Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: 1998 Volvo V70 2.5 TDI - ujevn gange, dører og AC-problemer

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. aug. 2016
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard 1998 Volvo V70 2.5 TDI - ujevn gange, dører og AC-problemer

    Hei,

    Har en Volvo V70 2.5 TDI 98 modell som tuller litt på tomgang. Går ujenvt og virker ut som den av og til kjører på 4 av 5 sylindre. Byttet luftfilter og det ble litt bedre, men lambdan begynte å lyse, og røyker noe inni h**** på kald motor.
    Tok en liten diagnose, og fant en feilmelding på "Injection..." - Tenning er usynkronisert.
    Skal bytte glødeplugger når jeg får dem, men er det noe annet dere kan komme på som muligens er årsaken?

    AC blinker oransje på "OFF" ved start, blinker et par ganger før den slutter. Har testet med både varm og kaldt luft, og det fungerer, men blåser ikke. Når jeg når 70-80 + så blåser det litt. Mangel på gass?

    Sentrallåsen låser opp og igjen dørene fremme og bagasjeluken, men ikke dørene bak. Fikk et tips om at "Kan vær lekkasje i vakuumsystemet". Er det reelt? Og hvordan kan jeg evt. får fikset dette?

    Håper på gode svar
    Sist endret av mrstfu; 25/08/16 kl 21:11 Begrunnelse: Lagt til utfyllende tittel ihht forumreglement

  2. #2
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Er ikke vakuumstyrt sentrallås på disse.
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  3. Takk Kodashi takket for denne posten
  4. #3
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Anbefaler deg å lese Regler for bruk av VCCNs forum, herunder kapittel 3:

    §8 Topic/emne/tittel skal være tydelig og relatert til innleggets innhold slik at man slipper å lese tråden for å se hva den handler om. Titler som ”hjelp”, ”se her”, "B230F" skal ikke forekomme.
    Tiltak ved brudd på denne regel er endring av tittel, evt. sletting av tråd uten forvarsel.

    http://forum.vccn.no/showthread.php?...-av-VCCN-Forum


    Viftehastigheten har ikke noe med AC-gassen å gjøre, viftehastighetsbryteren regulerer kun vifta. Svirre har kanskje noe å si om tenninga?
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  5. Takk Kodashi takket for denne posten
  6. #4
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Det er stor sjanse for at pumpereima er på overtid. Det sitter 2 reimer på denne motoren, og den lille som driver pumpa skal byttes hver 60.000km, ergo halvparten av intervallet på hovedreg.reima.
    Hvis pumpeteima er dårlig, så må denne byttes. Kan også være en spennrulle som er dårlig, eller at justeringen har løsnet.
    Det er en STOR fordel å bytte spenn- og løperulle når du bytter denne reima.
    Husk at det også er viktig at motor og dieselpumpe står korrekt FØR du demonterer, merk gjerne opp på forhånd. Så lenge veiva ikke røres, er det store muligheter for at bytye vil gå bra.
    Etter at dette er gjort, bør bilen inn på dynamisk pumpejusering. På disse bilene trengs det en PC eller annet diagnoseapparat for å få finjustert dieselpumpa 100%.

    Ang. klimanalegget så holder jeg en knapp på motstanden. Antar at du har elektronisk klimaanlegg (
    ECC
    ) og derav trinnløs justering av vifta. Holder en knapp på at det er transistormotstanden som har tatt knekken. Denne sitter rett under vifta under sparkeplata på passasjersiden.
    Du kan måle spenningen ut til vifta for å dobbeltsjekke.
    Hvis vifta i seg selv går veldig tungt, ville jeg sjekket opp denne også. Sjekk i tillegg opp vifta uansett da motstanden stort sett ryker. Kan også skyldes tett pollen/kupéfilter. Da vil luftstrømmen begrense seg og motstanden får redusert kjøling.

    Låsemotorene dine er elektriske. Hvis begge bak ikke vil være med, så sjekk om du får låst opp manuelt. Kan nok være brudd i selve låsemotoren, så da hjelper det å bytte denne.

    Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  7. Takk Kodashi takket for denne posten
  8. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. aug. 2016
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    Tusen takk for svar Svirre. Skal sjekke reima

    Har bestilt meg nytt kupefilter for 1 uke si, venter fremdeles på det. Ved skifte av det, skal jeg ta å se litt på transistormotstanden og vifta.

    Angående dørene bak, så må jeg fysisk dra opp låsen fra innsiden, da det ikke er nøkkelhull på utsiden (eller er det gjemt under dekselet?).

Lignende tråder

  1. JohnE: Volvo V70 1999 2.5 10V - Redd en Volvo
    By JohnE in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 18/12/15, 20:38
  2. Bakterius: Volvo V70 D2 2011 - Nok en hvit V70 :P
    By bakterius in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 22
    Siste post: 22/08/14, 16:30
  3. Volvo-turbo`s Volvo V70 D5 Summum - Heico felger 8x19 prøvemontert
    By Volvo-turbo in forum S60 / V70N / S80 / XC -serien
    Svar: 30
    Siste post: 23/03/14, 19:52
  4. Svar: 0
    Siste post: 01/02/13, 09:30
  5. Svar: 0
    Siste post: 02/01/13, 09:50

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •