Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 19 av 19

Tråd: Holset HX35 med garrett ar .63 eksoshus modifikasjon? mulig?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard Holset HX35 med garrett ar .63 eksoshus modifikasjon? mulig?

    hei. lurer litt på om det er mulig å konvertere en holset hx35 med 12cm eksoshus til garrett ar. 63 eksoshus? Dette for å få raskere spool og tidligere ladetrykk. vet 10 og 8cm eksoshus fra holset er forholdsvis kostbart og skjeldne...

    mener å ha lest noe om dette. er vel kanskje mulig man må ta garrett eksoshuset en runde i dreiebenken først?

    Noen som har svar på om dette vil fungere?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Den korte versjonen er: "Ja, det skal gå."

    Det er virkelig synd at ikke vi har Norges svar på Austin. https://www.youtube.com/watch?v=v2ouVtwpJeE

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    fiffi. Ja tror heller ikke det er noen heksekunst, når jeg har tilgang til alt av utstyr for å få det til å passe

    Fordellen med å sette på et garrett hus er jo at tilgangen er større både på brukt og nye deler.

    Tror du det vil være hvert forsøket Batland å oppgradere min HX35 med 50mm inducer med et ar.63 turbinhus? eller like greit å bytte ut hele saken?

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Det er ett økonomisk spørsmål. Hvis du kan gjøre denne oppgraderingen for småpenger så er det verd ett forsøk.

    Ellers er det slik at de nye HX35 med 7 bladet 54/77 mm kompressorhjul og små turbinhus er gode og solide turboer som ikke koster allverden.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    good.

    spørs om jeg skal prøve det etterhvert da.

    Det har ikke noe å si at jeg har twin entery i dag om jeg monterer singen entery senere? går for det samme det, eller må jeg bytte turbinhjul da?

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bjornarw Vis post
    good.

    spørs om jeg skal prøve det etterhvert da.

    Det har ikke noe å si at jeg har twin entery i dag om jeg monterer singen entery senere? går for det samme det, eller må jeg bytte turbinhjul da?
    De NYE Holset Super turboene viker lovende, Jens Gustavson er nærmest evengelisk i forhold til dem og har gode resultater å vise til. De kan leveres med single entry eller som divided. Cosworth 2wd har divided eksosmanifold og single entry turbinhus originalt og alle som har sett Gr.A racing fra slutten av 80 tallet vet at dette fungerer utmerket, uansett størrelsen på turbinhjulet.

  7. #7

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    De NYE Holset Super turboene viker lovende, Jens Gustavson er nærmest evengelisk i forhold til dem og har gode resultater å vise til. De kan leveres med single entry eller som divided. Cosworth 2wd har divided eksosmanifold og single entry turbinhus originalt og alle som har sett Gr.A racing fra slutten av 80 tallet vet at dette fungerer utmerket, uansett størrelsen på turbinhjulet.
    Endret de turbo på RS500'en noen gang til twin entry eller kjørte de alltid singel entry ?

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Endret de turbo på RS500'en noen gang til twin entry eller kjørte de alltid singel entry ?
    Reglementet i Gr.A var strengt og det var ikke tillatt å gjøre endringer på turboen. Så langt jeg kjenner til kjørte de derfor alltid med single entry T3 turbinhus A/R0.63 og integrert wg.

    I Rallycross derimot, gjorde de mye rart.

  9. Takk Holck takket for denne posten
  10. #9

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Reglementet i Gr.A var strengt og det var ikke tillatt å gjøre endringer på turboen. Så langt jeg kjenner til kjørte de derfor alltid med single entry T3 turbinhus A/R0.63 og integrert wg.

    I Rallycross derimot, gjorde de mye rart.
    Ok

  11. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    hvis hx35 med ar. 63 eksos hus er tilnermet det damme som det som ble brukt i gr a racing på 80 tallet så må det vel være hvert forsøket og modifisere den

  12. #11
    Registrerte brukere rønnes sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2010
    Innlegg
    57
    Antall takk

    Standard

    Fikk du noe svar fra KL Racing angående å kjøpe løst 8cm eksoshus?

  13. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

  14. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av rønnes Vis post
    Fikk du noe svar fra KL Racing angående å kjøpe løst 8cm eksoshus?
    bare autosvar om at det var semester til uti august en gang. spørs om jeg får prøve igjen da de er til bake

  15. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    ohhh! var dyrt
    lønner seg helle å selge den jeg har og kjøpe en ferdig super hx35 da med 8cm hus, eller no annet snasent.
    er nok mare aktuelt å modifisere om jeg får tak i no brukt til en vettu pris. Verste er att jeg hadde et ar.63 hus, men solgte det til en kamerat før jeg kom på tanken om å sette det på holseten ....

  16. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2013
    Innlegg
    1.446
    Antall takk

    Standard

    Du kjenner sikkert noen med en harva kinakopi.

  17. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bjornarw Vis post
    ohhh! var dyrt
    lønner seg helle å selge den jeg har og kjøpe en ferdig super hx35 da med 8cm hus, eller no annet snasent.
    er nok mare aktuelt å modifisere om jeg får tak i no brukt til en vettu pris. Verste er att jeg hadde et ar.63 hus, men solgte det til en kamerat før jeg kom på tanken om å sette det på holseten ....
    Hel enig, men det viser tiltroen til behovet for slike turbinhus. Dette lover godt for sluttresultatet med ett A/R 0.63 turbinhus.

    En kamerat brukte ett slikt A/R0,55 turbinhus på sin Holset turbo for mange år siden og han snakker stadig positivt om resultatet.
    Sist endret av Batland; 04/08/16 kl 16:12

  18. Takk bjornarw takket for denne posten
  19. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Skårholen Vis post
    Du kjenner sikkert noen med en harva kinakopi.
    Tja om noen her inne har så er det bare å skrike ut!!

  20. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Her ett greit quote fra TurboLab:

    "Another good example is having us machine a garrett T3 .63 a/r turbine housing to fit an hx35 or hx40. If you had us machine a .63 a/r turbine housing for the hx35, then the spool time will be moved to the 3,000-4000 rpm range depending on your boost level and it will still be capable of 450-500 hp."

  21. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    se der ja! må nok prøves dette! kunne tenkt meg litt tidligere spool. særlig på lavere gir, samt at jeg vurderer å bygge om til 940 manifold igjen for å få ting til å se litt mer originalt ut. tenkt da å sveise inn en ekstern wg i eksoshuset. det er vel bare fordeler med det fremfor intern wg?

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •