Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: V50 2011 mod - Reklamere på defekter etter kjøp av bil?

  1. #1
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard V50 2011 mod - Reklamere på defekter etter kjøp av bil?

    Som sikkert noen har fått med seg, ble det ny bil på madammen for et par uker siden. Det er en 2011 mod V50, 1,6l D2 maskin med 6 trinns manuell kasse. Bilen har gått 220 000km, og virket til å være i bra stand når vi så på den/hentet bilen. Fant heller ingen aktive feilkoder, og med en utvidet feilkodeutlsning så stemte det nok at bilen for 5-6mnd siden hadde dårlig batteri -> byttet.

    Nå har hun kjørt bilen litt, og legger merke til ulyd fra rattakselkryss og vibrasjon ved gasspådrag i høyresvinger. Mistenker dårlig knute da det knepper litt også hvis motor "slår" litt i drivverket. Jeg har aldri handlet bil i den prisklassen hun har gjort, og det ble gjort oppmerksomme på ved besiktigelse, var bra trykk i veivhusventilasjonen.
    Skrudde løst oljepåfyllingslokket og det danset som en full brazilianer i full våryr. Dette ble nevnt for kontraktskriving med selger, og når kontrakten skulle skrives så nevnte jeg at dette kunne stå under "annet". Det var selger veldig i tvil til, noe jeg reagerte på. Han skrev således "litt trykk", men "litt" var det ikke. Mistenker ikke snusk i fra selgers side, men syns det var rart at han ikke ville notere ned noe som kan slå tilbake på vedkommende senere.

    Sistnevnte problem tar jeg ikke så tungt. Motor låter bra og bruker mye olje (normalt).

    Så mitt spørsmål er: slike ting som rattakselkryss og vibrasjon ved gasspådrag i høyresvinger; er det en "reklamasjonssak"? Jeg er av den holdning "kjøpt er kjøpt", men slike feil dukker ikke opp over natten, og dette merkes såpass godt at man kjenner det godt i bilen.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  2. #2
    kimove sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Saltdal
    VCCN medlemsnummer
    405
    Innlegg
    1.603
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Svirre Vis post
    Som sikkert noen har fått med seg, ble det ny bil på madammen for et par uker siden. Det er en 2011 mod V50, 1,6l D2 maskin med 6 trinns manuell kasse. Bilen har gått 220 000km, og virket til å være i bra stand når vi så på den/hentet bilen. Fant heller ingen aktive feilkoder, og med en utvidet feilkodeutlsning så stemte det nok at bilen for 5-6mnd siden hadde dårlig batteri -> byttet.

    Nå har hun kjørt bilen litt, og legger merke til ulyd fra rattakselkryss og vibrasjon ved gasspådrag i høyresvinger. Mistenker dårlig knute da det knepper litt også hvis motor "slår" litt i drivverket. Jeg har aldri handlet bil i den prisklassen hun har gjort, og det ble gjort oppmerksomme på ved besiktigelse, var bra trykk i veivhusventilasjonen.
    Skrudde løst oljepåfyllingslokket og det danset som en full brazilianer i full våryr. Dette ble nevnt for kontraktskriving med selger, og når kontrakten skulle skrives så nevnte jeg at dette kunne stå under "annet". Det var selger veldig i tvil til, noe jeg reagerte på. Han skrev således "litt trykk", men "litt" var det ikke. Mistenker ikke snusk i fra selgers side, men syns det var rart at han ikke ville notere ned noe som kan slå tilbake på vedkommende senere.

    Sistnevnte problem tar jeg ikke så tungt. Motor låter bra og bruker mye olje (normalt).

    Så mitt spørsmål er: slike ting som rattakselkryss og vibrasjon ved gasspådrag i høyresvinger; er det en "reklamasjonssak"? Jeg er av den holdning "kjøpt er kjøpt", men slike feil dukker ikke opp over natten, og dette merkes såpass godt at man kjenner det godt i bilen.
    Kjøpsloven er ganske klar på dette.
    Hvis det kan bevises at forrige eier kunne ha visst om dette så er det en feil som er prøvd skjult og vedkommende skal da stå for dette. men det er jo da å få bevist at forrige eier visste om det.

    Mitt tips til deg, ta kontakt med forbrukerrådet og hør med de om det er noe å gå videre med.
    Teori e når man veit allt og ingenting funger.
    Praksis e når allt funger og ingen veit kofør.
    Å me dette så førenes teori og praksis.
    Ingenting funger og ingen veit kofør.

  3. #3
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.406
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Svirre Vis post
    Som sikkert noen har fått med seg, ble det ny bil på madammen for et par uker siden. Det er en 2011 mod V50, 1,6l D2 maskin med 6 trinns manuell kasse. Bilen har gått 220 000km, og virket til å være i bra stand når vi så på den/hentet bilen. Fant heller ingen aktive feilkoder, og med en utvidet feilkodeutlsning så stemte det nok at bilen for 5-6mnd siden hadde dårlig batteri -> byttet.

    Nå har hun kjørt bilen litt, og legger merke til ulyd fra rattakselkryss og vibrasjon ved gasspådrag i høyresvinger. Mistenker dårlig knute da det knepper litt også hvis motor "slår" litt i drivverket. Jeg har aldri handlet bil i den prisklassen hun har gjort, og det ble gjort oppmerksomme på ved besiktigelse, var bra trykk i veivhusventilasjonen.
    Skrudde løst oljepåfyllingslokket og det danset som en full brazilianer i full våryr. Dette ble nevnt for kontraktskriving med selger, og når kontrakten skulle skrives så nevnte jeg at dette kunne stå under "annet". Det var selger veldig i tvil til, noe jeg reagerte på. Han skrev således "litt trykk", men "litt" var det ikke. Mistenker ikke snusk i fra selgers side, men syns det var rart at han ikke ville notere ned noe som kan slå tilbake på vedkommende senere.

    Sistnevnte problem tar jeg ikke så tungt. Motor låter bra og bruker mye olje (normalt).

    Så mitt spørsmål er: slike ting som rattakselkryss og vibrasjon ved gasspådrag i høyresvinger; er det en "reklamasjonssak"? Jeg er av den holdning "kjøpt er kjøpt", men slike feil dukker ikke opp over natten, og dette merkes såpass godt at man kjenner det godt i bilen.
    Det er jo egentlig i selgers interesse at man skriver ned merknader om kjente defekter i kjøpskontrakt.

    Syns det kommer litt an på hva man betaler for bilen om en skal henge seg opp i de andre mulige defektene du nevner. Sjekk iallfall at hjulboltene sitter før du lager helvete
    Sist endret av The Sven; 22/05/16 kl 19:09
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

  4. #4
    Registrerte brukere Dan Bay-Johansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Søgne, Vest-Agder
    Innlegg
    2.898
    Antall takk

    Standard

    Kan være fornuftig å sjekke hva det koster å få reparert også...
    1976 Langførr med 6 på rekke !
    1977 Volvo 245 Turbo
    1990 Volvo 240 Stasj
    2013 VW Passat 4motion
    2004 Renault Trafic

  5. #5
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kimove Vis post
    Kjøpsloven er ganske klar på dette.
    Hvis det kan bevises at forrige eier kunne ha visst om dette så er det en feil som er prøvd skjult og vedkommende skal da stå for dette. men det er jo da å få bevist at forrige eier visste om det.

    Mitt tips til deg, ta kontakt med forbrukerrådet og hør med de om det er noe å gå videre med.
    Som nevnt; jeg er kanskje mer pirkete enn andre, og mer sensetiv. Andres oppfattelse kan være helt forskjellig fra hvordan jeg ser det. Skal ta videre undersøkelser på dette før jeg gjør noe mer.



    Sitat Opprinnelig postet av The Sven Vis post
    Det er jo egentlig i selgers interesse at man skriver ned merknader om kjente defekter i kjøpskontrakt.

    Syns det kommer litt an på hva man betaler for bilen om en skal henge seg opp i de andre mulige defektene du nevner. Sjekk iallfall at hjulboltene sitter før du lager helvete
    Nettopp. Syns dette var bare litt merkelig.

    Har nettopp byttet til sommerhjul, men har dratt til med 140-150nm ish. Mutterene satt MEGET godt når vi skulle legge om. Mulig det er en svakhet på
    P1
    ang. tilstramming av hjulmuttere.
    Hun ha 86 500kr for bilen, gått 220 000km. Ergo; reg.reimsbytte må til snart (gjør dette selv. Går også over veivhusventilasjonen da). Sammenlignet med andre biler i den prisklassen, årsmodell, manuell gir og utstyr, syns jeg det var grei valuta for pengene.
    Dog igjen er ikke
    P1
    min sterkeste side.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

Lignende tråder

  1. Vurderer kjøp av V50/S40.. Hva bør en være på utkikk etter?
    By Stig-Arne in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 31
    Siste post: 06/04/16, 23:42
  2. DAB+ adapter i v50 2011 mod.
    By Troillan in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 1
    Siste post: 01/12/13, 11:08
  3. Spm angående kjøp bil 1997 mod V70 2.0Turbo
    By Volvonikko in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 05/04/12, 18:15
  4. Kjøp av brukt V50. Spesielle ting å se etter?
    By Daniel V in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 26
    Siste post: 21/01/11, 15:45

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •