Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: Flushing av kasse, med eller uten å bruke rensestoff først ?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Sted
    Sunnmøre
    Innlegg
    249
    Antall takk

    Standard Flushing av kasse, med eller uten å bruke rensestoff først ?

    Hei , har kjøpt meg XC60 D3 2012 mod med ca 80k på telleren (første bil med automat)
    Selv om bilen ikke er kjørt så langt,så vurderer jeg å få byttet oljen på kassa (greit å være "føre var")
    Har lest med opp på dette med flushing....Men der er vist uenighet (i div forum)t om det er lurt å bruke rensestoff først i prosessen,eller å lav være(kun bytting av oljen)
    Rensestoffet kan vist føre til att avleiringer i kassa løsner, og senere lager trøbbel
    Håper noen her, som jobber med dette,eller har prøvd det ene,eller andre kan komme med innspill

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. juni 2016
    Innlegg
    35
    Antall takk

    Standard

    Jeg skal selv bytte olje på kassen på en xc 70 2011 mod over ferien. Jeg har et par kompiser som har byttet olje på kassen og de har kun byttet ved bruk av olje, går fort en 12-15 liter før man er ferdig. Har ikke noe annen erfaring men følger med vidre hva som kommer frem her.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Det er like mange meninger om dette som poster om det på forumet så er bare og søke : Kan være en stor sjanse og ta med bruk av flush middel om det aldri er skiftet olje på kassa , eller at den har gått veldig langt eller dratt mye tungt - gått mye småkjøring ... bare og høre hva firmaer som driver med kasser sier om det . Noen anbefaler bare et oljeskift på kassa også istedenfor flush . Så om en ikke har tenkt og gjøre dette selv så finn et firma som vet hva dem driver med -så klarer nok dem og ta riktig valg , er heller ikke så dyrt om en velger riktig firma
    2016 XC 60 D5 220 hk Rdesign



    Har Vida / Dice.

  4. #4
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Problemet med oljeskift er jo at du bare får ut en del av olja, og ikke alt
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Ja er det nå slik på alle kassene ? på v70 skiftet dem 6,7 liter - renset oljekjøleren så da må dem ha fått ut all oljen for det er det som er oppgitt som mengde i boka til den -så om dem da tar av bunnpanna på kassa -hva da med kassene som har innsatsfilter ? skal dem rense det må dem vel også av med bunnpanne ?
    2016 XC 60 D5 220 hk Rdesign



    Har Vida / Dice.

  6. #6
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Fikk du spesifisert at de skiftet alle de 6.7 literene, eller at de brukte 6.7 liter? De kan jo ha tappa av, fyllt på og tappa av igjen?

    Volvo kan jo også ha spesialverktøy som får ut all den gamle olja for alt vi vet
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Dette var hos meca lørenskog - jeg spurte da om dem fikk ut all oljen på kassa om jeg skiftet der -svaret da var at dem tømte kassa helt og gjorde rein oljekjøleren med et rensemiddel -på fakturaen står det skiftet 6,7 liter olje - og alternativet for meg hadde vært flush om dem ikke fikk ut all oljen -så hva metode dem brukte vet ikke jeg , men spurte spesifikk om dem fikk ut all oljen , men kanskje jeg ble lurt og dem brukte tapp -fyll metoden skal spørre neste gang jeg er der -men mener han sa at dem tok av bunnpanna på kassa ... får en da ut all oljen ? dette er jo en vanlig metode på kasser til flere bilmerker hvor dem renser innsatsfilteret har jeg sett på nett , men som sagt jeg må nesten stole på det verkstedene sier for egner seg dårlig til oljeskift -flush friluftsverkstedet mitt
    Sist endret av holter; 06/07/16 kl 01:39
    2016 XC 60 D5 220 hk Rdesign



    Har Vida / Dice.

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. april 2016
    Innlegg
    9
    Antall takk

    Standard

    Jeg tenkte det samme som TS og fikk flushet girkassa på ca 75 km. Dette ble gjort hos PS Servicesenter på Hamar. PS bruker rensemiddel (produkter fra BG) ifb. med automatkasseservice. De opplyste at olja var svart når de tappet kassa. Bilen, XC 70 D3 MY 12, har nå gått 89 km. Kassa giret normalt før flushing og jeg har heller ikke merket forkjell etterpå, men det er greit å ha gjort det med tanke på fremtiden Tenker jeg gjør det samme igjen på 150 km.

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Sted
    Sunnmøre
    Innlegg
    249
    Antall takk

    Standard

    Jeg hadde tenkt å bruke Volvo firma (Frydenbø, sandane) dei har fått maskin for flushing har jeg hørt
    Går ut ifra att denvirker sån...att den skifter all olje,uten tapp og fyll metoden eller ??
    Er det mulig å bruke den maskinen ,uten bruk av rensemiddel ? bare rein oljebytte. å hvor mangel liter går da med?
    Hva er forresten antall liter en automatkasse tar?

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Selve kassa rommer vel 6,7 liter på din bil også vil jeg tro -står i boka til bilen Så beregner dem rundt 12 liter på en flush . Når jeg flushet xc60 så koblet dem en slange på returen fra kassa og en dem fylte inn ny olje med -så blir jo på en måte tapp -fyll men da til oljen som kommer ut har riktig farge -men er sikkert mange typer maskiner .
    Sist endret av holter; 06/07/16 kl 19:03
    2016 XC 60 D5 220 hk Rdesign



    Har Vida / Dice.

Lignende tråder

  1. Svar: 3
    Siste post: 18/09/13, 15:24

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •