Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: Dårlig effekt i forhold til oppsett

  1. #1
    Remi T sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Fenstad
    VCCN medlemsnummer
    2887
    Innlegg
    505
    Antall takk

    Standard Dårlig effekt i forhold til oppsett

    Hei. Har akkurat satt sammen en budget motor av deler jeg har hatt liggende, Men syns den går fryktelig dårlig i forhold til det jeg hadde forventa, Nesten så 940 bruksbilen med std FK motor og 0,6 i trykk går bedre

    Har følgende oppsett:

    B21 blokk borra til 94mm
    Porta 531 topp
    KGT2 kam
    450cc summit dyser
    LH2,4 med "300hk" chip
    Garrett turbo fra 240/740 turbo med A/R 58 eksoshus, 3" v-band baklokk og 940 manifold
    1,5 Bar ladetrykk
    Usikker på kompforhold, men vil tru det er relativt lavt siden stempla er helt flate og vender 5mm før toppen av sylinderen, er også fjerna litt fra forbrenningskammeret i toppen

    Får ladetrykk ganske tidlig og måleren viser 1,5 bar på maks ladetrykk, men det er ikke no skyv i den i det hele tatt, virker nesten som den går å moter eller holder igjen

    Noen som har noe innspill?






  2. #2

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Hvis talla du har kommet med stemmer så har du under 7:1 i kompresjon, det tror jeg til og med Batland syns er lavt. Men uansett, hva slags utveksling har du i bakaksel?

  3. #3
    Remi T sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Fenstad
    VCCN medlemsnummer
    2887
    Innlegg
    505
    Antall takk

    Standard

    3,31 og M45 kasse

  4. #4

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Remi T Vis post
    3,31 og M45 kasse
    Da blir det fryktelig langbeint og treg akselerasjon så lenge du ikke har en motor med mye krefter. Hadde du fått tak i en annen utveksling og bytta bånndelen til b230fk så du får litt mer volum blir det nok mer morro ut av det hele tror jeg.

  5. #5
    Registrerte brukere Dan Bay-Johansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Søgne, Vest-Agder
    Innlegg
    2.898
    Antall takk

    Standard

    530 topp hadde vel også hjulpet på?
    1976 Langførr med 6 på rekke !
    1977 Volvo 245 Turbo
    1990 Volvo 240 Stasj
    2013 VW Passat 4motion
    2004 Renault Trafic

  6. Takk Holck takket for denne posten
  7. #6

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Dan Bay-Johansen Vis post
    530 topp hadde vel også hjulpet på?
    Mulig. Under bremsingene jeg har hatt med min motor er forskjellen minimal.

  8. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Remi T Vis post
    Hei. Har akkurat satt sammen en budget motor av deler jeg har hatt liggende, Men syns den går fryktelig dårlig i forhold til det jeg hadde forventa, Nesten så 940 bruksbilen med std FK motor og 0,6 i trykk går bedre

    Har følgende oppsett:

    B21 blokk borra til 94mm
    Porta 531 topp
    KGT2 kam
    450cc summit dyser
    LH2,4 med "300hk" chip
    Garrett turbo fra 240/740 turbo med A/R 58 eksoshus, 3" v-band baklokk og 940 manifold
    1,5 Bar ladetrykk
    Usikker på kompforhold, men vil tru det er relativt lavt siden stempla er helt flate og vender 5mm før toppen av sylinderen, er også fjerna litt fra forbrenningskammeret i toppen

    Får ladetrykk ganske tidlig og måleren viser 1,5 bar på maks ladetrykk, men det er ikke no skyv i den i det hele tatt, virker nesten som den går å moter eller holder igjen

    Noen som har noe innspill?
    I forhold til navnet på tråden, den gjør nok ikke det.
    Ikke for å være stygg, bare brutalt ærlig så er dette ett helt håpløst oppsett og turboen virker tvilsom.
    Jeg mener at 531 toppen er ett dårlig valg til en turbomotor som brukes på gate, men når man kombinerer med porting, mild kam, 3,31 diff. og tenningskurve fra LH2,4 da er det helt umulig å få liv i det. Den overdrevne stempeldreiingen gjør vondt værre.

    Intercooler er ett must når det skal lades litt.

    Her er det bare å begynne med blanke ark.

    En enkel test som nok vil hjelpe litt er å erstatte fordeler du har med en B23A fordeler som du har sveist fast vektene i, og så kjører du fast tenning på 27 grader.
    Sist endret av Batland; 21/07/16 kl 21:36

  9. #8
    Remi T sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Fenstad
    VCCN medlemsnummer
    2887
    Innlegg
    505
    Antall takk

    Standard

    Har rs500 replika intercooler som dekker nesten hele fronten så den burde væra stor nok

    Har akkurat byttet bunndel nå uten att det hjalp noen ting. Satt inn B230FK bunn borra til første overdim, smidde Venolia stempler og H råder. Bunndel er vektjustert og balansert. Ble kanskje litt bedre bunndrag når turboen ikke lader, ellers så og si helt likt

  10. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2013
    Innlegg
    1.446
    Antall takk

    Standard

    Hm høres merkelig ut. Litt off topic men hvordan festet du kjølevifta?

    Du er sikker på at alt stemmer med kamdrev osv? Jeg skulle mappe bilen min herom dagen. Det justerbare kamdrevet sto helt feil, og ga 140hk ved 0.7 i trykk. Satte det riktig, som kanskje er ei eller halvannen tann feil og ga 205hk.

  11. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Remi T Vis post
    Har rs500 replika intercooler som dekker nesten hele fronten så den burde væra stor nok

    Har akkurat byttet bunndel nå uten att det hjalp noen ting. Satt inn B230FK bunn borra til første overdim, smidde Venolia stempler og H råder. Bunndel er vektjustert og balansert. Ble kanskje litt bedre bunndrag når turboen ikke lader, ellers så og si helt likt
    RS500 replika intercooler er gode greier.

    En B21 motor med dreide stempler både tåler og trenger en mye bedre tenningskurve enn det en B230FK gjør. LH2,4 blir derfor feil til en lavkomp. B21, men rett til den nye bunndelen din. Du kan ikke / trenger ikke teste fordelertrickset nå.

    Du bør også få kontroll på turboen din for Volvo bruker så langt jeg kjenner til kun A/R0,48 turbinhus på sine orginalturboer. Det viktigste å vite først om enhver turbo er inducerdiameter og denne måles slik: https://www.facebook.com/70034964675...type=3&theater

    Ett tips.

    Når det gjelder topplokk er det IKKE maksfløde som er den viktigste egenskapen.
    Det er lufthastighet. Lufthastighet er så viktig at den nest viktgste egenskapen til ett topplokk er......
    lufthastigheten.
    Når det gjelder den 3. viktgiste egenskapen til ett topplokk så er det nå på tide å snakke om.......
    lufthastigheten.....

    531 topper ha så store innsugskanaler at lufthastigheten er ugunstig lav. Det eneste man kan gjøre er å velge kam med så mye ventilløft som overhode mulig.

    Porter man 531 toppene så blir alt værre, med mindre man kjører 37 -39 mm ventiltrykkere og 14 - 16 mm ventilløft.

    KG sin turbokam har gir kun 10 mm praktisk ventilløft fordi KG selv IKKE bruker 531 topper på turbomotorer.

    Når du så til slutt endelig har slitt bilen med 3,31 diff. opp i rundt 5000 o/min og gasshastigheten i innsugskanalene så vidt begynner å nærmer seg akseptable verdier, da er den lille originalturboen tom og struper det hele.
    Sist endret av Batland; 22/07/16 kl 05:29

  12. #11
    Remi T sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Fenstad
    VCCN medlemsnummer
    2887
    Innlegg
    505
    Antall takk

    Standard

    Skal se om jeg får målt inducerdiameter etterpå.

    Har både K og A kam liggende, hadde det vært noe bedre enn KG kammen? Evt satt på ett justerbart kamdrev?

    Sitat Opprinnelig postet av Skårholen Vis post
    Hm høres merkelig ut. Litt off topic men hvordan festet du kjølevifta?

    Du er sikker på at alt stemmer med kamdrev osv? Jeg skulle mappe bilen min herom dagen. Det justerbare kamdrevet sto helt feil, og ga 140hk ved 0.7 i trykk. Satte det riktig, som kanskje er ei eller halvannen tann feil og ga 205hk.
    Alt står på merkene så vil tru det står rett ja. Kjølevifta er poppa fast i kanten øverst på radiatoren og stripsa inntil nederst
    Sist endret av Remi T; 22/07/16 kl 11:56

  13. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Flott. Det er viktig å vite hvilken turbo man egentlig har.

    Justerbart kamdrev er ett must under utviklingsfasen av oppsettet.

    Kjempekanalene i 405/531 toppene trenger så mye ventilløft som overhode mulig. A-kammen har for lite løft og K-kammen er for vill til å fungere godt med ditt oppsett. Har du ikke en 530 topp liggende da? Bedre å begynne med den og KG kammen og få ett aksptabelt resultat selv om det aldri kan bli bra med 3,31 diff. og 14 kg svinghjul. Du kan når som helst kaste "531 grommet" på igjen.
    Sist endret av Batland; 22/07/16 kl 12:32

Lignende tråder

  1. Spørsmål for forhold til V60 D3 og T3
    By Bue in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 1
    Siste post: 24/04/16, 22:05
  2. Dårlig effekt 2.0t automat
    By Tuborgexport in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 19/05/13, 18:43
  3. greit oppsett? valg av kam til oppsett
    By Vetle in forum Avansert trimming
    Svar: 66
    Siste post: 16/05/12, 15:15
  4. [løst]dårlig bremse effekt på 240 hjelp!!
    By vazborris in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 7
    Siste post: 18/08/11, 01:57

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •