Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 21 av 21

Tråd: Rense/blokkere EGR V70N 2.0T?

  1. #1
    Registrerte brukere TheStig sin avatar
    Medlem siden
    21. april 2012
    Sted
    Meråker
    Innlegg
    570
    Antall takk

    Standard Rense/blokkere EGR V70N 2.0T?

    Hvordan er det å komme til EGR for å få renset den?
    Eventuellt hvor mye styr er det med å fjerne den og blende av?

    Den henger seg opp hver gang motoren når driftstemp. Sykt plagsomt, og lite bensinøkonomisk i lengden.



    Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
    V70 2,0T 2000 mod.

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. april 2010
    Sted
    Øyer
    Innlegg
    179
    Antall takk

    Standard

    Egr ventil på bensin??

  3. #3
    Registrerte brukere TheStig sin avatar
    Medlem siden
    21. april 2012
    Sted
    Meråker
    Innlegg
    570
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Runis Vis post
    Egr ventil på bensin??
    Ja nå har jeg kjørt rundt med dette problemet i snart 2 år der jeg har totalt utelukka EGR pga bensinbiler har jo ikke EGR..

    Men nå er jeg så desperat etter å få slutt på dette tullet at jeg velger å påstå at bilen har EGR likevel.
    Og etter et Googlesøk så fant jeg EGR til V70 2.0T 180hk, så da ble jeg bare enda mer sikker..

    Så enten har jeg kasta bort 2 år med å overse det åpenlyse, eller så kaster jeg bort en tråd her inne nå med å stille dumme spørsmål.

    Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
    V70 2,0T 2000 mod.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    Hadde EGR på min gamle Opel Vectra 1,8 bensin, så er vel ikke noe uvanlig det.
    Jeg mener det sies at det er et skille på årsmodel. Noen kan blendes, mens de nyere må fjernes i software.

  5. #5
    Registrerte brukere TheStig sin avatar
    Medlem siden
    21. april 2012
    Sted
    Meråker
    Innlegg
    570
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jimbojama Vis post
    Hadde EGR på min gamle Opel Vectra 1,8 bensin, så er vel ikke noe uvanlig det.
    Jeg mener det sies at det er et skille på årsmodel. Noen kan blendes, mens de nyere må fjernes i software.
    Neida, det er ikke uvanlig med EGR på bensinmotor. Men jeg må bare ærlig innrømme at det er ikke mange dagene siden jeg faktisk fant ut at V70 bensin har det.

    Jeg søkte litt rundt på nett for halvannet år siden da jeg egentlig var sikker på at det var EGR som tullet hos meg. Men stortsett det eneste som dukket opp var D5 og andre ymse diesler. Og så trangt det er rundt motoren min så greide jeg heller ikke å lokalisere EGR ved første øyekast så derfor forkastet jeg hele tanken der og da.

    Men etter å ha friskmeldt katalysator, coiler, div vakumslanger, bytta plugger og bytta wastegaten fordi den virket treg og motvillig var hovedproblemet fortsatt ikke borte.

    Så søkte jeg atter en gang på EGR, med riktig søkeord tydeligvis. Da dukket den opp gitt..

    Bilen min er en 2000mod, så håper den ikke slenger opp noen feilkoder om jeg blender. Tror ikke det skal utgjøre all verden på PKK, da det ikke er særlig mye målbart det som EGR tar bort fra bensin.
    Den er vel hovedsaklig ment å ha en motorkjølende effekt ved køkjøring. Jeg har kompensert ved å kaste lydisoleringa på innsiden av panseret, det hadde en betydelig kjølende effekt alene.

    Tenker prøve å lokalisere vakumslangen som styrer EGR, hvis jeg knekker denne og setter en strips rundt knekken så bør EGR forbli stengt.

    Verdt et forsøk iallfall, så får jeg se om bilen tåler køkjøring etter å ha blitt varm etterpå.

    Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
    V70 2,0T 2000 mod.

  6. #6
    Registrerte brukere C.Erstad sin avatar
    Medlem siden
    13. mai 2010
    Sted
    Radøy
    Innlegg
    2.648
    Antall takk

    Standard

    Denne har ikke EGR.

  7. #7
    Registrerte brukere TheStig sin avatar
    Medlem siden
    21. april 2012
    Sted
    Meråker
    Innlegg
    570
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av C.Erstad Vis post
    Denne har ikke EGR.
    Men 01 med samme motor har det? Hvorfor har ikke min 00 det når det er samme karrosseri og motor?

    Og hvis det ikke er EGR som driver å henger seg hos meg, hva kan det da være??

    Problemet oppstår som oftest etter ca 2-3 km med rolig kjøring, typisk vekslende 50-60 soner med rundkjøringer og veikryss. Plutselig får motoren en annerledes gange, blir kraftløs ved pådrag og motorlyden blir veldig mye dypere. Som om det er frieksos bare at det ikke er frieksos likevel. Turbotrykket er normalt når jeg bare kommer opp i litt turtall, men hører at motoren ikke har godt av for mye pådrag og trykk. De gangene jeg har presset litt har jeg hørt tenningsbank.

    Har funnet ut en metode for å få bilen normal igjen, og det er å veksle ned til et lavere gir og ligge på mellom 3-4k rpm over litt tid, uten å belaste for mye med pådrag. Da plutselig kan det bare "løsne" akkurat som man slår over en bryter, bilen får omgjort turbotrykk til kraft, motorlyden blir normal og bilen akselererer brått og spontant på sekundet.

    Om jeg kjører litt aktivt og bruker gasspedal, turtall og turbotrykk litt hele tiden kan jeg kjøre ganske langt uten problem. Motorvei er sjelden noe problem om jeg kan ligge å cruise i 110-140 jevnt. Men kommer jeg under 80 over litt tid så er det pån igjen.

    Alt tyder på EGR ventil som er treg for meg iallfall. EGR åpner kun på vakuum, det er kun vakuum når turbo ikke ladder. EGR er temperaturstyrt til å åpne og hjelpe til å kjøle motoren ved tomgang og køkjøring. Men er den treg så kan det hende den sliter med å stenge igjen når den skal, og blir hengende åpen.. Derav kraftløsheten, tenningsbank, grovere motorlyd ved pådrag, turbotrykk som bare gjør vondt værre..

    Er det fler enn bare meg som tenker det samme? Eller har noen andre forslag så kom gjerne med dem.

    Jeg har ikke fysisk funnet EGR på min ennå, dvs jeg har ikke kommet skikkelig til for å se heller pga jeg har vært rimelig gåen i ryggen og vært sykemeldt for det siden før Jul. Men får jeg en bra dag så skal jeg jammen prøve å lete mer..
    For jeg føler meg ganske sikker nå.

    Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
    V70 2,0T 2000 mod.

  8. #8
    Registrerte brukere TheStig sin avatar
    Medlem siden
    21. april 2012
    Sted
    Meråker
    Innlegg
    570
    Antall takk

    Standard

    Her står det fra mnd 07 i 01. Men er det nødvendigvis riktig?



    Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
    V70 2,0T 2000 mod.

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. april 2010
    Sted
    Øyer
    Innlegg
    179
    Antall takk

    Standard

    Har du sjekket etm

  10. #10
    Registrerte brukere TheStig sin avatar
    Medlem siden
    21. april 2012
    Sted
    Meråker
    Innlegg
    570
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Runis Vis post
    Har du sjekket etm
    Den tok jeg ut og gjorde ren i fjor, var mye koks der men det eneste som ble bedre var tomgangen egentlig.

    Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
    V70 2,0T 2000 mod.

  11. #11
    Registrerte brukere TheStig sin avatar
    Medlem siden
    21. april 2012
    Sted
    Meråker
    Innlegg
    570
    Antall takk

    Standard

    Var ute en tur nå, var allerede begynt å bli for mørkt til å kunne se noe særlig. Men jeg startet opp bilen og la hovedmistenkte vacuumslange dobbel med motoren i gang. Ga ingen utslag på motorgangen så jeg tok å sikret slangen så den holdt seg tett og tok en prøvetur.

    Jeg kjørte mer enn dobbelt så lenge som jeg normalt pleier, uten at motoren tullet. Jeg prøvde å fremprovosere det ved å stå lenge på tomgang, fortsatt ingenting. Hvis dette er tilfeldigheter så må stjerna jeg er født under ha en særdeles tåpelig form for humor..

    Jeg tør ikke si at feilen er fikset enda, jeg må bruke bilen over noen dager nå før jeg tør det.

    Men om dette virkelig gjorde utslaget så må dette kvalifisere til den enkleste jobben jeg noensinne har utført på noen bil.

    Ved PKK behøver jeg bare åpne slangen igjen om det skulle være at de greier å måle noe, men jeg tviler på at det engang blir nødvendig.

    Krysser fingrene for at jeg har blendet riktig vacuumslange og at problemet er borte nå!

    Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
    V70 2,0T 2000 mod.

  12. #12
    Registrerte brukere sandal sin avatar
    Medlem siden
    02. juli 2012
    Sted
    Bergen/ Indre arna
    VCCN medlemsnummer
    1101
    Innlegg
    677
    Antall takk

    Standard

    Kan være
    ETM
    den hadde eg mye problemer med på min V70 2001 2,4 bensin

    Har også hørt det at flere bensin motor som sliter med
    ETM
    då det kommer fukt innie EL Stryringen på de

  13. #13
    Registrerte brukere TheStig sin avatar
    Medlem siden
    21. april 2012
    Sted
    Meråker
    Innlegg
    570
    Antall takk

    Standard

    Ja vi får se.. Har nå vært ute og kjørt en tur igjen på dag 2, fortsatt ingen symptomer.

    Kom på at jeg også har vært plaget med at dette skjer om jeg kjører en liten tur der motoren ikke rekker å begynne å trøbble, så stopper jeg innom en butikk e.l. i 10 minutter så har jeg alltid mopedbil når jeg starter bilen igjen etterpå. Dette er uten unntak det jeg kan huske..

    Men nå i dag stoppet jeg innom butikken på vei hjem, kom ut og bilen gikk som ei kule fortsatt. Kjennes nesten ut som den muligens går enda litt bedre enn før?
    Dro iallefall ut av rundkjøringa med hjulspinn på tørre asfalten med halv pedal, kan ikke huske det har skjedd før..

    Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
    V70 2,0T 2000 mod.

  14. #14
    Registrerte brukere TheStig sin avatar
    Medlem siden
    21. april 2012
    Sted
    Meråker
    Innlegg
    570
    Antall takk

    Standard

    Ok, da var vi tilbake til start. Det holdt veldig lenge av en eller annen merkelig grunn, men iløpet av dagen så begynte den å tulle igjen.

    Var veldig varmt i dag, og mye trafikk så der ble det brått for mye.
    :(

    Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
    V70 2,0T 2000 mod.

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. april 2010
    Sted
    Øyer
    Innlegg
    179
    Antall takk

    Standard

    Ville fått noen med vida til å kjørt en test på etm spjellet.da ser du fort om det er friskt eller ikke,for å utelukke det helt.Har du byttet magnetventil til turbo.disse kan også jukse.

  16. #16
    Registrerte brukere TheStig sin avatar
    Medlem siden
    21. april 2012
    Sted
    Meråker
    Innlegg
    570
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Runis Vis post
    Ville fått noen med vida til å kjørt en test på etm spjellet.da ser du fort om det er friskt eller ikke,for å utelukke det helt.Har du byttet magnetventil til turbo.disse kan også jukse.
    Ja får prøve å starte der kanskje, alle tips er gode tips akkurat nå.

    Magnetventilen er ikke byttet, men jeg ser jo på turbotrykksmåleren inne i bilen at jeg har turbotrykk som normalt. Hører også at turboen responderer som den skal, det er bare at det blir ikke noe kraft utav det. Blir liksom bare hardere motorlyd uten noe kraft.

    ETM
    har jeg kanskje mer tro på, siden den hadde jeg trøbbel med før. Det var tomgangsrelatert og det fikk jeg helt på stell igjen. Men det kan jo selvsagt hende
    ETM
    har andre problemer også, jeg har jo modellen med den Italienske utgaven
    ETM
    , som er kjent for å være noe drit..

    Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
    V70 2,0T 2000 mod.

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. jan. 2014
    Innlegg
    386
    Antall takk

    Standard

    Kjedelig med sånne feil. Jeg hadde hell med å bytte
    TCV
    . Min gikk litt fårlig for så å gå som rakkern når den ville.

    Kjøpte en som skulle være litt bedre enn den originale. Holder jevnere trykk og sånn.

    Ble helt annen bil. Drar mye bedre. Drar og mye berde på rolig kjøring og.

    Sent fra min D5803 via Tapatalk

  18. #18
    Registrerte brukere TheStig sin avatar
    Medlem siden
    21. april 2012
    Sted
    Meråker
    Innlegg
    570
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Thomazz Vis post
    Kjedelig med sånne feil. Jeg hadde hell med å bytte
    TCV
    . Min gikk litt fårlig for så å gå som rakkern når den ville.

    Kjøpte en som skulle være litt bedre enn den originale. Holder jevnere trykk og sånn.

    Ble helt annen bil. Drar mye bedre. Drar og mye berde på rolig kjøring og.

    Sent fra min D5803 via Tapatalk
    Jeg blir å følge rådet ang
    TCV
    .
    Prøvde å gi den som står der en innvendig rens i dag, og resultatet var at symptomene ble mer uregelmessige og tildels værre. Men tyder mye på at problemene kanskje bunner i denne likevel da.

    Så har sjekket litt rundt og blir å bestille en ATM magnetventil. Så får vi se deretter.

    Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
    V70 2,0T 2000 mod.

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. jan. 2014
    Innlegg
    386
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TheStig Vis post
    Jeg blir å følge rådet ang
    TCV
    .
    Prøvde å gi den som står der en innvendig rens i dag, og resultatet var at symptomene ble mer uregelmessige og tildels værre. Men tyder mye på at problemene kanskje bunner i denne likevel da.

    Så har sjekket litt rundt og blir å bestille en ATM magnetventil. Så får vi se deretter.

    Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
    Atm jeg kjøpte og. Ble en helt annen bil

    Sent fra min D5803 via Tapatalk

  20. #20
    Registrerte brukere TheStig sin avatar
    Medlem siden
    21. april 2012
    Sted
    Meråker
    Innlegg
    570
    Antall takk

    Standard

    Har lest meg litt rundt på nett nå angående
    TCV
    , og ser jo at jeg kjenner igjen symptomene folk beskriver. Så velger å prøve en sånn ATM først som sist.

    Skal på langtur innover Sverige om ei ukes tid, og hadde vært veldig kjekt å fått dette på stell før jeg kjører.
    Spørsmålet er om jeg tar sjansen på å bestille over nett og satse på at jeg har den i hende før avreise, eller om jeg rett og slett skal drite i å bestille. Jeg passerer jo butikken i Trollhettan som selger ATM så er kanskje lurest å bare kjøpe den rett over disk når jeg først er der.

    Har sendt de mail, så får se hvor lang leveringstid de beregner.



    Sendt fra en tøttsjtelefon
    V70 2,0T 2000 mod.

  21. #21
    Registrerte brukere TheStig sin avatar
    Medlem siden
    21. april 2012
    Sted
    Meråker
    Innlegg
    570
    Antall takk

    Standard

    Da ser det ut som jeg velger å drite i å bestille ATM akkurat nå, siden jeg skal forbi den butikken som selger ATM til uka uansett.

    Men min flaks så blir delen sittende fast i tollen i 14 dager før jeg får den og da er det litt surt å kjøre rett forbi døra til butikken når jeg vet at delen ligger på tollen eller på et postkontor et sted..

    Sendt fra en tøttsjtelefon
    V70 2,0T 2000 mod.

Lignende tråder

  1. Blokkere EGR på V70 D5 2003
    By xxhyp0crisyxx in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 43
    Siste post: 12/04/23, 06:30
  2. Rense Veihusventilasjonen
    By Bassan in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 31/12/12, 20:36
  3. Rense spjelet
    By v70dude in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 13/11/11, 00:34
  4. oljefelle blokkere det ene hullet??
    By Folkvord in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 17/06/11, 15:54

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •