Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20

Tråd: Vurderer å kjøpe Volvo V50

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. mai 2016
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard Vurderer å kjøpe Volvo V50

    Heisann folkens, jeg er ny her Etter mange år som (fornøyd) Mazda-eier, har jeg lyst til å prøve noe nytt, og jeg har alltid hatt et øye med Volvo. Neste bil skal helst være en fornuftig, god og sikker familiebil, til en ok pris, da jeg foreløpig er relativt nyetablert. V50 facelift er derfor et godt alternativ, etter mitt syn.

    Jeg bor i Oslo, og har av og til en del småkjøring, men 4 ganger i måneden er jeg på lengre turer. Da jeg er redd for tett partikkelfilter og startproblemer på vinteren (pga dieselvarmer og perioder med småkjøring), er jeg skeptisk til dieselmotor. Alternativet er da bensin, og jeg har luktet en stund på 1.8 bensin. 1.6 diesel (oppdatert utgave med 114 hk) og 2.0 136 hk er også alternativer, selv om jeg egentlig har mest lyst på bensin. Jeg har også mest lyst på faceliftutgaven, da denne har mindre feilfrekvens.

    Hvilke erfaringer har dere med bensinutgavene på denne modellen? Jeg har hørt om at enkelte sliter med høyt oljeforbruk på disse motorene, som egentlig kommer fra Mazda/Ford. Evt. erfaring med flexifuel-utgaven? Hva med 1.6 diesel, er de bedre enn sitt rykte?

    Hva annet må jeg evt se opp for på disse bilene? Jeg vil ha et rustfritt eksemplar som har fullt servicehefte osv. Rust er ikke denne modellen særlig plaget med vet jeg, men det hadde naturligvis vært en bonus med å finne en som er antirustbehandlet gjennom årene.
    Sist endret av Jan87; 11/05/16 kl 13:53

  2. #2
    kimove sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Saltdal
    VCCN medlemsnummer
    405
    Innlegg
    1.603
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jan87 Vis post
    Heisann folkens, jeg er ny her Etter mange år som (fornøyd) Mazda-eier, har jeg lyst til å prøve noe nytt, og jeg har alltid hatt et øye med Volvo. Neste bil skal helst være en fornuftig, god og sikker familiebil, til en ok pris, da jeg foreløpig er relativt nyetablert. V50 facelift er derfor et godt alternativ, etter mitt syn.

    Jeg bor i Oslo, og har av og til en del småkjøring, men 4 ganger i måneden er jeg på lengre turer. Da jeg er redd for tett partikkelfilter og startproblemer på vinteren (pga dieselvarmer og perioder med småkjøring), er jeg skeptisk til dieselmotor. Alternativet er da bensin, og jeg har luktet en stund på 1.8 bensin. 1.6 diesel (oppdatert utgave med 114 hk) og 2.0 136 hk er også alternativer, selv om jeg egentlig har mest lyst på bensin. Jeg har også mest lyst på faceliftutgaven, da denne har mindre feilfrekvens.

    Hvilke erfaringer har dere med bensinutgavene på denne modellen? Jeg har hørt om at enkelte sliter med høyt oljeforbruk på disse motorene, som egentlig kommer fra Mazda/Ford. Evt. erfaring med flexifuel-utgaven? Hva med 1.6 diesel, er de bedre enn sitt rykte?

    Hva annet må jeg evt se opp for på disse bilene? Jeg vil ha et rustfritt eksemplar som har fullt servicehefte osv. Rust er ikke denne modellen særlig plaget med vet jeg, men det hadde naturligvis vært en bonus med å finne en som er antirustbehandlet gjennom årene.
    Har vært borti 1.8 liters bensiner i både disse og i mazda 6 og anbefaler deg på det sterkeste å styre unna.... Det starter med høyt oljeforbruk, også baller det på seg. Når jeg jobbet på meca hadde vi først inne en V50 med brent ventil på syl 2, det ble en dyr reperasjon for kunden, spesielt med et høyt oljeforbruk han ikke hadde nevnt på forhånd. Ikke to måneder etter kom det inn en mazda 6 med lys i motorlampa, jeg tok diagnose på den, misfire på syl 2. Jeg spurte om oljeforbruk og fikk til svar opp til 2liter i uka . Jeg begynte da å prøve å finne ny motor på div skroter rundt omkring og traff da på en kar som hadde kjennskap til disse, han sa at de motorene gikk like fort ut døra som de var kommet inn, han sa også at hvis man skulle bytte en sånn motor burde man få tak i en som var gått under 50k og hadde halverte serviceintervaller og enda da var man ikke sikker.
    Teori e når man veit allt og ingenting funger.
    Praksis e når allt funger og ingen veit kofør.
    Å me dette så førenes teori og praksis.
    Ingenting funger og ingen veit kofør.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. mai 2016
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kimove Vis post
    Har vært borti 1.8 liters bensiner i både disse og i mazda 6 og anbefaler deg på det sterkeste å styre unna.... Det starter med høyt oljeforbruk, også baller det på seg. Når jeg jobbet på meca hadde vi først inne en V50 med brent ventil på syl 2, det ble en dyr reperasjon for kunden, spesielt med et høyt oljeforbruk han ikke hadde nevnt på forhånd. Ikke to måneder etter kom det inn en mazda 6 med lys i motorlampa, jeg tok diagnose på den, misfire på syl 2. Jeg spurte om oljeforbruk og fikk til svar opp til 2liter i uka . Jeg begynte da å prøve å finne ny motor på div skroter rundt omkring og traff da på en kar som hadde kjennskap til disse, han sa at de motorene gikk like fort ut døra som de var kommet inn, han sa også at hvis man skulle bytte en sånn motor burde man få tak i en som var gått under 50k og hadde halverte serviceintervaller og enda da var man ikke sikker.
    Det var det jeg fryktet. Utvalget av bensinbiler fra den aktuelle perioden er heller ikke stort, så spørs om jeg da bare må gå for diesel allikevel og legge om kjøremønsteret.

    Da er jo spørsmålet om 1.6 diesel og 2.0 136 hk er bra til sammenligning? Det er jo partikkelfilter og reg.reim å tenke på, riktignok sjeldent. Men får man tatt de servicene i Sverige, er ikke prisen så ille heller.

    Er det stor forskjell på den oppgraderte utgaven på 1.6 diesel (109 vs 114 hk) ? Andre ting man må være obs på, når det gjelder faceliften fra 2008?

  4. #4
    Registrerte brukere Liland sin avatar
    Medlem siden
    02. sep. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    443
    Antall takk

    Standard

    En kompis har en s40 1.6D, den fungerer fint. Eneste han har hatt issues med er partikkelfilteret. Men han tenker å programmere bort EGR og DPF og banke ut innmaten, da tror jeg man sparer seg for mye krøll. Tror ikke det skal ha betydning for pkk heller.
    VW Golf 1,4 ACT
    X: Volvo C70 -01
    X: MB 230 CE -89
    X: Volvo V70 -99
    X: Volvo 240 -86

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. okt. 2015
    Innlegg
    32
    Antall takk

    Standard

    Eller kjøp 2004-tidlig 2005 uten partikkelfilter

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. mai 2016
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard

    Tilleggsspørsmål: leste en gang at D2 har såkalt vedlikeholdsfritt partikkelfilter. Hva innebærer det i praksis?

  7. #7
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jan87 Vis post
    Tilleggsspørsmål: leste en gang at D2 har såkalt vedlikeholdsfritt partikkelfilter. Hva innebærer det i praksis?
    At det hverken er service eller bytteintervall på det.

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2012
    Innlegg
    204
    Antall takk

    Standard

    Utvalget av bensinmotor på disse bilene er som du sier relativt dårlig. Bensinmotorene har et litt frynsete rykte og jeg ville personlig tenkt meg nøye om før et eventuelt kjøp. Når det gjelder dieselmotor og partikkelfilter tror jeg at det er viktig og ta sine forhåndsregler og være klar over problematikken. Har inntrykk av at mange rett og slett ikke er klar over at forbruksmønsteret har en innvirkning på dpf. At du kjører litt lengre turer ca. 4 ganger pr mnd vil hjelpe betydelig, kontra bare småkjøring.
    Du får også kjøpt et produkt fra Tunap som du heller på tanken og som senker forbrenningstempraturen på sot i partikkelfilteret. Dette er et forebyggende produkt som du kan bruke.
    Ang dieselvarmer er hovedregelen at bilen skal kjøres like lenge som varmeren går. Dette for at batteriet skal lades tilstrekkelig. Har du mulighet til å lade batteriet innimellom bør det gå bra. Også her er det viktig å være bevisst.
    Hvis det kun er en komfortvarmer som starter når motoren går og temperaturen er lav nok, kan det være lurt og få programmert denne slik at den ikke starter hver eneste gang. Da sotes den fort igjen. Evt kan du oppgradere slik at du får tidsur, fjernkontroll eller via mobil.
    Dette er fine biler og utvalget på diesel er bra.

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2012
    Innlegg
    204
    Antall takk

    Standard

    1,6 og 2,0 motorene er produsert av PSA (Peugeot) og er således ikke en Volvo motor

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. mai 2016
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av dag otto Vis post
    Utvalget av bensinmotor på disse bilene er som du sier relativt dårlig. Bensinmotorene har et litt frynsete rykte og jeg ville personlig tenkt meg nøye om før et eventuelt kjøp. Når det gjelder dieselmotor og partikkelfilter tror jeg at det er viktig og ta sine forhåndsregler og være klar over problematikken. Har inntrykk av at mange rett og slett ikke er klar over at forbruksmønsteret har en innvirkning på dpf. At du kjører litt lengre turer ca. 4 ganger pr mnd vil hjelpe betydelig, kontra bare småkjøring.
    Du får også kjøpt et produkt fra Tunap som du heller på tanken og som senker forbrenningstempraturen på sot i partikkelfilteret. Dette er et forebyggende produkt som du kan bruke.
    Ang dieselvarmer er hovedregelen at bilen skal kjøres like lenge som varmeren går. Dette for at batteriet skal lades tilstrekkelig. Har du mulighet til å lade batteriet innimellom bør det gå bra. Også her er det viktig å være bevisst.
    Hvis det kun er en komfortvarmer som starter når motoren går og temperaturen er lav nok, kan det være lurt og få programmert denne slik at den ikke starter hver eneste gang. Da sotes den fort igjen. Evt kan du oppgradere slik at du får tidsur, fjernkontroll eller via mobil.
    Dette er fine biler og utvalget på diesel er bra.
    Takk for bra og informativt svar.

    Det virker som at de fleste til salgs der ute bare har såkalt komfortvarmer, som ikke kan overstyres. Hvor lett/kostbart er det å programmere om disse, evt. oppgradere med fjernkontroll og lignende? Tenker da på om noen her allerede har gjort det, og kan fortelle noe om dette

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. mai 2016
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av dag otto Vis post
    1,6 og 2,0 motorene er produsert av PSA (Peugeot) og er således ikke en Volvo motor
    Ja, dessverre. Skulle gjerne hatt en D5, men de er svært sjeldne, og har ofte gått langt. Da snakker vi rakett av en bil...dukket opp en fin rød i R-design, 2009-modell for en liten stund siden...til bare 149 000 kr. Som kun hadde gått 90 000 km. Må ha vært noe galt med den, så billige er de vel neppe. Men fin var den.

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2012
    Innlegg
    204
    Antall takk

    Standard

    Som deg har jeg også tittet på disse bilene. D5 er en kjempemotor i v50. 2,0 passer bilen veldig godt, mens 1,6 er en helt grei motor. Hvis du er vant med middels kraftig motor vil du nok bli skuffet. Man merker at 1,6 er litt tungpustet. Så 2,0 er en mer allsidig motor hvor du har krefter nok til å fylle opp bilen med last. Forbruket er nokså likt.
    Komfortvarmer med auto-start er nok det vanligste på disse. Men husk at det er veldig mange v50 som er importert og som ikke har dieselvarmer, setevarmer og andre vinterbaserte hjelpemiddler.
    Det finnes mange tråder ang dieselvarmer som soter igjen ved småkjøring her på forumet. Såvidt jeg vet kan komfortvarmeren programmeres hos Volvo, slik at du aktiverer den selv når du har behov. Den kan helt sikkert oppgraderes med timerfunksjon eller telestart.
    Har webasto i Golfen og denne har timer og en av/på bryter slik at man kan slå den av ved behov. Perfekt og enkelt ved småkjøring. Denne fungerer da som park- og komfortvarmer. Genialt.

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. mai 2016
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard

    Jeg har kommet over en 2007-modell V50 2.0d, prefacelift som virket interessant. Er det dumt å gå for en prefacelift, siste år? Vet at disse slet en del med barnesykdommer, men ble ikke de borte gjennom de første årene? Eller burde jeg absolutt gå for en facelift? Kjør debatt

  14. #14
    Registrerte brukere C.Erstad sin avatar
    Medlem siden
    13. mai 2010
    Sted
    Radøy
    Innlegg
    2.648
    Antall takk

    Standard

    Velget er lett... Velg 2.4 Bensin.
    Da får du femmer og volvo sin egen motor

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. mai 2016
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard

    Vanskelig å finne bare... en som ikke har gått alt for langt.

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. okt. 2015
    Innlegg
    32
    Antall takk

    Standard

    Jeg har en 2005 2.0D, Har vært helt problemfri det året jeg har hatt den. Rimelig i forbruk og en motor som har kraft når du trenger det.
    Har også komplett historikk fra den tidligere eieren som har hatt bilen siden den var ny, har vært svært lite trøbbel med bilen. Dynamo har selvfølgelig røket som på alle 2.0D, tenningslås (er oppdatert del på denne) og det er byttet foringer i forstilling, ellers er det vel bare skiver og klosser. Min bil er såpass gammel at den ikke har partikkelfilter

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. mai 2016
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard

    Godt å vite. Jeg blir jo litt nervøs når jeg leser om folk som har byttet ut alt mulig på disse, og viser til at elektronikk og skjøre detaljer sitter veldig utsatt til og lett feiler. Det høres dyrt ut i lengden, men så er det dette med at det alltid finnes mandagseksemplarer...

  18. #18
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Det er ikke til å legge under en stol at det har vært mer tull med
    P1
    biler (S40, V50...) enn det har vært med
    P2
    biler (S60, V70...).
    Dog igjen er det mange biler som fungerer bra, men det har vært mange rare feil på disse bilene.

    Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    2,4i til småkjøring er vel ikke akkurat å anbefale, drikkfeldig og treg sak
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  20. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. nov. 2015
    Sted
    Eidsberg
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard

    Jeg har v50 2005 2.0 l og er veldig fornøyd, har med webasto og high performance sound og alt det beste utstyret, den er impotert fra tyskland og har ikke vært noe tull i det hele tatt. Anbefaler 2 litern, bruker 0,6 på mila, er ganske rimelig. + Med faceliften syntes jeg at modellene før faceliften er penere, 1,6 2008 m i forhold til 2005 2.0l er at det er en del detaljer som går i fordel 2005 m. Så min anbefaling er 2.0l. Før jeg kjøpte den tittet jeg også litt på 1.6 l men er sjele glad for at jeg valgte 2.0 L. Lykke til

Lignende tråder

  1. vurderer å kjøpe 2006 volvo v70 2.0t
    By Erlend in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 43
    Siste post: 27/04/16, 20:44
  2. Vurderer å kjøpe Volvo Vida Dice.
    By robert-karlsen in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 31
    Siste post: 07/09/13, 22:16
  3. trenger litt hjelp:-) vurderer og kjøpe Volvo s80 men vet ikke noe om bilen
    By utklev in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 7
    Siste post: 03/09/13, 15:49
  4. Vurderer å kjøpe 940
    By AleksanderK in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 23
    Siste post: 27/05/11, 10:57
  5. Vurderer V50 2006. Erfaringer?
    By TheRonnyKay in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 14
    Siste post: 23/12/10, 18:31

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •