Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: V70 AWD kneppe lyd i bakstilling i svinger

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. jan. 2013
    Innlegg
    203
    Antall takk

    Standard V70 AWD kneppe lyd i bakstilling i svinger

    Hei! Har en Volvo V70 1997
    AWD
    med en ulyd i bakstillinga
    Når jeg svinger, spessielt i rundkjøringer er det kneppelyder i baktstillinga (som om jeg skulle kjørt med sperre..)
    Lyden blir mer og mer borte jo fortere jeg kjører, men ved normal hastighet merker jeg det veldig godt.

    Det har blitt byttet girkasse og fordelingskasse en gang før, kassene ble tatt fra samme bil. Kunne ikke finne ut om utveksling på kassen, da lappen det skal stå på var borte.
    Kan det være mulig at utvekslinga er feil slik at bakakselingen begynner å gå til helvete?
    Jeg har byttet olje på bakstillinga en gang (sent i 2014) hvor jeg kjøpte olje på Bilia
    Har ikke skjekket i ettertid om olja kan ha forsvunnet, men det tviler jeg på da jeg aldri har sett oljeflekker på bakken under bakstillinga..
    Virker som om lyden bare blir værre og værre.. (Begynte sånn for ca et halvt års tid siden)

    Noen som har no råd og tips?

  2. #2
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    kan være slyngediffen som har kilt seg, eller er vektene blitt fjernet.
    Det vil du kunne merke i svinger i 40-50kmt dersom bilen plutselig drar retning fremover
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. jan. 2013
    Innlegg
    203
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Morgis Vis post
    kan være slyngediffen som har kilt seg, eller er vektene blitt fjernet.
    Det vil du kunne merke i svinger i 40-50kmt dersom bilen plutselig drar retning fremover
    Tror du det kan hjelpe å bytte olje og bruke tilsetninger fra Relekta? evt BG325e (multi-gear concentrate) eller BG328e (limited slip axle) hvis det er limited slip på denne type bakaksel..

    Det er kun når bilen har blitt varm at det er slik (som jeg har opplevd så langt)

  4. #4
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Det er ikke limited slip diff, men en slyngdiff - opp til og med ca 40kmt vil den låse om ett hjul begynner å spinne betydelig fortere enn det andre. Om den har kilt seg vil det være som å kjøre med sperre, altså vil det indre hjulet stusse og hoppe. Vil også forplante seg somnøkt dekkslitasje.

    Har du firehjulsfunksjon intakt? Kjør bilen varm, finn en plass med sand, eller ny asfalt med vann på. Dra igang hardt, du skal ikke merke hjulspinn i det hele tatt, gjør du det er mest sannsynlig viskosekoblinga defekt. Dette pleier dog å vise seg mer som lukt enn som ulyd.

    Utover denne ulyden, oppfører bilen seg annerledes?
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. jan. 2013
    Innlegg
    203
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    Det er ikke limited slip diff, men en slyngdiff - opp til og med ca 40kmt vil den låse om ett hjul begynner å spinne betydelig fortere enn det andre. Om den har kilt seg vil det være som å kjøre med sperre, altså vil det indre hjulet stusse og hoppe. Vil også forplante seg somnøkt dekkslitasje.

    Har du firehjulsfunksjon intakt? Kjør bilen varm, finn en plass med sand, eller ny asfalt med vann på. Dra igang hardt, du skal ikke merke hjulspinn i det hele tatt, gjør du det er mest sannsynlig viskosekoblinga defekt. Dette pleier dog å vise seg mer som lukt enn som ulyd.

    Utover denne ulyden, oppfører bilen seg annerledes?
    Okey, det er fint å vite

    Byttet viskose i vinter da jeg oppdaget at kun
    AWD
    fungerte i revers, etter bytte av denne fungerer det hvertfall fremover og bakover. Men det kan jo være som du sier at det har låst seg.
    Det eneste jeg merker er at bilen rister litt i ca 90km/t. Så jeg har balansert dekkene men det hjalp ikke så mye..
    Firhjulsdriften skal være relativt inntakt ja.

    Så hvis dette har låst seg, vil den spinne relativt lett på bakhjulene?

    uten om litt risting som jeg ikke har funnet ut av, så oppfører bilen seg normalt.

  6. #6
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Nei, du må fremdeles ha snø eller is for å få spinn på bakhjula - om viskosen er defekt låser den ikke i det hele tatt, og du mister drift på bakhjula, og vil kun spinne på forhjula ved løst eller glatt underlag.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  7. #7
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    Sjekket dem for høydekast i felgene ved balansering?
    Kan det være kast i mellomaksel?
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. jan. 2013
    Innlegg
    203
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    Nei, du må fremdeles ha snø eller is for å få spinn på bakhjula - om viskosen er defekt låser den ikke i det hele tatt, og du mister drift på bakhjula, og vil kun spinne på forhjula ved løst eller glatt underlag.
    Tok igang litt hardt på grus i går, og det var kun det ene fremhjulet som mista litt grep, men utifra at jeg tok igang hardt så skal det være normalt

    Har heist den opp på bukkker før, startet den og holdt igjen det ene bakhjulet. Det går i 2-3 sekunder og så smeller det før bakhjulet begynner å gå rundt uten at jeg klare og holde det igjen

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. jan. 2013
    Innlegg
    203
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Morgis Vis post
    Sjekket dem for høydekast i felgene ved balansering?
    Kan det være kast i mellomaksel?
    Det vet jeg ikke, regner med at de hadde sagt i fra om de ikke fikk balansert det 100%

    Jeg tror det kan være noe sånt, har ikke så mye kunskap om mellomaksel og kryss, men jeg syns det var litt mye slark i krysset så jeg har vurdert og bytte det. Men Volvo leverer selvfølgelig ikke krysset, kun hele mellomakselen til 11 000,-kr
    Syns også at det ser ut som om det er en ødelagt foring/oppeng til mellomakselen (men jeg vet somsagt ikke hvordan det skal se ut når det er i orden..)

  10. #10
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hypnotisk Vis post
    Det vet jeg ikke, regner med at de hadde sagt i fra om de ikke fikk balansert det 100%

    Jeg tror det kan være noe sånt, har ikke så mye kunskap om mellomaksel og kryss, men jeg syns det var litt mye slark i krysset så jeg har vurdert og bytte det. Men Volvo leverer selvfølgelig ikke krysset, kun hele mellomakselen til 11 000,-kr
    Syns også at det ser ut som om det er en ødelagt foring/oppeng til mellomakselen (men jeg vet somsagt ikke hvordan det skal se ut når det er i orden..)
    Foring / oppheng som er revet i stykker / sprukket er en gjenganger desverre....

    Powertrain Europe AS er vel et alternativ til ny original Volvo om du skal bytte hele akselen.

    Rcar
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. jan. 2013
    Innlegg
    203
    Antall takk

    Standard

    Har kjørt litt rundt på parkeringsplass og det virker faktisk som om lyden kommer fra under girstanga. Virker som om det er et drev som hopper over tenner

Lignende tråder

  1. V70 XC AWD 1998 utvendig mekanisk lyd
    By zeroman79 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 16/09/12, 19:15
  2. Suse lyd ved kjøring under 20 km/t og når man svinger til en side .
    By Christer91 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 17/05/12, 18:50
  3. merkelig lyd fra mellomaksling 97 v70 2.5 awd
    By v o l v o power in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 14/08/11, 22:26

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •