppover eller ut til siden, bare for å være sikker

  13. Takk DRømmevovo takket for denne posten
  14. #9
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Den originale sitter jo på undersiden, å holder gjerne 20 år, men det hjelper så klart at downpipe har såpass god helling... Monterer man det i et rett rør derimot, under bilen for eksempel, så er det sikkert lurt å montere den i siden eller oppover ja

    Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

  15. Takk DRømmevovo takket for denne posten
  16. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. jan. 2014
    Sted
    Lillestrøm
    VCCN medlemsnummer
    1702
    Innlegg
    354
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vangsfreaken Vis post
    det der har jeg stussa litt på... den originale bosch-sonda sitter da som regel på undersiden?
    Vis den orginale skal sitte på under siden er det noen som har drevet med noe rart på bilen min, der sitter den inn fra siden, på det perfekte punktet får meg å sveise på mutter får bredbåndslambdasonden. vis jeg kjøper ny downpipe er det da sveiset på en mutter på undersiden får montering av orginal sonden? Slik at jeg kan sveise på en ny mutter inn fra siden til bredbåndslambdan?

  17. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. jan. 2014
    Sted
    Lillestrøm
    VCCN medlemsnummer
    1702
    Innlegg
    354
    Antall takk

    Standard

    Skal orginal lamdasonden sitte på undersiden? det gjør den ikke på min , der sitter den på det stedet jeg har målt meg frem til er det riktige stedet å montere bredbåndslambdasonden, , jeg vurderer å kjøpe ny downpipe får å få dette riktig montert.

  18. #12
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Åssen den sitter på 850 aner jeg ikke, jeg siktet mer til eldre rwd... Men det er vel stort sett bare plassert der det var plass, å hvis du får satt den på sia er det jo bare fint.

    Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

  19. Takk DRømmevovo takket for denne posten
  20. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. jan. 2014
    Sted
    Lillestrøm
    VCCN medlemsnummer
    1702
    Innlegg
    354
    Antall takk

    Standard

    Jeg skal ta meg en tur under bilen å ta et bilde av downpipen med den orginale sonden som sitter der nå , så skjønner dere problemet mitt. Orginal sonden sitter der jeg i følge bruksanvisningen og mine målinger skal sveise på bredbåndslambda mutteren. Orginal sonden sitter i veien får meg. Jeg får ikke sveiset på mutteren på rett plass pga orginal sonden . på motsatt side sitter det en mutte som er blendet med en bolt. Det er sikkert tidligere eiere av bilen som har drevet med noe jalla mek, det er ikke det eneste stedet det er tuklet med bilen av tidligere eiere, jeg kommer stadig over arbeid som er utført på bilen som ikke burde vært gjort, fordi det er gjort på så amatør nivå at det er helt sykt. Vet man ikke hva man driver med, så er det vell greit å sette bort jobben til noen som kan det? Det er iallefall på den måten jeg fikser ting på ! Jeg tror det blir ny downpipe på meg skal dette bli bra! Bilde kommer snart! Kanskje noen her på forumet har en løsning på problemet?
    Sist endret av DRømmevovo; 17/09/16 kl 15:55

  21. #14
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vangsfreaken Vis post
    Åssen den sitter på 850 aner jeg ikke, jeg siktet mer til eldre rwd... Men det er vel stort sett bare plassert der det var plass, å hvis du får satt den på sia er det jo bare fint.

    Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk
    Den originale sitter skrått opp mot vinduskanten på passasjersiden og flukter med torpedoveggen.

    Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  22. Takk DRømmevovo takket for denne posten
  23. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. jan. 2014
    Sted
    Lillestrøm
    VCCN medlemsnummer
    1702
    Innlegg
    354
    Antall takk

    Standard

    Det samme gjør min . Hvor ville du/dere sveiset på bredbånbdslambda mutteren? Kan jeg sveise på mutteren 5 cm før i downpipen, på samme vinkel uten at den forstyrrer den orginale lambabdasonden?

  24. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. jan. 2014
    Sted
    Lillestrøm
    VCCN medlemsnummer
    1702
    Innlegg
    354
    Antall takk

    Standard

    Her sitter den orginale lambdasonden på min 850 . kan jeg sveise på mutteren til bredbåndslambdasonden 5 cm før i downpipen , i samme vinkel som den orginale , eller vill den forstyrre den orginale da? Jeg tenker på eksos strømmen i downpipen. Bilde av downpipe og orginal sonde. Det dere ser til høyre på bilde er varmeskjoldet, så jeg kan ikke plassere den lenger bak da butter den i varmeskjoldet!20160917_183656.jpg
    Sist endret av DRømmevovo; 17/09/16 kl 18:30

  25. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. jan. 2014
    Sted
    Lillestrøm
    VCCN medlemsnummer
    1702
    Innlegg
    354
    Antall takk

    Standard

    Kan jeg sveise på en mutter rett på motsatt side av orginal lambdasonden og montere brebåndslambdasonden der? eller vill det bli får nærme hverandre inne i eksos røret? er 3" rør. Takker får alle som har noe mening om dette

  26. #18
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Ja, sveis inn mutteren hvor du vil. Blir ikke noen komplikasjoner med det.
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  27. Takk Svirre, DRømmevovo takket for denne posten
  28. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. jan. 2014
    Sted
    Lillestrøm
    VCCN medlemsnummer
    1702
    Innlegg
    354
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Ja, sveis inn mutteren hvor du vil. Blir ikke noen komplikasjoner med det.
    Takker får svaret, da blir det til at jeg sveiser mutteren akkurat på motsatt side av orginal sonden, med en helling på 10 grader oppover i følge bruksanvisningen . må vel kanskje modifisere varmeskjoldet noe så jeg er sikker på at toppen på bredbåndslambdasonden med ledningene ikke har mulighet til å slå borti varmeskjoldet , får det kan vell bli noe bevegelse i eksos anlegget ved kjøring.

  29. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. jan. 2014
    Sted
    Lillestrøm
    VCCN medlemsnummer
    1702
    Innlegg
    354
    Antall takk

    Standard

    Har ikke helt bestemt meg hvilken krets jeg skal hente strøm fra, må jo være en som slår inn med en gang jeg vrir om tenningslåsen. Leste om montering av en annen type bredbåndlambdasonde en den jeg skal montere
    AEM
    , der stod det at man ikke burde bruke , bensinpumpekretsen, ecukretsen, osv . Kan vell ikke ha noe å si hvem krets jeg bruker , den bruker jo bare 1,3 amper? å den er vell ikke så ekstremt følsom? ledningen måtte ikke ligge i nærheten av radio osv. På
    AEM
    UEGO sitt bredbåndslambdakit står det ikke noe om dette i bruksanvisningen , står bare at den ene ledningen må kobles til en krets som slår seg på i det man starter bilen.
    Sist endret av DRømmevovo; 21/09/16 kl 18:30

  30. #21
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Kan jo ta fra f.eks sigarettenner da, eller hvilkensomhelst annen kurs som gir 12v når du vrir om nøkkelen

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  31. #22
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Grunnen til at du ikke skal koble den til samme krets som bensinpumpen er jo at denne kun går så lenge motoren går. Få en venn som kan multimeter til å finne tak i et ledig stikk i sikringsboksen som gir +12v på tenning hakk 2 (og 3) og du er good to go.
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  32. Takk DRømmevovo takket for denne posten
  33. #23
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    På bilen til en kamerat kobla vi bbl (innovate lc2) på dynamoen. Da fikk den bare strøm i hakk 2 og 3 på tenningslåsen. Dette fordi den visst nok ikke kunne få strøm uten at motor gikk, på grunn av oppvarming og fare for å ødelegge den.

    Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

  34. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. jan. 2014
    Sted
    Lillestrøm
    VCCN medlemsnummer
    1702
    Innlegg
    354
    Antall takk

    Standard

    Hvorfor i hakk 3 ?

  35. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. jan. 2014
    Sted
    Lillestrøm
    VCCN medlemsnummer
    1702
    Innlegg
    354
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Grunnen til at du ikke skal koble den til samme krets som bensinpumpen er jo at denne kun går så lenge motoren går. Få en venn som kan multimeter til å finne tak i et ledig stikk i sikringsboksen som gir +12v på tenning hakk 2 (og 3) og du er good to go.
    Takker får svaret! Men trenger den strøm i hakk 3 da? Har ikke noe problemer med å bruke multimeter jeg?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. ABS-sensor foran 1996 Volvo 965 - kan man bruke ABS-sensor fra Volvo 940?
    By HairyHarry in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 09/10/15, 06:37
  2. Gm 3 bar sensor
    By TomX95 in forum Avansert trimming
    Svar: 2
    Siste post: 03/11/14, 22:41
  3. Luftkvalitets sensor
    By paravolv in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 10/04/13, 15:34
  4. sensor på fordeler ?
    By longnose in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 31/12/11, 16:26

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •